Motor te vervangen

Mijn oude MD7A motor zal ik waarschijnlijk binnenkort moeten laten vervangen.
Iniden ik een andere motor inbouw, een met indirekte koeling,
Heeft iemand ervaring met het ombouwen.

Uit een ander berichtje heb ik onthouden dat bij mijn MD7A 13Pk
het vermogen aan het vliegwiel is.
Met wat voor vermogen aan de koppeling komt dit ongeveer overeen?
( Want bij moderne motoren wordt het vermogen aan de koppeling opgegeven. )

Na veel wikken en wegen, en uitzoekwerk is uiteindelijk de beslissing gevallen.
Vandaag mijn bootje naar de werf gebracht om de MD7A ( Volvo Penta )
te laten vervangen door een Vetus M2.02.

Hopelijk is het een goede keuze, we zullen het wel zien.’

Mag ik vragen een indicatie van de kosten van dit geheel? Mijn orginele MD7A lijkt het vooralsnog goed uit te houden, maar ben wel benieuwd te weten wat de kosten zijn mocht ik ook tot vervanging overgaan.

Dank, Henk

Motor komt rond de 6000,00 euro en inbouw wordt geraamt op nog eens 3000.
Tja het is niet goedkoop, maar blijven rondvaren met een motor die het elk moment kan opgeven is ook geen optie.
Reviseren … ? Gezien de slechte conditie van mijn MD7A was dit geen echte optie, en een gereviseerde motor kost ook al snel 3000 Euro . De kosten om deze in te bouwen zouden ook ongeveer 3000 zijn geworden.

Nadeel van een MD7A . Is nog een direkt gekoelde motor, met alle gevolgen daarvan.
Bovendien al redelijk oud, dure wisselstukken etc etc.
Voordeel is oerdelgelijk en blijft gewoon lopen ook als je hem slecht behandeld,
zoals de vorige eigenaar van de mijne, maar op een moment is het dan ook echt gedaan.
Als jou MD7A nog goed werkt, dan zou ik hem niet vervangen, alleen goed onderhouden.

De nieuwe is een indirect gekoelde motor, dus hogere temperatuur, betere verbranding, minder vervuiling.
Zou mij toch enkele jaren plezier moeten bezorgen zonder zorgen.
Bekend merk, dus gemakkelijk aan onderdelen raken.
Milieuvriendelijker, stiller, ( hopelijk )

Zodra de ombouw klaar is zal ik wat verder commentaar geven.

Motor is ingebouwd en afgelopen zaterdag heb ik de boot teruggevaren naar de logplaats.
Wel jammer dat ik er de eerste maanden weinig mee zal kunnen varen, maar ja het is nu eenmaal niet anders.
Nu kan de rest van de restauratie beginnen.