Motor onderhoud

Onze Dufour is van '99 en de motor heeft begin 2000 een “0-beurt” gehad. Daarna alleen nog maar olie gepeild. Eind 2004 begon de V-snaar te piepen en zag er niet best meer uit. Dat leek me een goed moment om de motor ( volvo m2030 29 pk 3cyl) eens een totale beurt te laten geven. Door drukte van de plaatselijke onderhoudsman op Marina Herkingen, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf begonnen, dus, olie filter, brandstof filter (+ontluchten), nieuwe olie, nieuwe v-snaar  nieuwe impeller en algehele inspectie. Eigenlijk een makkie en een paar uurtjes werk. Een groot voordeel is wel dat ik nu weet waar alles zit. Dus in geval van nood kan je zelf wat meer oplossen. Bovendien spaart het nog een beetje geld, alhoewel 1 beurt per 5 jaar (inclusief impeller!!) sowieso niet te gek is. Wel heb ik altijd een reserve impeller en v-snaar aan boord liggen.
Wat zijn jullie ervaringen op motorgebied?

Martin(ique),
Ik vind het heel bijzonder, dat je 5 jaar met de impellor hebt gedaan.
Mijn 36 is van 2002. En heb zojuist mijn 3e nieuwe impellor geplaatst.
Was ook nodig, want sommige schoepen waren lichtelijk ingescheurd.
 

[size=12] [/size]

Voor dat de "Martinique" weer te water ging, heb ik nog even getwijfeld om de anode van de saildrive (bij de schroef) te vervangen. Die zag er flink aangevreten uit maar was al 5 jaar oud, dus ik dacht "moet nog een jaartje kunnen". Achteraf misschen toch moeten doen.Wie weet hoelang zo'n anode meegaat ? Op het zout van de Grevelingen ongetwijfeld korter dan op 't zoet. Wie heeft 'm al eens (laten) vervangen? En hoe zag ie er toen uit?
gr.Martin

Neeltje, krijgt ieder voorjaar nieuwe carterolie, oliefilter en controle impeller. Tot op heden heb ik ieder jaar een nieuwe moeten plaatsen, ook dit voorjaar weer, scheurtje bij een schoep. Daarnaast om de twee jaar brandstoffilter op de moter vervangen, V-snaar controle, zit er nog van 2000 op. Om de twee jaar vervangen olie staartstuk en controle ieder voorjaar. Anode dit jaar voor de eerste keer vervangen. Zag er nog heel goed uit, maar Mulder Volvodealer is dit maar schijn, gewoon vervangen na 4 jaar. De werking kan toch teruglopen al ziet hij er nog als nieuw uit. Controleer ook gelijk de afdichtingsring achter de anode bij je schroefas. Dit staat niet in je Instructieboek van Volvo maar het is nodig dat deze om de 5 jaar vervangen moet worden. (zegt Mulder). Ieder Voor en Najaar controle van de accu’s op voldoende water, en e.v.t. bijvullen. Zeker in het najaar is dit nodig als je ze niet vorstvrij opslaat. Bij niet voldoende water in je accu’s behouden ze te weinig spanning en dan kan je in het voorjaar je knip open trekken.

Ik heb een Volvo MD 2020 die geeft problemen bij het achteruitslaan (motor pakt niet op en schiet in vrijloop). Onze boot ligt in Stad aan het Haringvliet. In de haven zit geen reparateur. Weet iemand een onderhoudsmonteur/bedrijf die dit soort reparaties op lokatie doet?
 
 gibsea3339598,5997685185

Hallo Gibsea 33
Als de motor bij achteruitslaan in de vrijloop gaat ,ligt dit aan de afstelling van de kabel.Op de aandrijving van de saildrive zit een handel die in de vrijloopstand haaks op de overbringing moet staan.Dus borgpennetje eruit gaffel losmaken handel in de vrijstand schroefwater controleren op stilstaande schroef.Gaffel zo afstellen dat beide draairichtingen v.d. schroef goed werken. Echt een fluitje van een cent.Succes
Joop D

Andrew,
Joop kan gelijk hebben, maar als je toch liever iemand wil laten knutselen, kan je o.a. terecht bij Mulder Motoren uit Ridderkerk. Zij servicen Volvo Penta en Yanmar en komen bij je langs.
Ciao,

Joop,
Is dit hetzelfde bij een motor met schroefas zoals in ons geval.
Anders is Mulder een goed optie denk ik Hans.
 
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.
 
Andrew
 

Andrew,
Ik zou even langs Noordschans varen, als het zo’n klein klusje is dan is dit de goedkoopste oplossing. Wel even een afspraak maken, zij komen trouwens net als Mulder ook op locatie. Als je een monteur op locatie laat komen dan betaal je in ieder geval reisuren en kilometers, van Ridderkerk naar Stad ah Haringvliet rekenen ze dan al gauw een uur heen en een uur terug plus de kilometers. Deze kosten zijn dan waarschijnlijk hoger dan de uiteindelijke reparatie.
Gr Raymond 

Inmiddels langs gegaan bij van de Swaay in Bruinisse. Platen van de keerkoppeling bleken versleten. Reptaratie van ? 950,00 armer. Onderdelen kosten alleen al ? 500  inclusief BTW.  Volgens monteur zijn de keerkoppelingen  die Volvo gebruikt erg licht. Niet de eerste slechte ervaring met Volvo! Nooit meer een Volvo voor mij in ieder geval. Het is ook eigenlijk geen Volvo maar een samenraapsel van onderdelen. Keerkoppeling blijkt Italiaans.

Platen keerkoppeling versleten, had ik nog nooit gehoord bij een boot. Hoeveel draaiuur heb je er op zitten en wat waren je klachten?
Ciao,

Hans,
De motor wilde niet “oppakken” als je achteruit gaf. Alleen als je heel rustig het toerental verhoogde bleef de schroef as in werking. Eenmaal in werking bleef de schroefas wel draaien. In zijn vooruit geen klachten.
 
De motor heeft 700 uur gedraaid. We zijn altijd voorzichtig geweest met schakelen. Dus eerst in zijn vrij, toerental omlaag en dan ineens in zijn achteruit en dan doordrukken.
 

Dat is weinig uren. Maar jij hebt een schroefas, toch?
Dat scheelt misschien, niet goed afgesteld of zo?
Ciao,