Onlangs is onze scepter achterste aan stuurboordzijde verbogen. Helaas zijn deze scepters niet meer naleverbaar.
De scepter zat zo vast in de scepterpot dat het geheel verwijderd moest worden zodat de scepter in een werkplaats fatsoenlijk rechtgebogen kon worden. Op zich al een heel karwei want alles zit na X-jaren al behoorlijk vast.
Helaas heb je vanuit de natte cel geen toegang tot de onderzijde van het gangboord om daar nieuwe moeren en ringen op de schroeven te monteren. WAT NU! Ik had geen behoefte om de kastjes in de natte cel te slopen of van een gat te voorzien. Deze waren allemaal net opnieuw afgekit.
Ik bedacht een oplossing met zogenaamde RAWL-pluggen. Rubber pluggen met onderin een metalen bus met schroefdraad. Bij het aandraaien van de schroef wordt de onderzijde (onder het polyester dek) van deze rubber plug dikker en dikker en vormt een waterdichte prop die muurvast zit. (Afmetingen: M6 lengte plug 50 mm).
Op de foto’s zie je hoe het e.e.a. is bevestigd.
Deze RAWL pluggen zetten zich behoorlijk vast. Je kunt de schroeven goed strak aandraaien. (leverancier Campie - Breda)
Of de scepterpot het bij een flinke aanvaring houdt? Ik weet het niet. Ik denk dat het al met al een flink stootje kan hebben en een betere oplossing had ik niet.
Heeft iemand een beter idee?
MVG
Piet