Montage autohelm

Beste lezers,
Voor mijn vorige jacht heb ik een autohelm stuurautomaat gekocht, die ik nu wil gaan plaatsen op de Dufour. Zijn er lieden die dit handige apparaat (kijkt enkel naar kompas) ook hebben ingebouwd en zo ja, waar en hoe?
Suggesties zijn van harte welkom. Kan ik ook eens een bakkie leut nemen…

Groeten, Martin

Weekje of wat geleden een mooie tocht naar Hoorn gemaakt. Onderweg eens gekeken naar de bevestiging. Wat bleek: er heeft ooit een autohelm in deze schuit gezeten, want precies op de juiste afstand van de helmstok zit een precies passend gat in het SB-deksel. Non problemos, zou je zeggen.
Uitdaging is wel dat het apparaat zelf (en dan met name de bestuurdersunit) het niet goed doet.
Heeft iemand hier nog een schema van? Zou me vreselijk helpen.

Groetjes! Martin

Er is een link op de site van Raymarine waar oudere Autohelm handleidingen kunnen worden gedownload.
http://www.raymarine.com/Default.aspx?site=1&section=3&page=657
Welk type autohelm heb je?
Ben je in staat de elektronica te meten en te repareren?
De autohelm kan linksom of rechtsom bedraad worden. Wellicht werkt de jouwe precies de andere kant op. Het zou dan kunnen lijken of hij defect is.

Goedemorgen beste Piet e.a. ,
Dank voor je tip!! Ik heb er even naar gekeken, maar mijn Autohelm 2000 is (denk ik) nóg ouder, dan hetgeen hier wordt getoond. Mijn type is model conservenblik, dus rond met een draaischijf (het kompas) bovenop.

Echt elektronische kennis heb ik weinig, maar handig met elektriciteit zeer zeker, dus vaak met behulp van een schema kom ik er wel. Het apparaat zelf ( de controlunit oftewel conservenblik) ligt een beetje in de kreukels. Ledjes geven geen licht, behalve als je er op drukt, dan weer wel. Dus ik vermoed allerlei losse contacten… Dat wordt weer opereren, zuster!

Nu maar eens kijken of ik het zaakje kan openen zonder te slopen.
Ik hou u op de hoogte.

Groeten, Martin

Hoi Martin,

Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe( of gebruikte) stuurautomaat.
Soms moet je jezelf wel eens verwennen en afscheid nemen van het oude spul…

Suc6

Gr/ Frank
Maatje

Even misbruik maken van de elektronica discussie: weet iemand hoe je informatie - vanaf je laptop + werkend navigatieprogramma - naar de Authohelm 2000 + kunt sturen?
Je hebt er idealiter een ‘USB naar NMEA’ kabel voor nodig, maar die ben ik nog niet op internet tegengekomen.
Ben benieuwd of iemand daar ideeen over, of ervaring mee heeft.

Even technotalk: NMEA lijkt qua signaalopbouw op het (ouderwetse) RS 232 signaal, maar de spanningsniveau’s zijn bij beide vaag gedefinieerd: kan zijn +12 en -12, +5 en -5 volt, of +5 en 0 volt, etc. Misschien is er iemand die kan vertellen welke spanningsniveau’s de Autohelm 2000 + wenst?

Rebel,

Kijk eens op de site van shipmodul.nl
Daar vind je een keurige beschrijving over het aansluiten van NMEA op de miniplex en ik maak me sterk dat je via een shipmodul interfacekastje een hoop problemen voorkomt. MVG

Welnu.
Naar wat bleek is een Autohelm 100 ook prima in staat om de Dufour op koers te houden. Da’s wel lachen, overstag gaan met het verstellen van het kompas en hup, daar gaat het hele zooitje. Heb je zelf alle tijd voor de genua. Een hele verbetering, als je alleen vaart. En omdat de Dufour niet loefgierig is, kan het met de 100 heel gemakkelijk, hij heeft er geen enkele moeite mee.
Ik ga nog wel proberen om de “grote” Autohelm tot leven te brengen, al is het alleen voor de lol!
Groeten, Martin