Moet de giek hiervoor open?

Hallo, wij hebben een 12mm lijn door de giek heen lopen die in de giek aan een staalkabel met eind oog zit. Deze trekt het onderlijk strak. Echter de lijn zelf is niet lang genoeg om tot de kuip te komen. Straks varen we met een losse broek en is het wel fijn te kunnen trimmen op deze manier.

Er zit dus in de giek een verbinding tussen deze lijn en de staalkabel. Is er een truuk zodat ik deze lijn kan vervangen zonder de kop of kont van mijn giek af te halen? Want dat zou betekenen dat ik de popnagels moet uitboren…

Alle tips zijn meer dan welkom, dank alvast.
Groet,
Gijs

Kun je niet de oude lijn verbinden aan de nieuwe lijn en langzaam doortrekken door de giek.

1 like

Hoi Petra, was het maar zo’n feest als bij mijn vallen en schoten. Even aan elkaar zetten met takelgaren en floep er zo doorheen trekken. Dat word hier lastig want aan de ene kant zit dus de staalkabel door het (gegoten en gepopnagelde) blok, met een gegoten oog. Die staalkabel gaat de giek in. Aan de mast kant komt een 12mm lijn uit de onderkant van de giek die met een lier en rem vastgezet wordt.
Het enige demontabele van wat ik tot nu gezien heb is het blok waar de lijn doorheen komt, aan de mastzijde. Als ik aan de staalkabel trek loopt deze aan het einde vast op het blok omdat het oog waar de lijn aan vast zit te groot is. Trek ik de andere kant op loopt de staalkabel klem op het oog, maar komt bij de mast nog niet in de buurt van het blok.

Ik denk dat ze een staalkabel hebben gekozen vanwege de weinige rek. Nu ik open broek ga zeilen wil ik wel controle er over hebben. Je brengt me wel op een idee nu :smile:

Als ik het blok aan de mastzijde los kan halen kan ik aan de andere kant het oog van de staalkabel knippen en deze kabel met een geleide draad helemaal door en uit de giek trekken. ALS alles door het “gat” van het blok past tenminste. Want hoe het van binnen zit is mij nog een raadsel… Dan kan ik inderdaad een nieuwe dyneema lijn aan de geleide draad vastmaken en die doorvoeren… #idee

Ik ben vrijdag aan boord en zal gelijk kijken of dat de optie is. Hoeft van mij geen staaldraad te zijn. Dus er mag wat sneuvelen :slight_smile:
Dank voor je reactie,
Groetjes
Gijs

Bij mij was er gelukkig nog een wachtdraad om een nieuwe lijn te trekken… met zo’n trekdraad voor elektriciteit zou je ook van het ene eind tot het andere kunnen geraken en dan een nieuwe lijn doortrekken. Daarna kan je dan de oude wegdoen en hopelijk blijft die niet blokkeren in de giek. Ik heb alle reeflijnen, neerhouder en onderlijkstrekker naar de kuip gebracht.

1 like



Hi @RiJo dank voor het meedenken. Kan er bij jou wel een lijn door de giek heen aan het uiteinde? Want het probleem bij mij zit juist daar; bij het uiteinde van de giek. (foto 1) Die staaldraad gaat door een zeer kleine opening en is dus eigenlijk alleen maar te vervangen door een andere staaldraad. Door dat gaatje gaat hooguit 4 of 6mm helaas. En het zit muurvast ook (foto 2)

op foto 3 zie je het blok bij de mast met de lijn die er uit komt. ergens binnenin zit dat denk ik met een oog aan de staaldraad. Aangezien de staaldraad aan het uiteinde van de giek, ook een gegoten oog heeft loop ik dus 2x vast, bij inhalen loop ik vast op het oog aan de staaldraad, en als ik die uit trek loopt de verbinding met de lijn vast tegen het uiteinde van dat kleine gaatje aan de binnenkant…

Als ik het blok kan loshalen zou ik het oog van de bestaande staaldraad kunnen knippen en een nieuwe staalkabel er zo mee door kunnen voeren. tot aan de mast. Maar over dat blok kan dus weer geen staalkabel gaan, die is voor een 12mm lijn. En de meest belangrijke verbinding tussen die 2 zit in de giek, en kan er dus niet uit… Ik ga er morgenochtend nog eens grondig naar kijken want het lijkt me zo stug dat juist dit gemaakt is voor een “eenmalige montage”… ik bedoel… alles is te vervangen aan boord… Maar hier zit alles gepopnageld (blijf ik liever af) en dat blok is in 1979 vastgezet… #wd40
Groetjes
Gijs