beste dufourvaarders , ik heb een 34P met een maxprop vaanstand schroef. Wat me opvalt is dat mijn min snelheid op motor behoorlijk hard is 1.2 knoop. MAw zodra ik in vooruit zet trekt de boot naar de 1.2 knoop wat maakt dat ik in de haven voortdurend moeten schakelen tussen neutraal en vooruit.
Wat is jullie minimum snelheid in vooruit ? Hoe kan ik dit oplossen…zou het aan mijn schroef liggen of aan andere afstellingen??
Alle raad is welkom schippers !
groetjes en een fijne seizoenstart voor iedereen !!!
Guy
“Reflex”
Hallo Guy,
Dat herken ik. Ik heb een D30 Classic en als ik hem in vooruit zet dan vaar ik minimaal 1,3 knoop. Dat betekent dat ik meestal met 1,3 knoop door de haven vaar (dat kan ook wel), maar als ik de box indraai dan heb ik de motor al stuk voor de draai in neutraal gezet, waardoor ik met 0,5 knoop de box in vaar. Op een gegeven moment ken je de uitvaarsnelheid van je boot wel.
Langzamer varen zou wel makkelijk zijn, maar ik heb geen idee hoe je dat kan regelen.
Groet,
Ewald
P.S. eerste vaart dit seizoen zit er alweer op! Dus laat het mooie weer maar doorzetten.
Dag Guy,
Wat ook zou kunnen: een te hoog stationair toerental van de Volvo Penta. Het instructieboek beveelt een rpm van circa 850 aan (+/- 25).
In het boek staat duidelijk omschreven hoe dit toerental af te stellen.
M.vr.gr.
Frank
D34 Tigh na Mara
Beste Frank,
Men toerental zit goed op +/- 800/min.
Ik heb ondertussen geleerd dat de schroef te “zwaar” zou kunnen zijn voor de motor. Ik zou dit kunnen testen door volgas te varen …de motor moet dan ± 3600 toeren maken. Indien minder is de schroef overbemeten. Ik zal mijn bevindingen dra publiceren hier.
have sailfun
Guy
ondertussen met warme motor de volgas test gedaan op een rimpelloos Veerse Meer …en inderdaad toerental gaat tot 3000/min waar dit volgens de Volvo Penta technische fiche tot 3600/min moet gaan. Waarschijnlijk staat de schroef te “zwaar” afgesteld. Als de boot nog is gelift wordt zullen we de schroefbladen van de maxprop moeten bijregelen. Ik ben benieuwd of dit van de eerste keer goed gaat lukken.
groeten
Guy