Met gemak alleen achteruit de box in

De Box bestaat uit een vingersteiger tot half het schip en 2 meerpalen voor de boeg aan de zijkanten.

Daar we vaak varen met 2 personen of minder is het gelijktijdig aanpakken van de 2 boeglijnen van de meerpalen een probleem.
De boegpalen staan ook zover voor het schip dat we er niet meer bijkomen als de achter landvasten zijn vastgemaakt.

De volgende voorzieningen hebben we gemaakt.
Aan de boegpaal aan de kant van de vingerstijger hebben we ook een spring gemaakt op de juiste lengte.
De 2 boeglijnen worden door een dun lijntje van af het steiger strak naar achteren getrokken en hangen niet meer op de palen.
Dit gaat strak per lijn met een blokje en een gewicht dat onderwater hangt.
Deze lijnen kunnen dus nooit in de schroef komen!

Het achteruitinvaren gaat nu als volgt.
1 De spring wordt gepakt en vast gelegd halverwege het schip aan de kant van de vingersteiger.
2 Langzaam achteruit wordt de spring strakgetrokken waardoor het schip bij de vingersteiger komt.
3 De achterlandvasten worden aan boord genomen en vastgelegd.
4 De moter zachtjes in de vooruit.
5 De boeglijnen worden via de dunnelijnen aan boord genomen en vastgelegd.
het dunne lijntje geeft mee omdat het gewicht wordt opgetrokken.

Of is er een beter idee?

Groet,

Guus

Dag Guve,

De volgende methode gebruik ik met succes zelfs bij harde zijwind.
Bij ons met de boeg naar de steiger, maar dat maakt in principe niet uit.

Ik heb twee oude lijnen (landvasten of i.d.) aan de palen gebonden en aan ogen op de steiger. Die lijnen staan goed strak.
Ik heb een hulplijntje gemaakt (groen in de tekening). Maak deze hulplijn van Polyester want die drijft. Middenin maak je een grote lus. De beide uiteinde zijn via een lusje om een groot Nylon oog gewerkt (Nylon puntkous via splitsen). Die Nylon puntkous/ogen zijn lekker glad en schuiven heel gemakkelijk over de gespannen landvasten. De lus, in het midden van de hulplijn, maak je vast via een clip of zoiets aan je boot. Je moet hem snel en gemakkelijk los en vast kunnen maken.

Wegvaren:
Bij het wegvaren zet je de motor zachtjes in zijn achteruit en maak je de achterlandvasten los. De achterkant kan toch nergens naar toe verwaaien, daar zorgt de hulplijn voor. Zet je motor in zijn vrij en loop naar de boeg en trek de boot via de landvast aan leizijde met de punt tussen de palen. Bij minder zijwind vaar je rustig tot tussen de palen. Intussen is het hulplijntje aan de achterzijde van de boot al mooi een stukje opgeschoven. Zo, die ligt en waait nergens meer naar toe. Dan maak je de landvasten bij de boeg los en hangt ze aan de palen (of neem je de landvasten gewoon aan boord).
Als je wegvaart trek je de hulplijn zo lang mogelijk mee en laat hem op het laatste moment in het water vallen.

Invaren:
Bij het invaren gaat het in omgekeerde volgorde. Met een pikhaak pik, al achteruitvarend, de hulplijn op en haakt die vast aan de clip of i.d. Vaar nu verder achteruit. De hulplijn glijdt keurig over de gespannen lijnen mee naar achteren.
Als je schip midscheeps tussen de palen ligt, dan kan de vaart er uit en leg je de boot stil.
Nu is er alle tijd om de voorlandvasten (op maat gemaakt of gemarkeerd) op boegkikkers te beleggen. Dan vaar je rustig achteruit en pik je de achterlijnen op met de pikhaak. Alle tijd.

Lijkt het je iets?
Nylon puntgkous.jpg

Hallo Mariprosa,

Slim, maar je moet 2 lijnen weer aan de palen hangen en dan moet het schip zo liggen dat je bij die palen kan.
Met een box geschikt voor een 52 voeter schip 4,9m breed kom je daar moeilijk aan behalve bijna midscheeps.
Met minder dan 3 bemanningsleden (incl. de stuurman) is dat lastig. Dan moet het schip daar even blijven liggen om van de eene kant naar de andere te lopen. Nu hoeft dat niet meer en varen we er zo uit.
Eigenlijk is de combi ideaal.
Jouw leiogen dan blijfje recht in de box en mijn strakhouders.
Ik maak er zo’n lei oog set bij. De strakke lijnen van de steiger naar de palen liggen er al.
Bedankt.

Groet,

Guus

Hallo Mariprosa,

Slim, maar je moet 2 lijnen weer aan de palen hangen en dan moet het schip zo liggen dat je bij die palen kan.
Met een box geschikt voor een 52 voeter schip 4,9m breed kom je daar moeilijk aan behalve bijna midscheeps.
Met minder dan 3 bemanningsleden (incl. de stuurman) is dat lastig. Dan moet het schip daar even blijven liggen om van de eene kant naar de andere te lopen. Nu hoeft dat niet meer en varen we er zo uit.
Eigenlijk is de combi ideaal.
Jouw leiogen dan blijfje recht in de box en mijn strakhouders.
Ik maak er zo’n lei oog set bij. De strakke lijnen van de steiger naar de palen liggen er al.
Bedankt.

Groet,

Guus