melkfett

Een dezer dagen ga ik, vide waterkampioen april 2004, 5 liter melkfett (vaseline cq uierzalf geimporteerd uit duitsland) ad 50 euro onder mn (boot)romp smeren als antifouling. Mochten jullie ervaring hebebn met dit produkt dan hoor ik dat graag; ik zal in elk geval aan het eind van het seizoen mn ervaring delen (als het werkt, is het doodsimpel aanbrengen en en goedkoop en als het niet werkt veeg je het er weer van af en heb je een seizoen biotoop-vriendelijk jezelf belachelijk gemaakt).
 
 

Erik, is dit uierzalfje ook bestand tegen zout water?
Ik ben wel nieuwsgierig en heb  even via google gekeken en blijkbaar heeft de Waterkampioen er positief over geschreven.
Ik ga dit jaar voor het Compass compass24.nl/ eigenmerk selfpolishing koperhoudend sapje. minder milieu-vriendelijk maar ook maar 45 euri voor 2,5 ltr.
Later we einde seizoen nog maar eens verslag uitbrengen.
groet, Martin

Erik,
Geef je de romp eerst een epoxy-behandeling of gaat de zalf er zo op?

wel, vooralsnog epoxyloos 9ik heb hierover al eerdere vragen etc gepost, maar wil boot ook half maart te water hebben. Met optuigen etc betekent dit eind feb /begin maart te water, dus dat betekent in (de mogelijk) natte maand februari epoxy aanbrengen, en da’s niet al te handig. volgend seizoen zie ik dan wel verder; hij gaat dan toch denk ik (nu, labiel labiel…) het water uit. Overigens: ik heb vandaag dit vette plan besproken maar de man die over het hijsen gaat. Hij was niet 1-2-3 enthousiast ivm vet aan stroppen en andere boten. Daar is wel wat aan te doen, nl doek om stroppen, maar goed, moet dus nog horen of hij/de jachthaven dit veto-ed of niet. anders toch maar primocon en zachte fouiling denk ik zo (ergo, toch weer schuren…rats). En uit de kampioen 9april 2004, ik heb um nog ergens liggen) bleek dat het net zo adequaat is, zonder veel verschil met andere soorten af in zout/zoet water. credo blijft vooral toch: varen.

Ik vind het nergens meer: wie weet hoe je het aantal m? onderwaterschip berekent?  (ivm bestelling anti-fouling)
Was het LxD  ?
               2
Alvast bedankt.
 

zie site internationalyachtpaints.com (ofzo; de site van international in elk geval) staat een tabel op per soort kiel. Ik geloof dat het lengte x breedte is maal 0,85 (jou formule zou in mijn geval van een 385 uitkomen op (als D diepte is) 11,76 x 1,76/2= 10,3 terwijl het 33 meter is volgens de tabel. 

Staat inderdaad zo op de site van International, en zal dus zeker kloppen.  (wel lengte en breedte op de waterlijn nemen).
Ook nog gevonden op seajet.be/berekenmethode.htm :
Oppervlakte onderwaterschip van een zeilboot (vinkiel)
LW x (B + D) x 0,50 = onderwaterschip.
Op 36 voet geven beide formules naast mekaar een afwijking van 10%.
Bedankt voor de tip, Eric.

zaterdag (toch) smeerdag…ik zal bericht doen van mn traumatische ervaringen

wel, 3 liter zit er op. grootste probleem was: hoe dik moet het eigenlijk en het is goed opletten om te zorgen dat je geen stukjes overslaat (doorschijnend vet op wit polyster valt alleen met tegenlicht op). aan het einde van het seizoen zal ik wat foto’s plaatsen van de aangroei; kben benieuwd.

Erik, hoe breng je die uierzalf eigenlijk op? Is het echt vloeibaar zodat je kunt rollen? Gaat dat gemakkelijk. Is 3 liter voldoende voor 1 dikke laag of moet je meerdere lagen aanbrengen. Is dat goedje ook mechanisc stabiel? maw droogt het op, en blijft het zitten onder de singels van de bootlift bij te water gaan? groet, Martin

vragen vragen vragen…ik heb het er met een kwast (grof) opgebracht en met hand(schoenen) verder opgesmeerd. Je kunt het ook au-bain marie laten smelten (ik had daarvoor kokend water mee maar het was niet voldoende om de 5 liter die ik had te smelten). Laagdikte was/is hierdoor een gok; zal aan het eind van het seizoen zien waar het genoeg/te weinig was. Voor het hijsen worden een tweetal textiel kokers genaaid zodat de hijsbanden niet vet worden; ik verwacht dat het vet blijft zitten (al zal er wel wat over gaan op de kokers). Ik heb van de 5 liter nu de helft over; als ik dat op had gemaakt had overal een laag van 3-4 mm gezeten en dat is echt (onnodig) veel denk ik. qua stabiel; pak een pot uierzalf en vergelijk; dezelfde eigenschappen. zal dus niet uitdrogen e.d.  

goed, boot ligt in het water (ergo; is niet uit de stroppen gekukkeld). eerste tocht ging soepel met een duidelijk herkenbaar olie/vetspoor in het zog. Verkoper noordschans en ik waren het er niet over eens of dat mn coating of zijn diesel was. verder; alle drijvende troep blijft op de waterlijn aan je romp hangen dus das een nadeel. anderzijds: het dit weekend afgekondigde besluit om koperhoudende antifoulings weer wel toe te laten maakt mij dankbaar dat ik niet net voor 300 eu kopervrije er op heb gesmeerd…wat een gedoe.

wel, het vet zit er nog op boven de waterlijn en begint interressant bruin/groen onder de waterlijn uit te slaan…als de watertemperatuur wat hoger is maar eens met een duikbril onder het schip door om te zien hoe en wat…

Ah… is dat jouw boot
Heb je het idee dat je de rommel er wat afgaat als je vaart? Ik las laatst een stukje in de vaarkrant over een middel waar je romp zo glad van wordt dat er niets aan kan blijven hangen (wel regelmatig varen). Zal het eens opzoeken…
Richard

wel, afgelopen dinsdag heeft het college van beroep voor bedrijfsleven uitspraak gedaan in de bodemzaak die was aangespannen door de fabirkanten van koperhoudende anti-foulings. Het verbod is nu definitief van de baan (de minister heeft de opdracht gekregen opnieuw te beslissen met in achtnemning van die uitspraak). je kunt hem vinden op rechtspraak.nl.
en of het vuil eraf vaart; volgens mij wel. volgend jaar (stel dat ik het weer zou aanbrengen) dan zal ik het lager op de waterlijn aanbrengen; schip drijft toch hoger in het water dan ik had verwacht. 
 

met duikbril en snorkel in het h.vliet gelegen vorige week; romp is onderwater vrolijk gemeleerd wit/bruin maar op het oog en gevoel niet wezenlijk aangegroeid (geen beplanting en mossels, wel slijm); slechts foei-lelijk dus. Goed voelbaar was dat de vetlaag er nog op zit dus het spoelt er in elk geval niet van af. so far so good dus.

Erik, Is jouw schip nu op de kant? Ik ben heel benieuwd naar jouw overall bevindingen met jouw experimentele anti-fouling? Kortom hoe heeft het zich gehouden en doe je het volgend seizoen weer?
Over de Compass (Cu-houdend) anti-fouling ben ik eigenlijk niet ontevreden. De enige aangroei ( en dan bedoel ik zoutwater pokken (1 cm) en “flubbers” dat zijn een soort drilpudding achtige dingen van enkele cm’s die er bij hard varen wel afgaan, had ik op de plaatsen waar ik had bijgesopt met international kopervrij.
Omdat ik tijdens de zomer met warm water wel wat slierten rond de waterlijn heb gezien en heb verwijderd wil ik volgend jaar de Caribic-variant van Compass eens gebruiken die is hier beter tegen bestand (tegen warm zout water dus)
Als jouw bevindeningen goed zijn zou ik ook de uierzalf wel eens willen proberen, maar zout water is toch wel andere koek dat zoet.
 
 

wel, ik kan het je nog niet zeggen; mn schip ligt nog in het water en gaat er pas in jan/feb uit. ik verwacht (nog steeds) dat het onderwaterschip niet wezenlijk is aangegroeid en eerder drabbig zal zijn; langs de waterlijn is er wel veel vuil aangeklots (dus lelijk) en ik ben sowieso voornemens langs de waterlijn een ander product aan te brengen. dub nog tussen 30- cm conventionele a.f en rest melkfett danwel -jaja weer wat nders- coppercoat; koper epoxy mengsel. kostbaar (100 eu per 4m2 maar wel zeer duurzam en gelijktijdig epoxy coating). qua zoutwater; daar hebben we dit jaar ong 3 weken op gevaren maar dat zal nog wel niet veel afwijkends geven nu rest op zoet was.i’ll keep u posted…

goed, een lichte tennisarm en een weer schone boot. Gisteren met 2 personen een dagje geboend en geschrobt met als resultaat een semi-wit schip. Was vooral een diepzwarte aanslag met hier en daar een klein mosseltje (2-3 mm), maar dat was het restant van het afspuiten en dat proces heb ik niet meegemaakt. Heb dus idee dat aangroei minimaal is maar na afspuiten resterende zwarte bruine laag vergt wel een dagje schoonmaakwerk. Zou als ik het weer zou gebruiekn waterlijn met antifouling doen, zeg 50 cm en rest invetten, maar goed, toch maar niet weer. Iemand nog 1,5 liter zalf nodig?