Mechanische ventilatie

Ik vind de ventilatie in de voorhut een beetje te weinig, zeker als je daar met z’n tweetjes slaapt. Heeft iemand hier een oplossing voor (evt door mechanische ventilatie)?
Ik zit eraan te denken om een extra kachel uitvoermond te maken maar dit vergt veel grote gaten en ruimte in de kastjes voor de slang. Daarnaast ben ik bang voor verlies van warmte als je de kachel aanzet, doordat je zoveel extra slang gaat monteren.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een mechanische ventilatie. Ik wil echter geen gaten in het dek ofzo. Ik vroeg me af of het mogelijk is via de ankerbak een luchtinvoer te maken. Dus dat hij vanuit de ankerbak lucht aanzuigt en door de hut jaagt. Dan zit hij buiten bereik van water en uit het zicht.
Iemand een idee om mij opweg te helpen?
Gr
Nick

Nick
Ik houd me aanbevolen voor de oplossing. Na 4 jaar puzzelen heb ik ook nog geen afdoende oplossing. De techneuten onder ons zullen wel een, goed en simpel uitvoerbare, oplossing hebben. Ik ben benieuwd.
Vrg  Rob  a.b/Zoute Zoen

Nick, Rob,
In onze 34 PP zit een kachel opening in de voor hut. Zat er in vanaf de fabriek. Werkt prima en ik merk geen verlies aan warmte. En als dat zo is, dan kan ik deze opening sluiten. Ik wil wel alle (bijna) slangen gaan isoleren om nog een beter rendement te krijgen.
Ikzelf heb ook al zitten kijken of er een extra paddestoel of zoiets mogelijk is. Op het luik, of ??n van de, kan het niet, deze zijn te smal. door het dek wil ik niet, omdat deze dan precies op de plek zou komen waarop je wel eens loopt, voorzijde kajuitopbouw.
De ankerbak heb ik ook aan gedacht, maar stel je voor dat je de bak met een flinke golf, vol vaart of aardig vol vaart, dan heb je kans op lekkage.
ja, ja, lastig. Ik houd het nog even zo.
Ciao,

Hoi, hoi,

Eindelijk een deel van de buizen van de kachel geisoleerd. Ik kwam hierop, omdat wij ontevreden waren over het opwarmen van de RAP. Wij hadden het idee dat de thermostaat niet goed werkte of de kachel nagekeken moest worden, er kwam weinig warme lucht uit de openingen. Ik maak de banken open en zie gelijk het probleem. De splitsing van de buis naar de beide openingen was helemaal los. Het was een soort klik systeem van Eberspracher dat dus los was gegaan en niet meer lekker werkte. De verwarmingsslangen bleken ook nog eens slecht gemonteerd te zijn op de verbindingsstukken. Ook uitblaasopening in de voorpunt was helemaal los. Het enige wat de verwarming nu dus deed, was de stuurboord bank van binnen lekker warm maken.
Vandaag heb ik dus de uitblaasopening in de voorpunt gemaakt en met kleine parkertjes geborgd. Ook het Y-stuk met zijn aansluitingen heb ik geborgd met een klein parkertje (klein gaatje voorboren en dan schroefje erin). Werkt prima. Nadat ik dat gedaan had, ben ik begonnen met het isoleren. Ik heb vij de Gamma een rol isolatie materiaal gekocht, wat ty-rips, en verpakkingstape. De isolatie was wel erg dik en het is een “paardenmiddel” voor het isoleren, maar het werkt prima. Hieronder wat foto’s.
2011-12-28 13.14.55 klein.jpg 2011-12-28 16.14.48 klein.jpg