maststrijkinstallatie

sinds kort zijn wij in het bezit van onze nieuwe Dufour 2800. omdat bij ons de schepen in de winter op de wal gaan en daarvoor de mast plat moet ben ik bezig om een maststrijkinstallatie te maken. hier voor heb ik nu twee ideeen. de ene behelst een U-profiel met een bout door de mast op ca 15cm hoogte van het dek. en het andere idee is om een scharnierende mastvoet te maken. natuurlijk nog wel een paar extra stagen plaatsen tegen het zijdelings zwiepen van de mast. wie heeft er al ervaring met het verbouwen van de opgezette mast naar een strijkbare versie? morgen gaat sowieso de mast van de boot af zodat ik weer wat beter kan bekijken wat nu echt handig is.

ik kijk uit naar jullie reacties,

Paul SY BIJELO

inmiddels hebben we de mast van de boot af laten halen met behulp van een kraan. dit was in 5 minuten bekeken. helaas hebben we bij ons in de haven geen kraan dus we zetten maar gewoon door om de masstrijkinstalatie te maken.
nu de grondplaat van de mastvoet losschroeven en kijken of we een scharnier kunnen maken waar de mast op komt te staan. eerst nog even kijken of het gebied rondom de mastvoet sterk genoeg is om de de krachten op te vangen die ontstaan bij het strijken en hijsen van de mast. dan nog een keuze maken of we het hoofdwant of het babywant aanpassen naar slingerwant.

ik blijf de voortgang posten,

Paul SY BIJELO

het scharnier voor de mastvoet is klaar, eigenlijk heel simpel twee platen waar een bus in drie delen op is gelast die door een grote pen scharnierend is gemaakt. de originele mastvoet is op de bovenste plaat gemonteerd en de onderste plaat wordt straks weer op de originele plaats met de originele schroeven gemonteerd. zodra dit gedaan is kunnen we de draaipunten voor de verstaging bepalen.

tot zover, groeten Paul

zie foto voor de originele zijstagbevestiging. Op mijn 2800 is de mast standaard strijkbaar. ik gebruik de spinnakerboom met 2 scheerlijnen naar de stagputting
Dufour 2800 018.JPG
Dufour 2800 038.JPG

Hanno,
bedankt voor je duidelijke foto’s. inmiddels hebben we de nieuwe mastvoet klaar en gemonteerd. we hebben er meteen voor gekozen de elektra door de mastvoet te laten lopen. dit was makkelijk op te lossen door een pijpje in het onderste deel te lassen en een ovaal gat in de bovenste plaat. de doorvoeren voor de mast hebben we verwijderd en een net rvs plaatje die net zo breed als de nieuwe mastvoet is gemonteerd. nu zijn we bezig om het slingerwant uit te denken. we willen eigenlijk iets demontabels of het babywant aanpassen. scheelt toch twee staaldraden aan boord. binnenkort foto’s.

groeten Paul

omdat alles toch iets langer kan duren dan verwacht hebben we de mast er maar met de hand opgezet. natuurlijk wel met de nieuwe mastvoet. even een paar sterkte mannen erbij en het ging redelijk goed. echter hadden we niet lang genoeg stil gestaan bij het feit dat de verstaging dan toch wel wat te kort zou kunnen zijn. we hadden bewust gekozen om de mast niet de lengte in te korten als de nieuwe mastvoet hoog zou zijn. dat zijn alvast de eerste 1,2cm. daarnaast zit het scharnierpunt achter de mast waardoor de mast als het ware eerst een stukje omhoog komt voordat deze echt gaat kantelen. weer een cm of 2. tijdelijk de verstaging maar met een paar harpen verlengd en nu wat definitiever met nieuwe toggles vastgezet. nu dat de mast weer rechtop staat hebben we de tijd om het slingerwant goed uit te meten en te monteren op het kajuitdek. we proberen de steunen zo klein mogelijk te maken zodat deze het minst opvallen. zodra het slingerwant gemonteerd is kan het hoofdwant bij strijken geheel losgenomen worden. we zitten ook nog te denken aan een steun waar de fokkeboom ingezet kan worden zodat deze zo dicht mogelijk bij het draaipunt wordt gepositioneerd. de laagste stand op de rail op de mast is toch nog te hoog naar mijn zin.

binnenkort weer een nieuwe post.

groeten Paul SY Bijelo

Na een lange stilte brak ook dit jaar weer het moment aan om de mast rechtop op ons schip te zetten. Mede door de lange tijd hebben we de maststrijkinstallatie door kunnen ontwikkelen. Deze winter zijn de ramen eruit geweest waardoor het makkelijker werd de exacte plaatsen voor het slingerwant te bepalen. Nadat deze op z’n plaats zaten kon de verstaging gemaakt worden. Dit hebben we bij Kniest in 3mm gemaakt en gemonteerd.met behulp van de fokkeboom in een hoek van 90graden op de mast en een talie is het nu mogelijk met een persoon de mast te strijken maar ook weer rechtop te brengen. Omdat het oog voor de fokkeboom niet in de buurt van het scharnierpunt zit hebben we een nieuw montagepunt gemaakt exclusief voor de strijkinstallatie.

eind mei moeten we via het amsterdam-rijnkanaal via amsterdam naar de wadden en terug, dit zal met de strijkinstallatie een stuk eenvoudiger worden. Ik denk er zelfs over om de mast af te toppen bij dordrecht.

groeten Paul

Hallo paul.

Ik ben sind kort in bezit van een dufour 2800 . Nu lees ik dat jij een maststrijk instalatie zelf gemaakt hebt . dit is iets wat ik ook wil toevoegen aan mijn ship. Is hier ook een tekening van?

Mvg John.

Hoi john,
de installatie is vanuit het hoofd gemaakt. Ik heb alleen de autocad tekening van de fokkeboomsteun aan de mast.
je bent uiteraard van harte welkom om eens in culemborg te komen kijken.
Waarschijnlijk gaat de mast het aankomend weekend weer naar beneden, werkelijk een fluitje van een cent tegenwoordig.

groeten Paul

Hallo paul ,
We zjn dit weekend nog heerlijk aan t zeilen op de grevelingen , dus kan ik helaas niet komen .
Wellicht kunnen we volgende week 's avonds iets afspreken .(ik kom zelf uit leerdam)

John, als je mij een PB stuurt geef ik je mijn telefoonnummer, dat is makkelijker om een afspraak te maken.

inmiddels staat de boot al wel op de wal bij de helling maar dat is geen probleem.

groeten Paul