maststand

Hallo 34P vaarders, ik heb mijn boot nog maar sinds het najaar 2007, het is zo dat de vorige eigenaar de mast heeft achteruit gebracht door een toggle te plaatsen op het voorstag, nu  vind ik dat mijn boot in vlagen nogal loefgierig is en bij een serieuze vlaag loop ik uit mijn roer,(vlagen 20n en meer)ik heb al veel geprobeerd met de trim maar het helpt niet echt in de zware vlagen, heeft er iemand nog last van en hoe zit het voorstag bij jullie gemonteerd, ik vermoed dat de drum rechtstreeks op het vaste bevestigingspunt op de boeg staat.Ik ben zinnes volgende week de mast terug vooruit te brengen tenzij er veel reacties zijn die iets anders suggereren.
Groet Willy

Hoi Willy,
Als ik begrijp wat jij bedoelt, hebben ze een toggle er op gezet die zowel naar voren als naar opzij kan bewegen. Deze moet je niet weghalen! Zo’n toggle is nodig om je voorstagbevestiging niet eenzijdig te belasten. Er zijn problemen bekend waarbij vaste voorstag bevestiging afgebroken zijn door ??nzijdige belasting.
Als het een extra toggle is, dan is het niet nodig.
Hierbij een foto waar je mogelijk kan zien hoe het bij de RAP zit.
Succes

Hi Willy,
Het advies van Hans is correct, je kan echter heel envoudig de voorstag iets inkorten als dat nodig is. Binnen in de roller zit namelijk een gewone stag spanner. Om hierbij te komen moet je de rvs ‘wangen’ van de rolinstallatie losmaken zodat het geheel, incl. rail, naar boven kan schuiven. Normaal gespronken zit er ongeveer 10-15 cm ruimte op. Je ziet dan de spanner zitten en kan de lengte aanpassen.
Mbt de loefgierigheid mijn ervaringen, boven ca. 15-18 kts wind vaar ik met een high-aspect. De genua verplaatst het zeilpunt zover naar achter dat uit het roer lopen relatief snel gebeurt. Verder achterstag snaarstrak en overloop naar lei. Hiermee zet je het achterlijk open en loost je zeil goed de wind. Echt harde vlagen opvangen met schoottrim. Ook kan een rol spelen dat je mogelijk met het originele zeil vaart, dit is erg rek gevoelig en mijn ervaring is dat de bolling veel te ver naar achter zit wat door rek na 1-2 jaar nog veel erger wordt. Dit veroorzaakt in hoge mate een grote loefgierigheid.
Succes ermee. Ik heb de mast overigens als er geen spanning op de achterstag staat een fractie achterover staan.
Menno

Hoi, er zit inderdaad bij mij een extra toggle tussen zo te zien op de foto, maar hetgeen Menno zegt had ik ook al tegen mijn vrouw gezegd, mijn grootzeil staat er inderdaad niet  bij zoals  ik het zou willen en dat merk ik het best met wat meer wind, voor de rest vaar ik ook vlug met de high aspect en de trim zoals je zegt , maar de schoottrim vind ik best lastig omdat als je de schoot losgooit  in de vlaag en dan terug je grootzeil gaat trimmen je best veel touw te verwerken hebt. Bedankt voor de reacties , ik zie nog wel wat ik ga doen, een nieuw grootzeil zit nu even niet in mijn budget maar ik wil ook niet te veel hoogte verliezen door de mast te recht te zetten.
Groeten Wil.

Hi Willy,
Ik heb ook het standaard Elvstrom grootzeil (2005). Het is een volledig doorgelat grootzeil. Vorig seizoen kon ik het grootzeil niet plat genoeg trimmen naar mijn gevoel. Vooral met een rif bleef het te bol. En volledig doorgelat grootzeil is erg gevoelig voor de latspanning.
Dit seizoen heb ik de latspanning sterk verminderd en nu staat het zeil heel wat beter en kan ik het ook vlakker trimmen. Ik heb ook een steekbout gezet ( zo heet toch het touwtje of de lus die het schootoog van het grootzeil op de giek houdt).
Groetjes,
Lucas

Beste Wil,
Als je zoveel moet vieren met je grootschoot, kan je ook overwegen om een rif te zetten. Ook het laten vieren van de grootschootoverloop naar lei helpt enorm, zoals Menno al zei. Kijk ook goed naar je onderlijkspanning van je grootzeil. Al deze combinaties zorgen dat je een zeil goed kan stellen. Heb je wel eens gehoord van de ‘zeiltrimkaart’ van het blad Zeilen. Handig en leerzaam!.
Ciao,

Maak je over de zeiltrim maar niet te veel zorgen, wij zeilen ook nog regelmatig een wedstrijdje in de kleinzeilerij,(470, laser)  maar je hebt wel gelijk over dat rif steken, daar ben ik altijd wat laat mee om daarna tot de conclusie te komen dat je met het rif erin toch niet veel aan snelheid inleverd, maar ja je kent het he een beetje fanatiek en het laatste er willen uithalen.
Wil.

Hoi 34P ers nog even een oude koe uit de gracht halen, ik heb dit weekend eindelijk mijn mast voorover geplaatst, er zaten bij mij 2 toggles tussen, dus heb ik er een weggehaald wat een redelijk verschil geeft in de masthelling , nu staat de mast nog licht achterover maar het uit het roer lopen is gedaan of toch allezins heel goed onder kontrole te houden en ik loop nog even hoog aan de wind, ,ik heb vandaag gezeild windkracht 5 onder volzeil op het Veerse Meer waar er aanzienlijk wat vlagen zijn door de bomen en begroeing op de eilanden en dat ging lekker.
 
Groeten Willy.

Ok? Willy,
Mooi dat het gelukt is. Misschien kan je t.z.t. een foto plaatsen.
Ciao,