mastresonantie

[size=12]Beste Dufourvaarders,sinds 2 jaar zeilen wij in een dufour 38 classic en ik dacht, dat een van de zegeningen daarvan zou zijn, dat het geschud en resoneren van de mast van onze vorige boot D32 met Red Label mast bij een windje 3-4Bft parallel aan de zalingen, wel voorbij zou zijn.Edoch het schudden en rammelen van de lijnen in de (Red Label) mast bij bepaalde wind(+richting) is ook bij dit schip duidelijk waarneembaar.Lijnen langs de mast en een gehesen stootwil  hebben een matig effect.Verstaging beter afstellen heeft weinig effect.Zou het effect kunnen hebben als ik een radarreflectorcapsule aan de mast laat monteren op het punt, dat altijd het meeste schudt?Of is een radar aan de mast gunstig hiervoor? Of zijn er andere mogelijkheden?Wie weet een oplossing?Groeten.Bram van Gelder.[/size]
 
 

Dag Bram,
Tja, ook wij hadden dit jaar last van het “pompen” van de mast. Een stootwil hijsen helpt, doch niet afdoende. Erger dan het verstoren van de nachtrust is misschien metaalmoeheid?

Zo te horen heb je alles al uitgeprobeerd. Er staat elders in het forum nog een opmerking over het doorzagen van luevers en spannen van lijnen (bij het DF30 forum?). Daarmee scheen een goed resultaat bereikt te worden?

Ik ben bang dat er maar ??n afdoende maatregel is … het slikken van een “valdispere nacht”. Hopelijk kun je glimlachen op mijn nuchtere opmerking.   mariposa39287,3922916667

Bram,
Ik heb inderdaad van twee oude landvasten een bundeltje gemaakt en d.m.v. leuvers zoals het grootzeil verbonden met de mast. En zet het geheel wel zo strak als een snaar. Ik heb hier nu bijna een jaar ervaring mee en heb geen last meer van resonantie. Dit jaat was ik het een keer vergeten aan te brengen en kon  midden in de nacht mijn bed uit. Door de leuvers in de lengte door te zagen zodat twee L profielen ontstaan zijn deze gemakkelijk aan te brengen. Het is op deze wijze niet nodig het grootzeil weg te nemen.
Groet,
Henk
 

Henk,
Zou dit ook kunnen werken met een glijdende lus om de mast?
Gebruik je de grootzeilval om de leuvers halverwege de mast te hijsen?
Waar span je de landvasten naar toe, wat is het bevstigingspunt, of de bevestigingspunten?
Trek je het midden van de mast dan naar achteren of naar voren?
 

Piet,
Ik gebruik de grootzeilval inderdaad om de leuvers te hijsen. De leuvers zijn met een dun lijntje met de bundel landvasten verbonden. Het geheel hijs ik zo hoog mogelijk. De bundel zit zoals het grootzeil achter de mast. Dan wordt de bundel vastgezet aan de lier op de mast, vervolgens zet ik het geheel strak met de lier op het kajuitdak. De luchtstroom om de mast wordt op deze wijze verstoord en  resonatie treedt niet op. Dit is voor mij tot nu toe de enige oplossing die echt heeft gewerkt. Ik heb me ook steeds gestoord aan de resonatie en de oplossing met de fenders was niet echt succesvol. Als ik je vraag over de glijdende lus om de mast goed begrijp is dit geen goede oplossing omdat je dan niet verder dan de de zalling kan hijsen en zeker bij de grotere schepen (D38C) met twee zallingen het geheel totaal geen effect zal hebben omdat de bundel te laag zit. Deze oplossing heeft geen effect op de mastbuiging. Om dit te verbeteren heb ik de voorstag 3 cm ingekort zodat ik op de achterstagspanner meer ruimte heb om deze strakker aan te kunnen spannen. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken.
Groet,
Henk
 

De tip van de stootwil op onze D30 uitgeprobeerd en dat werkt prima. Ik heb de stootwil met de spi-val omhoog gehesen tot net boven het toplicht en de lijn onderaan snaarstrak gespannen met de lier onderaan de mast. Geen mastresonantie meer en ook geen hinderlijk geklapper van de stootwil tegen de mast.
Groet,
Ewald