mast

Hallo, ik heb een redelijke tot goede Dufour 24 op het oog, maar er is 1 probleem wat mij tegen houdt!
Onder de mastvoet in de kajuit is het plafond vervormd en vraag mij af wat dit is?
Op het dek zie ik niets noemenswaardig, misschien een beetje speling als men de mast naar achter trekt!
De volgende vraag is dan ook : wat is het, is het te verhelpen en wat zijn de kosten?
Groetjes Waterturtle.

Hoi Waterturtle,

Ik zou dit jacht dus nooit kopen. Problemen rond de mast kunnen diverse dingen betekenen. Heel vaak zijn het rigoreuze ingrepen die veel geld en ongemak kosten. Of je moet zo handig zijn dat je het zelf kan en dan zeker van de prijs heel veel af kan halen. Met alle respect, maar de Dufour 24 is een oude boot die dus relatief weinig waard is. Dergelijke grote reparaties beinvloeden de waarde zeer.

Wat kan het zijn:
Het kan zijn dat de maststeun niet meer correct is. Het kan zijn dat het dak waarop de mast staat ingewaterd is en het balsa hout ertussen nat is geworden en dus niet meer voor steun o.a. zorgt. Hoewel ik denk dat daar op die plek geen balsa zit. Als het dak ondersteund wordt door het hoofdschoot, dan kan het hoofdschot aan de onderkant verrot zijn, waardoor het dak doorzakt. Het kan zelfs zijn dat het spant waarop de maststeun staat gebroken of doorgebogen is, door bijvoorbeeld een onderwater aanvaring van de kiel of zo.

Dus, je ziet, dit zijn meestal constructieve dingen, die moeilijk op te lossen zijn of duur kosten om te laten oplossen. Als het niet adequaat gemaakt wordt, is het nog gevaarlijk ook bij bijv. slecht weer. Die speling zegt dus al genoeg!

Niet doen, lekker laten liggen die boot. Er zijn genoeg anderen te koop, zeker nu.

Ciao