Mast verwijderen

Forumleden,
Komende winter wil ik de mast van de Buenaventura er af halen, dit voor onderhoud, plaatsen radarreflector, led nav, verlichting en inspectie. En persoonlijk vind ik hem ook lekker inzijn bok liggen zonder mast. Nu word dit de eerste keer, de vraag is dan ook, buiten loshalen van de verstaging en de electriek, is er nog een bevestiging op de mastvoet? kan hier niks over vinden maar ongetwijfeld zijn er leden die er alles vanaf weten. Alvast bedankt en met vriendelijke groet
xander vd steen
“Buenaventura”

Hoi Xander,
Onze “36” is  van '99 en wij hebben vorige winter deze klus voor het eerst geklaard. Lijkt eenvoudig maar valt altijd tegen. Die voet is geen probleem daar til je de mast zo af, dus geen speciale “truc”.
Bij mij waren de wantspanners erg vast gaan zitten. Ik heb hier uiteindelijke wel 3 uur in moeten steken met WD40 en zwaar gereedschap. Zorg voor een voldoelde grote BACO-sleutel en iets groots om de wantputting tegen te houden (tegen meedraaien) Nooit warmstoken, daar verander je de metaal-eigenschappen mee (uitharding)  
Als het spul los is. mooi schoon en gangbaar maken. Ik vond het nogal een grote klus die ik niet elke winter zou willen doen, terwijl het absoluut beter is voor je schip. Onze “Martinique” staat s’winters in Herkingen op de kant en daar kan het goed spoken.
Succes Martin
 martinique39715,4858912037

Goedenmorgen Martin,
Bedankt voor je antwoord, had nog 1 vraagje. De zalingen zijn die los te nemen of zitten die rechtstreeks gepomnageld (weet niet of dit nederlands is) op de mast. Met de wantspanners zal ik hetzelfde probleem krijgen, ben daar nu ook al volop mee bezig met de WD40 maar ik hoop dat het uiteindelijk de moeite waard zal zijn. Martin, nogmaals bedankt.
xander
“Buenaventura”

Hi Xander,
De zalingen kan je er gemakkelijk afhalen met, als het me goed herinner, rvs inbus-bouten, die bovenlangs zijn bevestigd.
groet en succes,
Martin(ique)