Martinique op weg met draadloos internet

Beste dufourvaarders,
Ik ben op dit moment op vakantie met onze D36 en we liggen in Brighton aan de Z-engelse kust . Het is even wat minder weer dus heb ik even ingelogd met de laptop op het hier veelvuldig gratis wireless internet (althans in Portsmouth hadden ze dat ook).
Tot nu toe is de vakantie goed verlopen en zijn ruim 2 weken onderweg. 9 juli zijn we naar de Roompot gevaren en vervolgens hebben we via Oostende, Duinkerke, Boulogne, Dieppe, St.Valerie en Caux, Dauville/Trouville en Ouistreham St.Vaast bereikt. Van daaruit hebben we een nachtelijke oversteek gemaakt naar Portsmouth aan de Solent. Vanuit Portsmouth heben we nog een dagtripje naar Cowes op het eiland Wight gemaakt. Inmiddels zijn we ruim over de helft van onze vakantie en gaan we vanuit Brighton naar Eastbourn, en van  daaruit waarschijnlijk via Dover naar Niewpoort en weer terug naar de Roompot. Tot nu toe de mooiste zeilvakantie met 2 mooiweerweken, maar deze laatste week wat minder. De foto is van de Martinique in Oostende naast de “Op Merote” een Dehler 36 waar we deze vakantie mee opvaren.

martinique38569,7387268519

Inmiddels weer terug in dit regenachtige kikkerland na een fantastische trip langs de belgische, franse en engelse kust. Onderstaand plaatje maakt duidelijk waar we onze 750 mijltjes in de afgelopen weken hebben gemaakt. Ondanks dat ons plan was eerst naar Engeland over te steken, besloten we met de noordelijke winden aan het begin van onze vakantie langs de franse kust “af te zakken” en met de klok mee te varen ipv er tegen in. Onderstaand nog even een opsomming van de havens die de Martinique heeft aangedaan.
Herkingen, Roompot, Oostende, Duinkerken, Boulogne, Dieppe, St.Valerie en Caux, Deauville/Trouville, Ouistreham, St.Vaast, Portsmouth, Cowes op Wight, Brighton, Eastbourn, Dover, Ramsgate, Blankenberge, Breskens, Goes, Herkingen.
Nog enkele bijzonderheden:

• 1e week uitsluitend noorden wind (N 3-4-5), ideaal om af te zakken
  • Boulogne (deel van) visnet in de schroef, in zwembroek eruit gehaald 13 gr.C (Brrrrrrr)
  • Boulogne-Dieppe mist met 0,5-2 mijn zicht
  • Verwaaid gelegen in Ouistreham ( 1dag in de hele vakantie, niet slecht!)
  • S'nachts overgestoken van St. Vaast naar Portsmouth (ca. 70 NM)
  • Met N-6 van Portsmouth naar Cowes en terug gezeild met Frank en Sophie
  • Met ZW-5/6 met gennaker tussen Ramsgate en Blankenberge in een surf 12,2 knots op de GPS geklokt (10,7 op het log)
  • Alle havens 1 nachtje, 2 nachten in Deauville, Portsmouth, Brighton, Goes, 3 nachten in Ouistreham
martinique38569,7400694444 ![2005-08-05_170955_150+-.GIF|512x384](upload://4lEnaPGyEwDsJ0CEs68vkVQIE4v.gif)

Hoi Martin en familie!
Leuk verhaal, mooie route en op naar het volgende jaar!
Richard

Ha Richard,
Ik heb ook jullie relaas gelezen op de je Riesmo-site, ook heel leuk! Jammer dat het weer een beetje tegen zat, maar dat heb ik van veel zeilers gehoord die in nederland zijn gebleven.
Tip
Wij hebben zolang als we oversteekjes maken naar z-engeland altijd goed weer (vraag me niet hoe het kan) Volgens mij kunnen jullie met jullie D30 en de kleine Floor prima coasthoppend naar de overkant, dan hoef je ook niet meer dat ca 20 mijltjes per dag te maken. Een experiment in 2006 waard en het reddingsvlot heb je al!!!
 martinique38572,8949768519

Wij hebben het traject Wemeldinge/Neeltje Jans/Nieuwpoort/Ramsgate/Chatham/Londen/Ramsgate/Oostende
/Blankenberge/Middelburg/Wemeldinge afgelegd. 

Voorstel:  Misschien moeten we deze winter maar eens een (bourgondische) ontmoeting organiseren om ervaringen uit te wisselen rond sommige bestemmingen en technische zaken.  ???
Peter

lijkt mij een goed idee, goed eten ben ik voor. Ik heb zelf met gezin net een rondje stellendam, scheveningen ijmuiden enkhuizen vlieland terschelling en texel en weer retour opzitten; afgezien van een 9te) vervelende zee op de 1e etappe prima gegaan met onze 3 kinderen (4,3 en 1). De koek is wel op na 5-6 uur varen, maar hangt vooral van golfslag af; indien matig dan speelde ze benedendeks uren door. probeer steeds maximaal 24-30 mijl per dag te varen, uitschieter was rond de 40. Ben da zelf ook bekaf, maar dat is dan meer vanwege de (semi)_ zorg dat de kinderen niet ziek worden, het nog wel leuk vinden, weer niet alsnog omslaat etc. Verantwoordelijkheid  weegt zwaarder dan het zeilen zelf, en zon maakt elke wind/zee wel weer goed.

Gaan we eten? Waar? Waneer?
Wat dachten jullie van de herfst/winter van een stampot buffet.

Goed idee schippers, lijkt me gezellig om iets af te spreken en onze ervaringen uit te wisselen. Het aangename en het nuttige combineren, zeg maar.
groet, Martin(ique)

Martin,
Ik zag je foto met naast je de Dehler 36. Kan jij mij vertellen hoe de Dufour 36 zich vergoudt tov de Dehler 36. Sbnelheid, vaargedrag etc.
Ciao,

Hoi Hans,
De Dehler 36 heeft een heel  ander karakter als de Dufour 36. Ik heb zowel met dit schip gevaren als er mee op gevaren. Het zeiloppervlak van de Dehler is 50% groter wat je vooral bij licht weer merkt; de Dehler loopt al bij 10-12 kn wind rompsnelheid, de Dufour heeft daar 12-15 kn voor nodig. vanaf 4 BF maakt het eigenlijk niet veel meer uit, dan loop je allebei rompsnelheid, die door de langere waterlijn van de Dehler 0,2-0,3 hoger is. Ik ben met een 5 op kop de Dehler wel eens uren voor gebleven, heeft ook veel met trim te maken. De Dehler gaat wat beter door de steile golven, loopt hoger a/d wind, en heeft meer trimmogelijkheden door het 7/8 tuig, achterstag spanner, enz. Verder lijkt de dehler degelijker gebouwd, en weegt 1 ton meer. Toch ziet ie er vooral buiten plastic-achtiger uit.

Martin,
Bedankt. Toen wij bezig waren een nieuwe zeilboot te kopen, was de Dehler mijn favouriet. Hij was toen zo’n ? 40.000 duurder, maar Sandra, mijn vrouw, vond de indeling niks. Na vele vergelijkingen te hebben gemaakt kwam de Dufour er het best uit. Ik heb wel diverse trimmogelijkheden op de Dufour gezet, zodat ik toch een beetje mijn Dehler had. Qua degelijkheid kan ik je denk ik wel gelijk geven, hoewel de Dufour ook niet mag klagen. Ik was weg van de snelheid , het tuig en de kuip (groot stuurwiel, grootschoot in de kuip etc.).
Op zich zijn wij tevreen met de boot, ook qua zeilen, maar zoals je weet heb ik meerdere problemen die mij nu niet veel plezier aan ons bootje geven.
Echter een goed alternatief zie ik eigenlijk niet. De nieuwe 365 vind ik niet bepaald netjes afgewerkt (van buiten o.a.) en van binnen door een aantal aanpassingen ook niet je van dat. Als je de Duitse testen vergelijkt van de oude 36 en de nieuwe 365, maakt het qua zeilen niet veel uit.
We zien wel. Wij zetten in op reparatie van de boot (?30.000), zodat wij kunnen blijven varen met de Dufour, maar dan netjes geschildert of gespoten.
Ciao,