Mariposa hoog aan de wind op het Haringvliet

Kijk, dat is nu leuk.
Met dank aan Lenka en Frank van de Narwal


Kijk dat zijn de plaatjes! :sunglasses:

Fraai hè!

Met een fikse wind en met 1 rif in het grootzeil loopt Mariposa net zo hard en net zo hoog (als ongereefd bij rustiger weer). Bijna neutraal op het roer.

Om makkelijker wind te lozen, bij vlagen, hebben we de neerhouder goed aangedraaid (bij gebrek aan een overloop werkt dit prima) en kan de cuninghamhole iets aangetrokken worden om de bolling van het zeil wat naar voren te brengen.

En geen wapperende kraanlijn … trucje van ons.

Op 30 cm afstand van de connectie van kraanlijn aan de giek heb ik een stuk dik elastiek bevestigd (flinke knoop). Het elastiek is circa 20 cm lang en is ook aan de giek bevestigd. Er staat zodoende altijd spanning op de kraanlijn, ook als deze los staat. Levert een mooie iets strakke kraanlijn op, die niet in je verstaging wappert. Simpel, goedkoop en handig. :laughing:

MVG

Piet

Hoi Piet,

Ziet er strak uit.
Handige tip ook over de kraanlijn. Dat ga ik toepassen, want het gedoe met de wapperende kraanlijk die ergens achter haakt is niet handig.

Ik zie ook dat jij een middenbolder hebt gemaakt. Heb je ook ergens beschreven hoe je die hebt aangebracht? Lijkt me ook handig.

Groet
Willem Adriaanssen

Meer info over de middenbolders op een DF30C is in reactie op vragen terecht gekomen in het DF32C deel onder de rubriek “middenbolders”. Op pagina 1 van 2 staan foto’s en een beschrijving van de montage met rawl pluggen.

Meer info over de middenbolders op een DF30C is in reactie op vragen terecht gekomen in het DF32C deel onder de rubriek “middenbolders”. Op pagina 1 van 2 staan foto’s en een beschrijving van de montage met rawl pluggen.

Dag Piet, je zeilen staan er inderdaad prachtig op. De Classic 30 blijft een mooi scheepje als je hem zo ziet zeilen!!
Als het allemaal lekker loopt dit weekeinde voor het eerst onze nieuwe zeilen erop.
Ik wou dat het al zondag was…
Jan Willem