Marge grootzeil Dufour 1800

Dag allemaal!

Ik heb met mijn vriendin een Dufour 1800 gekocht, onze eerste boot. We willen er de komende jaren veel mee varen en aan opknappen. Het doel is om er een hoop plezier van te hebben en veel van te leren, om over een paar jaar de wereld over te varen (met een grotere Zeilboot). Fijn dat er een forum is met meer Dufourvaarders, ik heb hier al een hoop geleerd. Mijn vraag: ik ben op zoek naar een tweedehands grootzeil om het huidige (flink gebruikte) te vervangen, weet iemand welke maat het zeil moet zijn? Ik heb online de maten 8,5m (voorlijk) en 2,99m (onderlijk) gevonden, maar ik kan me voorstellen dat er wat marge in zit? En moet ik ook nog kijken naar wat voor soort zeil het is, bijvoorbeeld met of zonder zeillatten? Veel dank alvast!

Groet,
Floris

Goedenavond Floris, das een lastige vraag. De Dufour 1800 komt met een doorgelat zeil of zonder. De meesten hebben een doorgelat zeil. Ook is het invoeren van het onderlijk in een sleuf in de giek de ouderwetse manier, tegenwoordig is een zogenaamde losse broek gebruikelijk. Als je googled dan vind je wel het zeilplan van de 1800. Ik heb zelf een 2800 en vaar daar al 20 jaar mee. De 1800 is zeker een mooi schip. Ga je nog jaren plezier van hebben. SailboatData.com - DUFOUR 1800/25 Sailboat daar haal je je gegevens. Wat voor motor zit er in?

Dag Johanna,

Dank voor je reactie! Ik ben er met de site die je stuurde goed uitgekomen:)

Waarom kiest men tegenwoordig eigenlijk voor een losse broek?

Ik heb helaas niet meer de oorspronkelijke Volvo Penta motor, maar een Mariner 8PK in de bun. Werkt prima, beetje veel geluid, maar dat is een goede stimulans om zoveel mogelijk te zeilen;)