luchtverwarming

Hi,
Iemand ervaring met het inbouwen van een hetelucht verwarming (Ebersp?rcher en/of Webasto) in een Dufour 365 GL ?
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten ? locatie uitlaat, locatie verwarming … ?
Is een Esperbacher Airtronic D4 voldoende of ben je beter af met een D5 voor een 3kajuit ?
ik heb er nog totaal geen ervaring mee, maar ben wat informatie aan het verzamelen
alle tips welkom
alvast bedankt
Koen

Hi Koen,
Dit voorjaar heb ik zelf een Webasto 2000 ingebouwd.
In tegenstelling tot de adviezen van de fabrikanten heeft Kniest eerlijk geadviseerd dat een Webasto 2000 voldoende is als je niet perse in alle hutten een uitstroomopening wil hebben.
Ze hebben helemaal gelijk gehad. Ik heb een uitstroomopening in de natte cel, keurig achter het toilet en een in de kajuit onder de trap. Dit blijkt meer dan voldoende te zijn.
De verwarmingsunit hangt achter het schot van de achterhutten (aan de bouten van de roerstopper), lekker dichtbij de uitlaat in de spiegel en in een voldoende grote ruimte. Begin met een slang van 80 mm vanaf de kachel, splitsen voor de motorruimte in 2x 60mm en dan naar de uitstroomopeningen. Alle leidingen zijn geisoleerd met Webasto kousen en de uitlaat van de kachel met speciaal daarvoor bedoelde glasvezel kous. Die wordt wel heet dus moet je goed isoleren. De aanzuiging van verse lucht komt uit de 2 achterhutten, zo krijg je een luchtstroom waardoor het daar ook voldoende warm wordt. De verbrandingslucht komt uit de ruimte van de kachel.
Zeer tevreden over de onzichtbare installatie en over de prestatie van de Webasto 2000 met een comfortabele thermostaat. Ook geschikt voor ventilatie als het warm weer is.
Het is even een weekend klussen, maar dan heb je ook wat.
Groet,
Kees