"Loosplatform"

Vraag aan (365) Grand’ Large bezitters:
Onder de stuurmanszit / achter de stuurstand van de 365 GL bevindt zich een polyester element (zie foto). Buiswater wordt via dit platform uit de kuip geloosd. Hoe is dit element bevestigd en hoe kan ik dit verwijderen? Er blijft namelijk vuil tussen het element en de kuipvloer zitten.

2006-05-25_103255_loosplatform.jpeg

Beste Kees,
Ik ben sinds 1 week in het bezit van een 365 en heb voor het aanleggen van leidingen naar de stuurkolom dit platform gewoon kunnen optillen; het ligt los. Vuil verdwijnt inderdaad hieronder en is dus da heel gemakkelijk weg te spuiten.
Groet, Frank Verzijl

Klopt, en als je een dun doorzichtig plastic slangetje van 20 cm dwars (2x10 cm dus) en in de lengte opensnijdt kan je dat over de onderkant van het deksel schuiven, ter hoogte van die beide verdikkingen.  Het deksel staat dan een mm-tje hoger , dus bij het schoonspuiten loopt het water en het vuil  makkelijker weg en als je er over loopt kraakt het deksel niet op de verdikkingen.
ps, proficat met de aanwinst Frank.
Veel groeten,
PeterPeter38881,7687037037

Beste Frank, beste Peter,
Frank, allereerst ook mijn felicitaties met je nieuwe 365. Het is prettig om samen met Peter ervaringen uit te wisselen.
Peter, ook jij bedankt voor je tip. Er is blijkbaar op mijn 365 meer voor nodig om het element op te kunnen tillen: het ligt muurvast en er is geen beweging in te krijgen…

Met vereende krachten is het gelukt om het “loosplatform” te lichten. Het klemde behoorlijk. De oorzaak hiervan bleek een beugel waarop de arm van de stuurautomaat is afgesteund. De beugel en de stuurautomaat zijn achteraf aangebracht, dus oppassen geblazen…

Kees,
Kan je bij gelegenheid eens een foto/info van die constructie plaatsen?  Ik denk eraan voor volgend jaar, maar zie op het eerste zicht niet goed in hoe hij geplaatst wordt.  Welk merk/type is het?
vriendelijke groeten,   
Peter
 

goede vraag peter. ik heb een s1g stuurautomaat b4esteld bij Kniest en bijbehorende Lewmar motor. aangezien de levering van de motor om duistere redenen vertraagd is heb ik nu de motor van een 365 eigenaar die hem wilde plaatsen (wie o wie?), maar de stuurstand bleek daarvoor te krap. Goed voorwerk verrichten dus.

Peter en Erik,
Bij eerste gelegenheid zal ik van de gehele constructie een aantal foto’s maken en op dit forum plaatsen. De stuurautomaat overigens is van Raymarine, de ST 6000+, met smartpilot. De automaat is geplaatst door Noordschans. Wordt vervolgd…

Beste Peter en Erik,
Zoals beloofd laat ik je een paar foto’s zien van hoe de stuurautomaat in de 365 Gl in ingebouwd.
Kees38893,6761805556
2006-06-25_160044_DSCF0001kl.jpg
2006-06-25_160108_DSCF0002kl.jpg
2006-06-25_160155_DSCF0004kl.jpg
2006-06-25_160228_DSCF0010kl.jpg

met een droge sancere blijkbaar…ik heb al de apparatuur etc ingebouwd, rest alleen de roerstandmelder (raymarine gaat uit van een eenvoudig roerkwadrant ipv een schuin geplaatste kwartcirkel met een diameter van 30 cm. Vergt wat puzzelwerk… )

Beste Kees,

Raymarine verkoopt tegenwoordig een bundel (S1 system pack). Denk je dat het inbouwen van een smartpilot iets is wat je zelf kunt doen?

groeten, justus

Ja, dat kan; ik heb het net gedaan in onze 385. Hoewel ik dus niks weet van plaatsing (on)mogelijkheden bij een 365, zijn de grootste obstakels monteren roerstandmelder (afhankelijk van het kwadrant; bij een 385 moet je dan wat knutselen) en het monteren van de motor (in een 385 in een bakskist, waar ik veel tijd ondersteboven in heb doorgebracht in een niet zo serene stemming). Mocht je van gedachten willen wisselen, stuur dan een prive-bericht dan wil ik je wel bellen (je begrijpt; ik wil mijn licht traumatische ervaringen graag delen)

Ook wij hebben in onze DF 34 afgelopen winter een S1G SmartPilot Corepack geinstalleerd. Mocht je nog meer info willen of foto’s van de plaatsing laat het even weten.
 
Groeten Mixed Emotions

Hoi Cees,
Ik zag jullie D34P verleden week nog in Noordschans liggen. ME werd gerepareerd, lekkage aan je dekluik. Is het nu verholpen?
Ciao,
Hans

Cees,

Ben zeker benieuwd naar je foto’s met name hoe de drive unit is gekoppeld aan het stuursysteem.

met vriendelijke groeten, Justus