Life-line

heeft een van jullie ervaring met het aanbrengen van bevestigingsogen op het dek voor loopbanden voor een life-line? Voorzover ik nu begrijp moeten dergelijke ogen worden voorzien van zeer grote contraplaten, hetgeen neerkomt op het -voor een lijn op bboord en op stboord- op grofweg 6 plekken openen van de kajuit/hut-dakbedekking. Op zijn er andere, simpelere oplossingen? denk zelf aan de voetrail maar weet niet of dat wel sterk genoeg is wat breekkracht betreft. 

Hoi Erik,
Ik heb ze gewoon bevestigd aan de ankerplaatvoor en achter aan de scepterpot bij de kuip (voet van de reling). Daar zit bij een '30 een oog wat normaal gebruikt wordt voor de spinaker, lijkt me dan ook sterg genoeg om mij te houden, vooropgesteld dat je door de life-lines niet helemaal overboord gaat :-)
Richard
 Riesmo38383,8629976852

Ik heb van die platte banden van 10 mtr met gestikte lussen. Die bevestig ik om de voor en achter (landvast)klampen. Ze liggen langs de kuip en kajuit op het dek (gangboord), binnen het want door. Loeisterke opzet dus en maximale bewegingsvrijheid. Je kunt de banden iets straker leggen door ze keer extra om of door de klamp te leggen. En geen gepruts met schavielende  harpjes.

ok,thanx,  ik ga vrijdag maar eens kijken of jou tip martin een goeie is. ik hoop dat ze dan (de banden) vlak genoeg liggen om struikelen etc te voorkomen. een forse trekbelasting zullen de kikkers inderdaad wel aankunnen…

Voor wat het waard is, ik heb ooit ergens gelezen dat lifelines niet tot achteraan mogen lopen.  Als je overboord gaat, hang je achter de boot, en wordt het moeilijk om terug binnen te geraken.
Als de lifelines  ergens halverwege de kuip eindigen heb je nog voldoende bewegingsvrijheid in de kuip en blijf je naast de boot hangen als je over de reling gaat.  Alhoewel ik niet weet of dat dan zoveel beter is, zou ik op het eerste zicht wel liever iemand binnenhijsen langs de zijkant dan langs de spiegel… 
(met behulp van de winch, van de giek?) (???)
Weer wat stof om over na te denken!Wink

Peter,
Daar kan ik me niet echt in vinden. In mijn beleving kan ik, al dan niet geholpen door overige bemanning, het makkelijkst via de zwemtrap/spiegel aan boord komen. Dus via de achterkant is veel gemakkelijker dan de zijkant, immers het vrijboord is vrij hoog. Al ben je solo kan je bij (althans de D36) vanuit het water zelf de zwemtrap uitklappen en uit het water op het zwemplateau klauteren.
groet,
Martin