lief log.....

ik heb momenteel last van een snelheidsmeter die pas na lange aanlooptijd (min of vijf) snelheid registreert, waarschijnlijk vanwege aangroei/drap o.i.d. Afgezien van takelen vd boot of met scuba-gear er onder duiken zie ik maar 1 oplossing (van horen zeggen) en dat is van uit de bilge de transponder/meter er uit schroeven en dan rap een plug in het gat. Is dat haalbaar? heb namelijk visioenen van een waterfontein van, mmm, zeg 1 meter hoog de kajuit in, dus hoor graag wie dit gedaan heeft en nog leeft…

Laat me raden, beetje krenterig geweest met het investeren van
kwaliteits anti-fouling? Het beste middel tegen vast zitten van het log
is en blijft veel varen. Dat geldt overigens ook voor het voorkomen van
aangroei.



Afgelopen weekend was het een prachtig weekend om in het water klusjes
te doen en kan je meteen het log schoon maken. De truck met de stop
(als het orgineel fabrikaat is) stelt minder spannend voor dan je
denkt, de fontein komt hooguit een halve meter hoog. Log eruit, stop
erin en niet in paniek raken, rustig aan je hebt alle tijd. Dit voor de
momenten dat de watertemperatuur echt veel te koud is. Gevolg is een
mooi schoon log, een teiltje water en meteen minder stof binnenzijde
boot…



Opties zat! Veel succes,

Rene.

Na overwinteren op het Hollands Diep deed ons log de eerste zeildag helemaal niets. Aangroei dachten we meteen. Doordat we gelijk het zout op moesten kreeg de aangroei de wenselijke tik. Het duurde nog een dag op zout water voordat het log weer begon te werken.
Maar elke keer als we gingen varen deed het log het het  eerste kwartier het niet.
Om nieuwe anti fouling aan te brengen is ons schip de kant op gegaan en ik heb gelijk het log nagekeken. Draaide als een zonnetje. Geen aangroei te bekennen.
Weer te water maar nu drie weken later hebben wij weer dezelfde problemen. Dus ook dat het log het pas na een vijf tot tien minuten gaat doen.
Ik geloof niet meer dat het aangroei is. Wat het wel is? Misschien hetzelfde probleem als Erik.
 gibsea3338530,3287962963

Mijn ervaring is (met verschillende boten) dat er een soort slijmlaag
vormt rond de voeler van het log (het wieltje zelf en de plek ervoor).
De eerste keer dat ik er echt last van had was met een Jeanneau, ook op
zout water. Log enkele malen schoon gemaakt (eruit getrokken dus) en
het probleem bleef. Later een keer onder de boot gekeken en wat bleek,
een schelpje vlak voor het log op de romp.



Tegenwoordig weinig last ervan, hoewel als de boot 2 weken stil heeft
gelegen (zeldzaamheid), dan duurt het even voordat het log het weer
doet (slijm). Dag later doet het log het weer meteen…



Sommige mensen doen trouwens een beetje anti-fouling op de schoepjes, zelf nog nooit gedaan…



Succes,

Rene.

mmm, ik zat al te wachten op die sneer naar mn vaselineprodukt…op zoek naar een stop dan (levert raymarine die mee (zal de doos een sopsporen…) of gebruik je gewoon zo’n houten plug?)

orgineel van Raymarine.



Overigens, in hun laatste produc-lijn (ongeveer van 2-3 jaar geleden)
hebben ze standaard een terugslagklep in de “pijp” geplaatst.



Er blijft nog wel water naar binnen komen, maar het blijft niet door
sijpelen. Meestal wordt de stop met een elastieke aan de voeler
geplaatst.



Succes,

Rene.

Mijn Raymarine ST60 log is van 1999 en heeft die terugslagklep ook standaard. Hierdoor is het een fluitje van een cent. Er komt als je de hele actie binnen 5 sec uitvoert nog geen glas water naar binnen. Je moet niet bang zijn van beestjes, want vaak tref ik van die 1000-poot achtige waterdiertjes aan die in de aangroei van het schoepenradje kruipen en bij het trekken van het lok in je boot terchtkomen.
Als je geen terugslagklep hebt, dat gaat het wat vlotter met de waterinname (ca. 1 ltr/sec) ,maar ik zie eigenlijk geen reden om  niet binnen 2sec een stop in de doorvoer te kunnen steken.
Succes, Martin

Tip: Doe de stop erin of eruit terwijl je vaart. Er komt dan (vrijwel) geen water binnen. Ik heb dit de dealer zien doen bij aflevering van ons schip, de log was toen nog niet geplaatst. Dat ging prima!
Richard

richard, ik weet je te vinden indien mn schip permanent deel gaat uitmaken van de onderwaterflora op het Hollandsch Diep…

Ik heb deze actie al meermalen uitgevoerd. Zoals boven is vermeld, niet zenuwachtig worden en de (originele!!) stop en rustig induwen en vice versa. Heb je de tijd voor een grondige inspectie.
Overigens dit voorjaar wel bewerkt met anti fouling.
Succes,
Leo

kon het kreng niet eens vinden, zal wel achter een of ander schot verstopt zitten ipv naast de kiel zoals de tekening aangaf. hij liep wel weer, al heb ik nu een verschil in log en gps van ruim4,5 knoop meegemaakt (stroming op datmoment volgsne stroomatlas max 1,5 knoop)

Erik,
Je lieve log kan je instellen, zelf met de GPS erbij. De vermenigvuldigings factor kan je instellen, dan is het verschil minder. Je moet dan wel met zeer rustig weer, op de motor, op niet stromend water, calibreren. Het kan ook zijn dat je log aan 1 kant van de boot zit, vanauit het midden. Als je dan over een bepaalde boeg vaart, dan kan het verschil ook groter zijn dan als je over de andere boeg vaart.
of… hij is gewoon defect!

Ik heb de ST60 Tridata en in vergelijk met de de gps valt sterk op dat de ST60 niet-lineair is. Ik heb hem op niet-stromend water op 5 kn geijkt. Bij 3 of 4 kn. geeft het log te weinig aan , bij 6 kn te veel. Is iemand anders dit opgevallen? Is hier wat aante doen?
gr. Martin

hans, hij was/is gecalibreerd, maar dan nog vertrouw ik het log of de gps niet altijd. het log zal geheid vastslippen in de loop van tijd (al is het maar deels) cq weer lichter lopen als het vuil er weer (deels) af is. de wisselvalligheid van ene log accepteer ik dan maar; wel vraga ik mij af of er ook mensen zijn met de ervaring dat een gps kennelijk wat ruim calculeerd? of middelen ze uit?

Martin,
 
Die afwijking heeft te maken met de vermenigvuldigingsfactor die je instelt op je log. Als je dus ijkt op 5 knopen, dan is bijv. de vermenigvuldigings 1,2. Ga je harder of zachter dan loopt de afwijking hoe harder je vaart (of zachter) steeds verder op.
Je kan mogelijk ook je log koppelen aan je GPS, maar of dat zeker kan weet ik niet. Zie het handleiding boekje.