Lengte genuahuik

Beste mensen,
Sinds eind nov"08 in bezit van onze 30 Classic, zonder huik voor de rolgenua
Weet iemand wat de lengte v.d. huik is, zodat ik er een kan laten maken? Of hoe ik de lengte kan bepalen?
bvd, groetjes de ZENO (Hetty & Theo)
Behouden vaart!!

Hallo,

De lengte is bij veel zeilmakers bekend. Dus daar kan je dat makkelijk achterhalen. Ik heb zelf rolfokhoezen laten maken bij Van der Werf en De Vries Sails en die wisten meteen de afmetingen.
De vraag is ook of je een hoes nodig hebt. Standaard is de D30 fok voorzien van een UV strip. Dus dan heb je geen hoes nodig.

Groet,
Ewald

Hallo,

Ik heb mijn hoes van de rolgenua even opgemeten, die is 11,65 meter.
Past perfect. Ik zou er altijd voor kiezen om er een aan te schaffen, UV strook of niet. Lijkt mij altijd het beste voor je zeil.

Groeten,

Frank

Dat er nog veel verschillen zijn in rolfokhoezen, daar ben ik vandaag achter gekomen.

Vanaf de levering in 2008 waren wij niet er enthousiast over onze rolfokhoes (VdW):

  • erg ruime passing
  • de rijglijnen stropen en zijn moeilijk aan te trekken. Enkel vanaf de zaling tot de top is de lijn door kunststof harpjes getrokken. In het onderste deel zijn dit gewoon lusjes van zeildoek. Die lusje stropen natuurlijk. Bij het vastzetten ga ik meestal op de preekstoel staan om de lijnen zo hoog mogelijk aan te kunnen trekken.
    Men is nog aan boord wezen inspecteren maar nee, alles was zoals het hoorde.

ik heb dit jaar de rolfokhoes/genuahuik eens naar de nieuwe zeilmaker gebracht met het verzoek de lusjes te vervangen door kunststof harpjes en kousjes. Ondanks het drukke voorjaarsseizoen was de job in 3 dagen gereed. Er werd nog even het volgende opgemerkt:

  • de lusjes van de oude harpjes waren verkeerd om vastgenaaid (richting rits) dus die zijn ook maar losgetornd en op de juiste manier vastgenaaid.
  • aan de bovenzijde hoort het doek van zo’n rolfokhoes/genuahuik te eindigen in een punt (dus niet vlak) waardoor deze veel minder stroopt en makkelijker hijst
  • De rijglijnen zijn ook maar vervangen voor een veel gladdere kwaliteit.

Die vakmannen van Lion Sails laten bij mij een hele goede indruk achter.

O ja, in diezelfde drie werkdagen zijn de ramen van mijn sprayhood ook nog even vervangen.

Hallo Zuidgeest,

Als je de hoes hebt trek dan de wurglijn die de hoes samenknijpt altijd hard aan.
Anders moet je te snel (zoals ik) de hoes laten repareren omdat hij dan gaat klapperen bij sterke wind.

Groet,

Guus