Lekkage

In onze recent aangeschafte dufour 38 classic is er lekkage in de voorkajuit.Na een fikse regenbui ontstaat er een plas(je) water op de bovenkant van de stuurboord kast.Dit water drenst langs de achterwand van de kast naar beneden.Ik controleerde de voetrail,de luiken en kitte de schroeven opnieuw zonder resultaat.Wie kan mij adviseren.Groet.A.A.van Gelder.

Eigenlijk is in deze situatie al het gemonteerde beslag voor de mast “verdacht”. Door de binnenschaal komt het water nl tevoorschijn waar het lek meestal niet zit. Ik zou vooral de luiken en de puttings (met name die voor de mast aangrijpen) controleren.
succes Martin

Dankjewel Martin,ik heb de indruk,dat het voorluik de boosdoener is.Ik denk,dat dit even uit het dek gehaald moet worden ter kitting etc.Groet.A.A.

Beste AAvG,
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en of dit ook inderdaad het probleem was. Ik heb zojuist ook een 38 classic uit 2001 aangeschaft en heb lekkage bij het achterraam in de bakboord hut. Eerst dacht ik dat het aan het niet goed afsluiten van het raam had gelegen, maar zelfs na schoonmaken en goed afsluiten bleef het lekken. Inmiddels zit er voor de winter aan de buitenkant een stuk plastic overheen en zullen we in het voorjaar met emmer en water moeten gaan uitvogelen wat er aan de hand is. Mocht je nog zinvolle ervaringen hebben, dan hoor ik het graag.
Bram van de Ven

Beste Bram,
Na het bespuiten van de doorlaten op het dek van mast,luiken en verstaging,bleek uiteindelijk het dekbeslag van de kleine voorwant water door te laten.Een beetje kit rondom gesmeerd en opgelost was het euvel.Eerdaags ga ik nog wel eens dit wantje losmaken en het beslag inwendig kitten.De kosten bedroegen 1 euro voor de waterslang.Succes met de slang.
Groet,Bram van gelder
 

Naamgenoot,
Bedankt voor de uitleg en we gaan het proberen. Ik zal de uitslag nog wel even terugmelden.
Bram

Beste Bram,
Het bleek een rubber te zijn in het raam wat niet goed zat. Was niet zo goed te zien, maar is inmiddels verholpen. Heb zelf dit weekend een spannend moment meegemaakt met mijn stuurinrichting. Wellicht zinvol om zelf bij je eigen schip even te controleren of het bij jou goed zit. Zie posting.
Groeten,
Bram van de Ven

Hallo, heb met mijn 38 ook wat lekkages gehad, o.a. in de natte cel (bleek via de bevestiging van de handrail op het kajuitdak te komen) en ook op het bakboord kastje in de voorkajuit. Dit kwam via de bevestiging van de voorste zijstag. Demonteren, kitten en opnieuw bevestigen was aanvankelijk niet de goede oplossing, omdat de SikaFlex die ik gebruikte niet goed hecht op RVS. Met wat foam-tape nu twee jaar geen lekkage
Groet, Nanning Anes

Hallo,

Ik heb een vraag over de stuurstand op een dufour 38 classic. Weet iemand of de bar aan de bovenzijde 9" of 12" uit elkaar staat. Dit in verband met aanschaf van een nieuwe console voor mij kaartplotter.

Gr.

Han Verbrugge

Ik heb zelf ook last van lekkage via de te openen ramen. Het lijkt wel of de afdichtrubbers niet meer goed afdichten. Inmiddels heb ik deze ingesmeerd met siliconenvet en alles lijkt weer waterdicht te zijn.