Beste Dufourvrienden
Ik heb sinds de tewaterlating in april een eigenaardig probleem met mijn Dufour 32 (bouwjaar 2000): het schip maakt regelmatig water en niet zo’n beetje ook. Ik denk dat ik er al zo’n 80 liter uit de bilge heb gepompt/gedweild.
Hieronder kort mijn relaas. Misschien dat jullie voor mij wat ideeën of suggesties hebben.
Toen het schip in het water lag heb ik onmiddellijk de bilge bij de kiel gecontroleerd. Keurig droog. Maar bij de eerste zeiltocht (na zo’n 2 mijl) kwam het water onder de vlonders vandaan. Dat (Pinkster)weekend moest er regelmatig geschept worden. Maandagavond afgemeerd in de haven (Noordschans) en de boot opnieuw leeggedweild. En natuurlijk met enige onrust naar huis…ligt de boot dadelijk niet zo vol dat er schade ontstaat aan leidingen enzovoorts.
Dus….woensdag avond gaan checken… weer een 3 à 4 cm water in de bilge. En: ook nu weer zo’n 10 à 15 liter water gepompt en gedweild.
Zaterdag (29 mei) met een gedegen onderzoeksstrategie aan de slag. En wat bleek… de boot was bij aankomst keurig droog. Dus nu stap voor stap zaken proberen uit te sluiten.
· Een tijdje op de boot geklust zodat eventueel restwater (achter hoeken) zijn weg kan vinden (door de beweging van het schip). Resultaat: de bilge bleef keurig droog.
· Toen de kraan voor de motor opgezet en de motor een kwartier laten draaien. Resultaat: de bilge bleef keurig droog.
· Toen de verswatervoorziening (pomp) aangezet en ja hoor…. Na enkele minuten liep er water uit het achterste gaatje (in de balk/spant) in het bilgesegment tussen de twee kastjes (keuken/kaartentafel). Aha… (dacht ik): de boosdoener gevonden. Echter de verswaterpomp slaat NIET steeds maar aan: het drukgedeelte van de verswatercircuit blijft blijkbaar keurig op druk. En dus lijkt deze niet lek. Voor alle zekerheid alle koppelingen nagelopen: alles OK.
· Dan wellicht de aanvoerzijde. Maar zowel aan de tank als de koppeling in het keukenkastje (onder het aanrecht) lekken niet. Daarbij komt: het water stroom meer achterlijk in via de spanten uit het genoemde gaatje.
· Ook de watervulslang/aansluitingen en de ankerbak gechecked: zien er allemaal OK uit.
· Ook de mogelijke wateroverlast bij de boiler gechecked: geen probleem. De boiler verliest wel een beetje water uit het aftapkraantje. Het gaat hier om een 15 cc die in de bak blijft liggen. Netjes opgedweild en blijft verder droog.
· Hetzelfde geldt overigens voor de doorvoeren van de log en de dieptemeter.
· Dan de huiddoorvoeren (5) gecontroleerd. Allemaal OK. De slang van het koelwatersysteem bij de kraan losgenomen: deze kraan sluit keurig af (dus niet stiekem water door een kapotte kraan via een lek in een lekke koelwaterslang.
· De afdichting bij de saildrive is goed: geen water langs de ring of door het rubber.
· De kiel: volgens Noordschans komt dat vrijwel nooit voor. Dit lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat het water meer achterlijker komt en niet via de kielbouten naar binnen loopt. Dan had ik ook zaterdag morgen water moeten hebben. Maar misschien vergis ik mij en loopt lekwater tussen de schillen door naar een hoger gedeelte om dan vandaar naar de genoemde bilge te siepelen. Maar dan ook: dan had ik ook zaterdag morgen water moeten hebben.
Vandaag (zondag 30 mei) weer naar de boot gegaan en de boot lag er (weer) droog bij. Er lag weliswaar een miniem plasje in de eerder-genoemde bilgeruimte (bij de kastjes): daar lijkt het water toch steeds het eerste in de bilge te komen. Maar dat minieme plasje is wellicht wat restvocht wat uiteindelijk (door de bewegingen van het schip) in deze ruimte komt.
Dan de motor gestart en ja hoor… na enkele minuten begint er water in de bilge te stromen. De motor uitgezet en de kraan voor het koelwatersysteem dicht. En het water blijft daarna stromen: gedurende zo’n 45 minuten wordt er circa 1 liter water weggedweild.
Dan maar eens een stukje zeilen (want dáár kwamen we voor). En bij terugweg in de haven zat er weer zo’n 2 liter water in de bilge (nu inmiddels door het stampen van het schip in alle ruimten.
Een ander eigenaardigheid leek mij dat, wanneer ik (bij een afgesloten kraan van het koelwatersysteem) in het zeewierfilter water giet het niveau ‘langzaam’ naar beneden zakt. Wellicht komt dat water in het uitlaatsysteem terecht. Is dat zo?? Ik weet niet precies hoe het koelwater na de warmtewisselaar in de motor wordt afgevoerd. Maar als dat zo is: waarom gaat dat dan langzaam. Is er iets verstopt?
Iets ander wat mij lijkt is dat er ergens (en ik denk….onderin de bakskist) een hoeveelheid water verzamelt (of verzameld heeft) die dan met enige vertraging in de bilge komt. Want oorzaak en gevolg zijn onduidelijk: zaterdag geen aanvoer bij draaiende motor en zondag wel.
Mijn voorlopige analyse:
· Het verswatersysteem lijkt mij niet de boosdoener. De koppelingen aan de afvoerzijde zijn alle deugdelijk. Er is geen lekkage te vinden. En ook nu het vervatersysteem is afgesloten heb ik last van inwateren.
· Ook bij de boiler is alles goed aangesloten en de lekkage is nil.
· De ankerbak is OK. Het inlopende water wordt netjes via de slang afgevoerd.
· De huiddoorvoeren (5) zijn allen OK. De kranen sluiten netjes af. Er is geen lekwater bij de huiddoorvoer te vinden.
· De log en dieptemeter zijn OK. Geen lekkage.
· De afdichting bij de saildrive is OK.
· De kiel kan het probleem eigenlijk niet zijn: komt vrijwel niet voor. Daarbij komt het water niet bij de kielbouten omhoog.
Hoofdverdachte nu is het koelwatersysteem. Wellicht dat de slangen (aanvoer van koelwater en transport naar het filter, retourleiding van het filter naar de waterpomp, of ergens in het uitlaatsysteem). Maar wellicht ook: de slangen voor de verwarming van de boiler lekken ergens (zijn wellicht poreus of verteerd).
Een heel verhaal en nog lastiger dan de cryptogram in de krantzaterdag.
Mijn vraag: heeft iemand vergelijkbare ervaringen, ideeën of suggesties? Dan hoor ik die graag: misschien dat dát me helpt om het probleem op te sporen en op te lossen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Peter Schuitmaker