Lekkage

Beste Dufourvrienden

Ik heb sinds de tewaterlating in april een eigenaardig probleem met mijn Dufour 32 (bouwjaar 2000): het schip maakt regelmatig water en niet zo’n beetje ook. Ik denk dat ik er al zo’n 80 liter uit de bilge heb gepompt/gedweild.

Hieronder kort mijn relaas. Misschien dat jullie voor mij wat ideeën of suggesties hebben.

Toen het schip in het water lag heb ik onmiddellijk de bilge bij de kiel gecontroleerd. Keurig droog. Maar bij de eerste zeiltocht (na zo’n 2 mijl) kwam het water onder de vlonders vandaan. Dat (Pinkster)weekend moest er regelmatig geschept worden. Maandagavond afgemeerd in de haven (Noordschans) en de boot opnieuw leeggedweild. En natuurlijk met enige onrust naar huis…ligt de boot dadelijk niet zo vol dat er schade ontstaat aan leidingen enzovoorts.

Dus….woensdag avond gaan checken… weer een 3 à 4 cm water in de bilge. En: ook nu weer zo’n 10 à 15 liter water gepompt en gedweild.

Zaterdag (29 mei) met een gedegen onderzoeksstrategie aan de slag. En wat bleek… de boot was bij aankomst keurig droog. Dus nu stap voor stap zaken proberen uit te sluiten.

· Een tijdje op de boot geklust zodat eventueel restwater (achter hoeken) zijn weg kan vinden (door de beweging van het schip). Resultaat: de bilge bleef keurig droog.
· Toen de kraan voor de motor opgezet en de motor een kwartier laten draaien. Resultaat: de bilge bleef keurig droog.
· Toen de verswatervoorziening (pomp) aangezet en ja hoor…. Na enkele minuten liep er water uit het achterste gaatje (in de balk/spant) in het bilgesegment tussen de twee kastjes (keuken/kaartentafel). Aha… (dacht ik): de boosdoener gevonden. Echter de verswaterpomp slaat NIET steeds maar aan: het drukgedeelte van de verswatercircuit blijft blijkbaar keurig op druk. En dus lijkt deze niet lek. Voor alle zekerheid alle koppelingen nagelopen: alles OK.
· Dan wellicht de aanvoerzijde. Maar zowel aan de tank als de koppeling in het keukenkastje (onder het aanrecht) lekken niet. Daarbij komt: het water stroom meer achterlijk in via de spanten uit het genoemde gaatje.
· Ook de watervulslang/aansluitingen en de ankerbak gechecked: zien er allemaal OK uit.
· Ook de mogelijke wateroverlast bij de boiler gechecked: geen probleem. De boiler verliest wel een beetje water uit het aftapkraantje. Het gaat hier om een 15 cc die in de bak blijft liggen. Netjes opgedweild en blijft verder droog.
· Hetzelfde geldt overigens voor de doorvoeren van de log en de dieptemeter.
· Dan de huiddoorvoeren (5) gecontroleerd. Allemaal OK. De slang van het koelwatersysteem bij de kraan losgenomen: deze kraan sluit keurig af (dus niet stiekem water door een kapotte kraan via een lek in een lekke koelwaterslang.
· De afdichting bij de saildrive is goed: geen water langs de ring of door het rubber.
· De kiel: volgens Noordschans komt dat vrijwel nooit voor. Dit lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat het water meer achterlijker komt en niet via de kielbouten naar binnen loopt. Dan had ik ook zaterdag morgen water moeten hebben. Maar misschien vergis ik mij en loopt lekwater tussen de schillen door naar een hoger gedeelte om dan vandaar naar de genoemde bilge te siepelen. Maar dan ook: dan had ik ook zaterdag morgen water moeten hebben.

Vandaag (zondag 30 mei) weer naar de boot gegaan en de boot lag er (weer) droog bij. Er lag weliswaar een miniem plasje in de eerder-genoemde bilgeruimte (bij de kastjes): daar lijkt het water toch steeds het eerste in de bilge te komen. Maar dat minieme plasje is wellicht wat restvocht wat uiteindelijk (door de bewegingen van het schip) in deze ruimte komt.

Dan de motor gestart en ja hoor… na enkele minuten begint er water in de bilge te stromen. De motor uitgezet en de kraan voor het koelwatersysteem dicht. En het water blijft daarna stromen: gedurende zo’n 45 minuten wordt er circa 1 liter water weggedweild.

Dan maar eens een stukje zeilen (want dáár kwamen we voor). En bij terugweg in de haven zat er weer zo’n 2 liter water in de bilge (nu inmiddels door het stampen van het schip in alle ruimten.

Een ander eigenaardigheid leek mij dat, wanneer ik (bij een afgesloten kraan van het koelwatersysteem) in het zeewierfilter water giet het niveau ‘langzaam’ naar beneden zakt. Wellicht komt dat water in het uitlaatsysteem terecht. Is dat zo?? Ik weet niet precies hoe het koelwater na de warmtewisselaar in de motor wordt afgevoerd. Maar als dat zo is: waarom gaat dat dan langzaam. Is er iets verstopt?

Iets ander wat mij lijkt is dat er ergens (en ik denk….onderin de bakskist) een hoeveelheid water verzamelt (of verzameld heeft) die dan met enige vertraging in de bilge komt. Want oorzaak en gevolg zijn onduidelijk: zaterdag geen aanvoer bij draaiende motor en zondag wel.

Mijn voorlopige analyse:
· Het verswatersysteem lijkt mij niet de boosdoener. De koppelingen aan de afvoerzijde zijn alle deugdelijk. Er is geen lekkage te vinden. En ook nu het vervatersysteem is afgesloten heb ik last van inwateren.
· Ook bij de boiler is alles goed aangesloten en de lekkage is nil.
· De ankerbak is OK. Het inlopende water wordt netjes via de slang afgevoerd.
· De huiddoorvoeren (5) zijn allen OK. De kranen sluiten netjes af. Er is geen lekwater bij de huiddoorvoer te vinden.
· De log en dieptemeter zijn OK. Geen lekkage.
· De afdichting bij de saildrive is OK.
· De kiel kan het probleem eigenlijk niet zijn: komt vrijwel niet voor. Daarbij komt het water niet bij de kielbouten omhoog.

Hoofdverdachte nu is het koelwatersysteem. Wellicht dat de slangen (aanvoer van koelwater en transport naar het filter, retourleiding van het filter naar de waterpomp, of ergens in het uitlaatsysteem). Maar wellicht ook: de slangen voor de verwarming van de boiler lekken ergens (zijn wellicht poreus of verteerd).

Een heel verhaal en nog lastiger dan de cryptogram in de krantzaterdag.

Mijn vraag: heeft iemand vergelijkbare ervaringen, ideeën of suggesties? Dan hoor ik die graag: misschien dat dát me helpt om het probleem op te sporen en op te lossen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Peter Schuitmaker

Hoi Peter,

Is het zoetwater, uit de watertanks, of is het buitenwater, dan onderin de boot ligt. Proeven!?

Als het drinkwater is, dan kan het zijn dat je overdruk-ventiel van je boiler niet goed meer is. Als je dan op de motor vaart, wordt door het opwarmen van de boiler, het overdrukventiel geopend en loopt het water eruit. Volgens mij wordt het slangetje van de boiler (in ieder geval bij mij) via de binnenschaal in de bilge ‘geloosd’.

succes,
Ciao,

Ik probeer even mee te denken:
Je schrijft"… Toen de kraan voor de motor opgezet en de motor een kwartier laten draaien. Resultaat: de bilge bleef keurig droog. Toen de verswatervoorziening (pomp) aangezet en ja hoor…. Na enkele minuten liep er water uit het achterste gaatje (in de balk/spant) in het bilgesegment tussen de twee kastjes (keuken/kaartentafel). Aha… (dacht ik): de boosdoener gevonden…".
Dan is de conclusie dus dat het te maken heeft met je drinkwatersysteem. Het blijft onder druk, dus niet na de pomp … welnu dan is het misschien via de afvoer van je afwasbak. Lekt daar soms iets. Gooi eens enkele putsen met “havenwater in” de afwasbak zonder de drinkwaterpomp te gebruiken.

Even later schrijf je iets dat met het vorige in conflict is:
"… Dan de motor gestart en ja hoor… na enkele minuten begint er water in de bilge te stromen. De motor uitgezet en de kraan voor het koelwatersysteem dicht. En het water blijft daarna stromen: gedurende zo’n 45 minuten wordt er circa 1 liter water weggedweild…Een ander eigenaardigheid leek mij dat, wanneer ik (bij een afgesloten kraan van het koelwatersysteem) in het zeewierfilter water giet het niveau ‘langzaam’ naar beneden zakt. Wellicht komt dat water in het uitlaatsysteem terecht. Is dat zo?? Ik weet niet precies hoe het koelwater na de warmtewisselaar in de motor wordt afgevoerd. Maar als dat zo is: waarom gaat dat dan langzaam. Is er iets verstopt?

Dus zou het toch te maken kunnen hebben met het koelwater of …???

Ik weet enkel hoe het bij een dufour 30C is geinstakleerd. Volgens mij is de volgorde:
inlaat onder in de saildrive, afsluiter, toevoer naar het wierfilter in de bakskist, ontluchter/beluchter, afvoer naar de impeller/pomp, dan door het koelblok/warmtewisselaar in de motor en vervolgens de afvoerslang naar de uitaat /samen met verbrandingsgas.
Alet met al denk ik dus dat er wellicht lekkage is via de beluchter/ontluchter ??? Ik ben er echter verre van zeker van. Zou er dan voordruk ontstaan omdat de impeller het water niet kwijt kan, resten impellerbladen voor je warmtewisselaar???
Beschouw dit alles maar als meedenken.

Hallo Peter,

Dat is curieus. Ik lig drie boten bij je vandaan en heb nagenoeg dezelfde verschijnselen…! Ook ik heb de diverse controlestappen doorlopen en nog geen oorzaak kunnen achterhalen.

Mij waren nog de volgende dingen opgevallen:

  1. Ik merkte de lekkage voor het eerst na de eerste motor(zeil)tocht van circa 2,5 uur na de winter. Er lag daarna groene vloeistof (water + antivries) in de bilge, met name bij de motor. Niveau van de interkoeler bleek in orde, dus mijn eerste conclusie was dat het uit het buitencircuit komt. Dat zou ook stroken met mijn constatering bij eerste keer starten na de winter dat er maar weinig (minder dan andere jaren) antivries mee naar buiten kwam (ik vang dat altijd op). Overigens lijkt de uitlaat dit jaar wel wat enthousiaster water uit te proesten dan andere jaren. Weet niet of dat toeval is of niet. Koelsvloeistof is dit jaar vervangen. Wellicht heeft de monteur het externe koelwatersysteem ook gereinigd (schoepjes tegen wisselaar?)

  2. De lekkage lijkt steeds minder te worden, ook na zeilen en bij langdurig motoren.

Ik verdenk de ontluchting (al heb ik geen water uit het slangetje zien komen) of de koelwaterslangen. Visueel heb ik aan de slangen geen lekkage kunnen ontdekken, maar een stukje is aan het zicht onttrokken. Zou me overigens wel verbazen als de slangen lekken. Ik heb die drie/vier jaar geleden vervangen omdat het plastic wat broos werd, en toen gekozen voor Volvo Penta slangen.
Andere mogelijkheid kan nog zijn dat bij het winterklaarmaken een emmer o.i.d. is omgestoten, maar daar kon ik geen info meer over krijgen. Ook omdat het probleem minder wordt volsta ik vooralsnog met schoonmaken ontluchting. Verder maar weer eens aankijken. Het kan natuurlijk nog iets heel anders zijn (lek in drinkwatertank, of toch gaatje in slangen). Blijf uiteraard dit topic met belangstelling volgen. Hoop dat je iets aan dit relaas hebt. Wellicht zijn er overeenkomsten, maar misschien is het bij jou ook iets heel anders.

Groeten, Léon Stok (D30 Classic Milliemil)

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. Waar zit dat overdrukventiel van de boiler? Is dat het kleine (aftap) kraantje in de koudwateraansluiting?

Overigens kan ik niet vaststellen of het van buiten komt of niet. Het ik lig op zoet water.

Verder denk ik nu niet dat het het verswater is. Deze heb ik sinds zaterdagmiddag afgesloten en had toch weer water. Maar misschien heb je uiteindelijk gelijk.

Bedankt in ieder geval voor de suggestie en … ik houd je op de hoogte.

Mvrgr

Peter

In mei vorig jaar zijn er soortgelijke problemen bij Dufours 32 gepost op deze site. Zie ook “Water onder de vlonders”.

ik had lekkage bij nieuwe D40. Na veel zoeken bleek dat de 2 uitlopen van de ankerbank naar buiten lekte.
Deze gaten waren doorboord, en hierbij ga je door de huid van de romp en de ankerbak zelf. Ertussen is een kiertje en deze waren ze vergeten dicht te kitten. Tijdens varen staat de uitloop continue onder water en lekt via de kier de boot binnen.

Peter,

Hierbij nog wat ideeën:

Het kan zijn dat de lekkage door meerdere zaken veroorzaakt wordt, denk ook eens aan je watertank, zit daar niet een lek? Hou er ook rekening mee dat water lang in de boot kan blijven en door te zeilen (scheefgaan) je hele boot door gaat, dus als je bilge droog is, wil dat niet zeggen dat al het lekwater echt je boot uit is.

Je zou wat eenvoudiger kunnen testen waar het vandaan komt door met een kleurstof te werken in je watertank, als het lekwater dan die kleur heeft dan weet je zeker dat het uit het drinkwatersysteem komt. Het overdruk ventiel van je boiler is overigens niet hetzelfde als het aftap kraantje wat jij (volgens mij) bedoelt. Als je boiler ook op 220 walstroom werkt, dan zou je dit kunnen testen of het ook gaat lekken, los van verwarmen via de motor.

Groet, Jeroen

Gaan eens een weekeind naar de Grevelingen. Dan kun je in ieder geval proeven of het water van buiten komt of niet. Dat scheelt al veel werk.

Vriendelijke groeten
Zoute Zoen

hoy,

ik zou eerst uitzoeken of het van binnen of buiten komt. grevelingen is een goed idee of anders alle tanks en boiler leeg laten en zien wat het daarna geeft.
ik heb eens gehoord van iemand die ook lang gezocht heeft. bleek dat het toch aan de kiel lag. er kwam water binnen enkel na het varen (niet als de boot stil lag). er was een kleine scheurtje tussen kiel en bootromp dat open kwam als er veel zijdelingse druk op kwam.

gr Koen

Beste Daan Douwe,

Ik heb hetzelfde probleem gehad, althans daar lijkt het op. Het heeft me 2 jaar en een extra takelactie gekost om het te vinden. Staat er ook water in de accubak onder de trap? Zo ja dan zou je eens moeten kijken of er water onder in de bakskist stroomt als je de motor draait, klein beetje, maar genoeg om alles nat te houden daar. Het loopt dan van achteren, oa via de accubak naar het laagste punt bij de bilge. Dit kan echter dagen duren, vandaar dat je niet direct denkt aan de motor/intercooler als boosdoener.

Bij mij zat er een klein gaatje in de retourslang van het koelwater, dat is die dikke zwarteslang die in een lus onder het gangboord loopt. Bij mij was precies op het hoogste punt van die slang een doorgestoken boutje door de slang gegaan. Ik heb het gaatje gedicht door er een stukjte zelfvulkaniserend tape in the drukken. Vervolgens het boutje onschadelijk gemaakt, en nu weer een droge boot…

Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt… Succes,

Erik Elting
SCHIER
Workum

Peter,

Heb je mijn verhaal / reactie over je lekkage nog gelezen, voordat Ries de database weer terug had gezet met ‘oude’ data?

Ciao,

Is er inmiddels een conclusie ? Ik ben namelijk sinds kort ook in het het bezit van een D32 classic en heb exact het zelfde probleem . In de box , na dweilen , keurig droog ook na overvloedige regen . Na een tochtje ( motor en zeilen ) water onder de vloer tussen het aanrecht en de kaartentafel. Komt m.i. uit de kokerbalk via stb zijde.

Ik verdenk het overdrukventiel van de boiler. Doe ik er papier omheen dan wordt het nat .

Het is een Nautic boiler van 20 ltr. Weet iemand of hier nog onderdelen voor verkrijgbaar zijn ? Heb wel een ventiel gevonden van 6 bar maar op het plaatje staat 3,5 bar . Denk dat 6 wel kan daar de boiler getest is op 8 bar .

Vind het ook vreemd dat van de werf af er een soort tuinslangen ( geel/zwart ) gebruikt zijn voor de aan en afvoer van het interne (= antivries ) koelwater. Ze lekken echter niet . Anders zou er groen water moeten liggen . Vervangen lijkt mij toch wel zinvol .

Ankerbak, afvoeren , afsluiters , alles is verder dicht .

Hoor graag .

Leen v Santen

Beste Leen,

Inmiddels heb ik dit opgelost. Bij het plaatsen van een Webasto heb ik de aanvoerslang van het onderwatertoilet onvoldoende zorgvuldig teruggezet. Omdat deze vrij diep zit (op een donkere plek) was de lekkage bij deze slangaansluiting niet ontdekt. Het wat een kwestie van de slangssanlsuiting goed schoonmaken (slangresten eraf pulken), slang inkorten en terugzetten, klemmen goed aandraaien. Achteraf vrij onnozel.

Lekkage via het overdrukventiel zou zichtbaar moeten zijn aan water in de bak waarin de boiler zich bevindt. Dit omdat in deze bak het water zich verzamelt. Soms ligt daar bij mij een beetje water, maar niet in hoeveelheden die schrikbarend zijn.

Dan is de vraag ook of het zoet water is als je op zout water vaart. De slangen vind ik ook vreemd maar hebben nooit tot problemen geleid. Ik zou ze laten zitten tot er zich een probleem voordoet.

Laat me eens weten wat je conclusies zijn?

Succes

Mvrgr

Peter

Inmiddels een poosje verder. Heb het overdrukventiel van de boiler vervangen . Alhoewel wat zwaarder komt er wat water uit bij opwarming. Via een slangetje in een plastic fles en alles daar blijft verder droog . Maar vandaag gezeild , stevig windje , schuin, beetje water over voordek en na binnenkomst toch weer een plas water onder de vlonders.Met
name die tussen de kastjes.
Had gisteren een fles rode wijn in de watertank gegooid om te kijken of het water onder de vlonders ook roodachting gekleurd zou zijn . Dat was niet het geval. Kan dus denk ik het drinkwater systeem uitschakelen .
Blijft over :
ankerbak maar via het luikje voorin gekeken en alles droog .
de koelwaterslangen van het externe systeem . Rond de motor alles droog .
Ga nu nog eens kijken of het ook lekt als ik alleen op de motor vaar .

Wordt vervolgd maar elke tip is welkom !

Groeten
Leen v Santen

Beste Peter,

Dit is zo langzamerhand een enorme zoekaktie aan het worden. Misschien nog helpen wat “schoten in het donker”. Bij brainstormen mag je van alles opperen, toch?

Constatering:
De boot maakt water als deze lekker onder zeil schuin heeft gelegen.

Suggesties:
Het is spatwater: Onmiddelijk volgt dan de vraag: “Maar ja … waarom lekt het wel met spatwater en niet met regenwater?”

Het is regenwater. Regenwater dat zich ergens verzameld heeft en onder helling via de wanden afloopt. Dat zou je kunnen testen door na een regenachtig weekje de boot in de box of liever aan een kade afgemeerd lekker schuin te trekken via een val.

Het is lekwater. Lekken die ontstaan wannneer de mast, de stagen/puttingen of de romp flink onder spanning komen. Er gaat dan pas iets kieren en lekken. Of lekwater via de kielbouten die goed onder spanning komen bij onder helling varen.

Het zijn maar brainwaves, ik denk met je mee.

Beste mensen

Na een enorme zoektocht is deze zomer het probleem toch gevonden en opgelost. Eigenlijk heel onnozel.

In het voorjaar heb ik een Webasto ingebouwd en daarbij de aanvoerslang van het onderwatertoilet losgenomen en niet voldoende goed teruggezet. Via deze onderwateraansluiting/kraan lekte er dus water. Omdat dit diep onderin het kastje zat was het ook eigenlijk niet te zien.

Het probleem kon worden opgelost door de slang los te nemen en de plasticresten van de (getande) slangaansluiting te verwijderen.

Dat zoiets onnozels toch zo’n berg frustatie met zich meebrengt!

Maar goed, nu is alles opgelost!

Groet en bedankt aan alle meedenkers!

Peter Schuitmaker, Daan Douwe

Het blijft lastig die lekkages! :laughing:
leaking.gif