Lekkage voetrail verholpen

Tijdens de overtocht naar UK in september kwam een lekkage aan stuurboord aan het licht. De vorige eigenaar had me al verteld dat hij al wel de linker voetrail opnieuw in de Sikaflex gezet had, maar nog niet de rechterkant. Die heb ik dus maar even samen met een maatje alsnog gedaan afgelopen weekend. Vandaag gelijk maar even getest door met een slang veel water door de gangboord te spoelen en het ziet ernaar uit dat eea nu weer helemaal water dicht is. Klus was goed te doen met twee man in 4 a 5 uur. Foto’s staan op mijn blog www.dufour2800.com.

Fijn dat dit bij jou zo voorspoedig is verlopen.
Ik denk dat ik dit karweitje bij mij ook eens zou moeten uitvoeren,
Kun je me enige bijkomende informaties leveren.

Hoeveel sikaflex je ongeveer nodig hebt, een tubetje of toch beter een volledige cartridge?
Is het de ruimte tussen de romp en de voetrailing of de naad van de romp waar de sikaflex in moet?
als het tussen de romp/dek en de voetrailing moet, ( wat ik veronderstel ), leg je dat in een enkel lijntje of in 2 lijntjes met een zigzag tussenin?

Heb jij ook soms dat er water blijft staan op de voetrailing, want bij mij zijn de loosgaten ongeveer 1 a 2 mm boven de rand, zodat er midscheeps meestal een hele puts water blijft staan.

bedankt bij voorbaat voor je advies.

grtz

Tony

Hoi,

Ik heb ongeveer 2/3 tube in kitspuit gebruikt. De kit gaat tussen de rail en de romp, aan de gangboordzijde van de schroefgaten. Ik heb 2 strepen getrokken en als je de voetrail weer stevig vastmaakt, dan komt er een heel klein beetje onder vandaan wat je weer kunt verwijderen, zodat de kit verder niet zichtbaar is.

Bij mij blijft er overigens midscheeps geen water staan. Als er een hele puts water blijft staan lijkt me dat er wat anders aan de hand is.

Groet, Henk

Tja,

Ik heb misschien een beetje overdreven, maar er ligt toch wel een plasje water.

Ik heb er een andere motor in ( moeten ) leggen, en ik heb gemerkt dat mijn trim niet meer is zoals vroeger.
Nieuwe motor is dan ook een stuk lichter als de MD7A die er inlag.
En afgelopen seizoen was de boeg dieper in het water als de achterkant.
(Niet dramatisch veel maar toch een goeie cm. )
Hoe ik dat ga oplossen weet ik nog niet, moet iets zwaar naar achteren plaatsen.
( Anker van achteren leggen misschien :wink: )

Bedankt voor de reactie, nu nog even de moed en redelijk weer vinden om de voetreling aan te pakken.

grtz

Tony

Even een vraagje voor Henk,
Hoe heb je gemerkt dat je lekkage had? Waar heb je dan het vocht gekregen?
Ik heb ook een lekkage aan stuurboord in een kastje onder het gangboord…maar ik dacht dat dit van het raam afkwam (moet sowieso worden vervangen…)
Hoor graag van je,

Groet, Martin

Hoi Martin,

Ik had water onder mijn kussens over de lengte langs stuurboord. Ik denk dat dit via een schaal daar terecht is gekomen, want in kastjes oid had ik geen water.

Groet, Henk

Beste Henk,
Dank je wel! Misschien moet ik daar ook eens naar gaan kijken volgend seizoen. Ik heb zo mijn twijfels…
Sterkte met de winter en bedankt!

Groet, Martin

Ik had, ( ik hoop toch dat het verleden tijd is ) lekkage aan stb en dacht dit van de ramen kwam.
Bij verder nakijken kwam het water uit de gaten van de gordijnrails. en dus van het dek erboven.
Het hout dat tussen de schalen zit moet op verschillende plaatsen verrot zijn, maar toch veert het dek niet.
Wel had ik verschillende uitgelebberde gaten waar de dekgeleiders gemonteerd waren.
Daar was het onderliggende hout in ieder geval helemaal rot.
Dit is nu voorlopig afgeschermd in afwachting van droog en warm weer, om dan met purschuim gevuld te worden. ( dicht purschuim dat de structuur en stevigheid van hout benaderd. )
Voorlopig is het droog, en we hebben al wat regen gehad de laatste dagen.
Dus misschien ook die lekkage mogelijkheid nakijken.

Beste Henk,

Ik ga dit jaar ook aan beide kanten de voetrail preventief opnieuw in de Sikaflex zetten.
Even wat anders…
Ik heb even op je blog zitten kijken en zag dat de ramen waren vernieuwd met (ik denk) aluminium lijsten.
Ik wil dit ook graag en vroeg me af of deze ramen er al in zaten bij de aankoop en zo niet waar je de ramen hebt gehaald en/of erin hebt laten zetten.
Waar ik het meest tegenop zie is het maken van de mallen omdat ik daarvoor de ramen eruit moet halen, maar misschien heb jij de maten nog liggen of heb je tips hiervoor?
Ik verneem het graag.

Groeten Arthur

Beste Henk,

Ik ga dit jaar ook aan beide kanten de voetrail preventief opnieuw in de Sikaflex zetten.
Even wat anders…
Ik heb even op je blog zitten kijken en zag dat de ramen waren vernieuwd met (ik denk) aluminium lijsten.
Ik wil dit ook graag en vroeg me af of deze ramen er al in zaten bij de aankoop en zo niet waar je de ramen hebt gehaald en/of erin hebt laten zetten.
Waar ik het meest tegenop zie is het maken van de mallen omdat ik daarvoor de ramen eruit moet halen, maar misschien heb jij de maten nog liggen of heb je tips hiervoor?
Ik verneem het graag.

Groeten Arthur

Hoi Arthur,

Dat zijn inderdaad aluminium lijsten. De vorige eigenaar heeft ze in 2005 vervangen, een goede investering want ik vind dat het de boot een facelift geeft en bovendien is eea goed waterdicht. De maten heb ik wel ergens, want ik heb de offerte van destijds nog in mijn map zitten. Dit zal ik wanneer ik thuis ben even voor je opzoeken.

Groet, Henk

Beste Henk,

Dat is mooi, alvast hartelijk dank!

Groeten Arthur

Beste Arthur, heb je deze offerte met maten destijds nog weten te achterhalen? Ik heb hier ook interesse in. Alvast bedankt!

Arthur en Henk, ik ben ook benieuwd naar de oplossing met de nieuwe ramen, ben het lekken beu…

groeten Paul