Ik heb al tijdje lekkage en ben het nu zat… De lekkage uit zich in:
water onder vloer bij toilet → komt van boven waar electriciteits bedrading naar mast is weggewerkt, concentratie helemaal in rechterbovenhoek (SB), waar toilet zit. Zie foto
water op leesplank SB, boven de bank → komt van boven waar electriciteits bedrading naar mast is weggewerkt
water in accubak (hondekooi SB) → komt vanachter houten betimmering SB
motorruimte BB, aan de kant waar ook bakskist zit → vermoed dat dit komt vanuit polyester schot van ingang naar kuip
Mijn vermoeden is dat het lek zit op de hoogte van deze rechterbovenhoek van toilet, en zich daar achter houten betimmering en/of via tussenwand verspreidt. Ik heb afgelopen najaar om deze reden de plaat voor de verstaging tegen kajuitopbouw eraf gehaald en opnieuw gekit. De genuarail idem in voorjaar. Conclusie: geen resultaat. Kan natuurlijk kit niet goed hebben aangebracht maar lijkt me toch sterk. Vandaag test gedaan met waterslang op dek maar zie geen duidelijke directe lekkage daardoor. Wat me wel opviel (normaal?), is dat het water onder de voetrail door direct naar buiten lekte, maar alleen over klein deel van de voetrail. Is dit normaal? mogelijke oorzaak? Zie foto.
Het lijkt alsof er ergens water naar binnen komt en via jouw elektrische bedrading wordt verspreid. Heb je de dekdoorvoer van je navigatielicht op de boeg al eens bekeken?. De bedrading loopt door een ribbelbuis die ideaal is voor het transporteren van water…
Daarnaast is de bedrading van je mast op eenzelfde manier opgebouwd, ik heb de connectoren weg gehaald en door de mastvoet laten lopen. In combinatie met een maststrijkinrichting, zoals bij jou, is dit prima te doen.
Bij ons, en ik neem aan alle 2800’s, is het dek aan de romp verlijmd. De voetrail is met bouten door het dek vastgezet. Zonder kit dus water en vuil kunnen gewoon tussen de voetrail en het dek komen. Inprincipe hoeft dit geen probleem te zijn, er zijn tenslotte geen boorgaten die de binnenzijde van het schip bereiken.
Succes met de zoektocht en uiteraard lezen we de oplossing graag hier op het forum.
Beste Paul
Lijkt een mogelijke theorie hoewel ik me dan wel verbaas over de hoeveelheid water die dan binnenkomt via dit eventuele gaatje, lijkt me haast niet mogelijk. Ik zou denken dat het een plek moet zijn waar regenwater zich verzamelt; zo’n plek zou de voetrailing dan kunnen zijn. Maar als de romp verlijmd is maakt dat idd niet uit hier, tenzij de lijm deels verdwenen is cq de schalen op een of amdere manier toch wijken. Ik zag eerder dat de Anne-Elise ook de voetrail opnieuw had verlijmd na lekkage
Bij de mast zou ik dit moeten zien waar de bedrading naar binnenkomt (waar binnen een afdekplaatje zit). Maar ik ga dit - boegverlichting- zeker even controleren.
Ik denk en hoop het lek nu gevonden te hebben, daar waar de bedrading van de mast door het dek heen gaat. In totaal 3 doorvoeren. Zodra het iets warmer is ga ik ze demonteren en opnieuw kitten cq bedrading aftapen. Daarna masr weer afwachten. Verbaas me wel dat er zoveel lekwater via deze verbindingen naar binnen kan komen.
Als er iets is wat slecht uit te vogelen is op de Dufour2800, is het om te weten te komen waar het binnenlekend water vandaan komt.
Bij mij was het uiteindelijk ook de vele gaten van de bekabeling naar de mast toe.
De vorige eigenaar had daar al de nodige extra gaten en gaatjes en doorvoeren gemaakt.
Ik ben het beu, ga daar een van de volgende dagen een nette oplossing voor maken.
Maar eerst moet ik nog wat werken aan de potdeksels.
Het houd maar niet op, en nu is de temperatuur al weer te laag om nog verder te polyesteren
Tot op heden nog steeds droog ondanks de felle buien van afgelopen week dus lijkt dat ik deze slag weer even gewonnen heb… Oplossing was dus alle 3 doorvoeren bij mast demonteren en opnieuw kitten en vastzetten. Tevens vulcaniserende tape om bedrading waar de de stekker ingaat.
Zag je ook binnen daadwerkelijk water bij de bedrading op de plaats van de doorvoer? Wij hebben zelf ook last van lekkage en kan het niet terugleiden naar de bron… Denk dat ik binnenkort maar al het dekbeslag ga verwijderen en opnieuw vastzetten aan stuurboord om verder te zoeken.
Niet direct maar was toch wel duidelijk terug te herleiden door het houten afdekplaatje op die plek doornat was, en het vanaf die plek langs toilet onder vloer in bad/toiletruimte zat. Ook binnen SB sielde het vanuit kier afdekplaatje naar binnen. Op dit moment is het nog steeds droog!