Lekkage langs grootzeil overloop.

Graag een advies.

De grootzeil overloop (harkenrail hoog model) van de Dufour 525 Sisi Lais is gemonteerd op het kajuit dak met zes bouten door het kajuitdak vastgezet.
De rail loopt in het midden door een verdieping in het kajuitdak.
Met veel water aan dek (via de buiswaterkap) loopt dit geultje vol en kruipt onder de rail en lekt langs de bouten in het kajuitplafond.
Voorlopig hebben we de moeren aan de onderkant dicht gekit en strak aangedraaid.
Aandraaien opzich was onvoldoende.
We zijn voor de definitieve oplossing het volgende van plan.
Onder de rail leggen we gekit op het dek een kunststof plaat lengte en breedte van de rail.
Daar op wordt dan de rail gemonteerd (geschoven).
De afdichting van de rail ligt dan niet meer in een volstaande geul.

Ook gaat de harkenrail door de bevestigingsbouten wel eens schuiven naar stuur of bakboord.
De bouten zitten namelijk met een schuifplaatje in de rail opgesloten.
Hier tegen gaan we de buitenste bouten voorzien van een horizontaal borgboutje.

Is er een betere oplossing?

Graag ideeƩn

Groet,
Guus

Hoi Guus,

Is het ook niet verstandig om aan de binnenzijde van het kajuitdak een stalenstrip te plaatsen waardoor je bouten gaan, zodat het draaivalk groter wordt. Ik denk dat het dak werkt onder de kracht van de giek en dus steeds lekkage problemen kan blijven veroorzaken.

Ciao,

Hallo Hans,

Helaas kent de Dufour 525 een buitenschaal (het dak buiten) en een binnen schaal dak binnen.
De plaat zou onderkant buitenschaal moeten komen en daar kom je alleen bij als je de binnenschaal voor een groot gedeelte wegneemt.
Dufour heeft versterking ingelamineerd in de buitenschaal zegt men??!!
De moeren liggen nu dus diep verzonken in de binnenschaal. De binnenschaal is terplaatse bij de moeren voorzien van een inham die de buitenschaal raakt. (Moeren dragen dus tegen de buitenschaal)

Helaas anders een goed idee!
Nu vind ik die klus te groot om de binnenschaal aan te passen.

Maar als de vulstrip niet werkt, dan zal het wel moeten.
Dan ga ik ook van M6 naar M8 bouten (koppen afvijlen anders passen ze niet in de Harken rail)

Groet,

Guus