Lekkage ankerbak

Afgelopen zomer zijn wij 3 weken rond Denemarken wezen zeilen. De avond voor ons vertrek uit Den Helder bleek er veel water onderin te staan. Zout water helaas. Zoveel mogelijk droog gemaakt, de volgende morgen nog maar een beetje (restwater blijft nog dagen tussen de binnen- en buitenschaal druppelen).
Na een paar uur zeilen weer veel water binnen. Met de bilgepomp om de paar uur aan was het wel onder controle te houden. Na enige dagen konden we een paar conclusies trekken: het was zeewater, circa 30 liter per dag, geen lekke doorvoeren (ook niet de afvoer van de reddingsvlotruimte, deze loopt door het vlak), geen zichtbare scheuren, en alleen als er gevaren werd. Het konden maar 2 dingen zijn: lekkage op de kielbouten (onwaarschijnlijk gezien de hoeveelheid water) of de afvoeren van de ankerbak.
Noordschans gaf aan dat kielbouten zeer onwaarschijnlijk was. Ze kenden een vergelijkbaar geval van een Dufour waarbij de eigenaar de oorzaak had vastgesteld door een fles rode wijn in de ankerbak te storten. Noordschans heeft gebeld met de werf en deze melde dat dit eerder bij een 34P was voorgekomen. Noordschans heeft op korte termijn de aangeraden reparatie uitgevoerd. Deze bestond uit het uitkrabben van de ruimte tussen binnen- en buitenschaal van de afvoeren, en deze vullen met sikaflex.
Na enkele weken zeilen kan ik vaststellen dat de reparatie afdoende is. Noordschans heeft dit probleem m.i. keurig opgelost.
Noot: door het spoelen met water kwam er extreem veel gruis en poeder in de bilgeput. De pomp verstopte dan ook regelmatig. Mocht je dit overkomen: check regelmatig het korfje onder de salontafel en het filtertje bij de pomp (achter de accubak).
Verder niets dan positiefs over de 34P. Wat hebben we afgelopen weekend weer heerlijk gezeild!
Noorderzon/Guido Flach
 

 de ideale boot bestaat niet en ondanks een actief forum waarin de meesten een 1 en ander met de mantel der liefde bedekken en elkaar de ideale boot aanpraten twijfel ik toch steeds meerover de dufour 
 

Na enkele jaren een Trintella 3 gehad te hebben, waar zich regelmatig een flinke plons water onderin het schip verzamelde, zijn wij inmiddels ervaren in het opsporen van lekkages !! Dus toen er zich na de eerste tochten (zout) water verzamelde in de bilge hadden we het euvel snel gevonden. De meest logische was de huiddoorvoer naar de ankerbak, deze van buiten afgeplakt, fles wijn opgeofferd en een tijdje later verscheen deze in de bilge. Vervolgens heeft Noordschans het probleem verder opgelost. Nu 3 jaar verder is het nog steeds kurkdroog binnen. Schokkend? Tja, het heeft even geduurd voordat de fabrikant dit probleem in de produktie opgelost heeft. Als ik botenbouwer was zou ik dat samen met m’n dealers van te voren oplossen… moeten we nu gaan twijfelen aan Dufour!! allemaal kennen we wel de verhalen van andere merken… dieptepunt vond ik wel de X46 die met een spandoek vol klachten na de 24uurs afgelopen jaar Medemblik binnenvoer. Verschrikkelijk gewoon… niks mantel der liefde, niks aanpraten. Afgelopen weekend even in Ijmuiden afgemeerd, de vele drijvende caravans bekeken, even dromen bij de Bestevaers en Atlantics en vervolgens genieten van onze " performance" stuivend langs de kust naar Scheveningen. Wat een heerlijk schip !!Manaslu38977,9869212963

Inderdaad elk merk heeft zo zijn problemen, duur of ‘goedkoop’ maakt haast niet uit. Ik vergelijk het ook altijd maar met het opleveren van een nieuw huis, daar is ook altijd wat mee. Qua prijs komen onze bootjes aardig in de buurt.
Maar ‘genieten’ en “stuivend langs de kust” klinken toch niet verkeerd!
Ciao,

wel, in mijn beleving is het inderdaad als een huis; op detailniveau is er altijd iets en kwaliteit zit (zeker voor de helft) in de afterservice. ik zou als dealer dan ook vooral daar in investeren, daar maak je naam mee. Edoch, zoals laatst een stuk in het Fin.dagblad; veel bedrijven -geldt dus voor meer produktgroepen- zijn uiteindelijk niet klantgericht (vide de veel gehoorde mantra: alles zou goed zijn als we maar geen klanten hadden…). En voor het overige vind ik het zeurgehalte op dit forum gelukkig niet erg hoog, want primair constructief.

Ik vaar nu een dik jaar met de 34p en wat mij opvalt is dat ze juist bijzonder droog is (even afkloppen natuurlijk). Maar in de sloep die wij hiervoor hadden stond altijd water onderin en moest de automatische lenspomp toch af en toe een litertje eruit pompen. Mijn 34p is zo droog, het enige water dat erin is gelopen is van een breker bij het uitvaren van hoek van holland met het hoofdluik op een kier. Foutje, bedankt!
Gr
Nick

Nick,
Klopt het dat je site niet meer werkt?

Groet,
Menno

wij hebben onze 34P sedert mid  augustus. "Stuiven" is het woord dat het dichtst in de buurt komt van de beleving. Wij jagen achter alles wat zeil draagt...en meestal met succes . Fantastisch die 34P!! Het voor ons HET compromis tssn comfort en snelheid en op de koop toe nog een mooie boot ook. 

Guyver,
Wat is je vaargebied? wat is de uitrusting die op je boot zit?
Ciao,

Guyver,
Mooi gesproken! Helemaal mee eens!
Gr
Nick

Guy,
eigenlijk vraagt dat wel om een foto, die mooie woorden die jij spreekt over je 34P (of is het een PP?)
Ciao,

Hans,
Geen 34P,geen PP, maar een 40P ! maar met alle Dufour “P’s” kan je lekker stuiven !!
Veel plezier,
Guy
foto’s “Stuivend” op weg naar Scheveningen !!

Guy,
Zo, luxe 40P, geen 40 PP? Gave foto’s zeg, alleen je dekluik staat nog open, geen water binnen gehad? Buiskap weg, spinaker, dat is echte speed.
Ciao,

Ik heb deze witer voor het eerst mijn boot op de wal staan vanwege wat extra onderhoud, ook dit jaar tijdens mijn vakantie richting Londen heb ik ondervonden dat ik vrij veel water in de boot krijg, ik had dat de vorige jaren ook al, maar altijd maar zo gelaten,toen deed ik liever de winterwedstrijden op de WSVW mee en ging de boot in het voorjaar een weekje op de wal om een laagje antifouling en de romp eens te poetsen, kan er iemand mij precies vertellen hoe je die lekkende ankerbak repareerd, als ik het goed heb zou het lek zich voor doen ter hoogte van de loosgaten .

Willy

Beste Willy,
De zwakke plek zit als volgt: de loosgaten gaan door binnen- én buitenschaal. De ruimte tussen de 2 schalen rond de loosgaten zijn gevuld met iets polyester-achtigs. Daar was iets losgeraakt.
Bij Noordschans is aan beide kanten die vulling weggekrabt, en vervolgens opnieuw gevuld met Sikaflex. Na 1 jaar kreeg ik toch weer wat water binnen (weinig, maar toch). De Sikaflex (flexibel blijvend materiaal) verwijderd, en vervolgens opnieuw gevuld met epoxy (keihard).
Sindsdien (2 seizoenen) geen druppel meer. Uiteraard alles vallend onder garantie.

Succes!
Guido/Noorderzon

Eindelijk na 2 jaar toch eens aan die ankerbak begonnen, wat ik daar te zien kreeg was wel even schrikken, toen ik de loosgaten ging uitkrabben en daarna met een rasp er nog eens doorheen ging kwam er een speling tussen de twee wanden te voorschijn van op sommige plaatsen 2 a 3 mm, wat ik nu gedaan heb is de bodem van de ankerbak tot boven de loosgaten gebracht zodat er nooit water in de ankerbak blijft staan en glijk de ruimte tussen de wanden laten vollopen met hars de toekomst zal uitmaken of ik nu een droge boot heb maar ik heb er alle vertrouwen in.

Willy

Hoi 34P-ers,

Is dit verschijnsel alleen bij oudere Performance zeilboten of ook de jongere generatie? Onze RAP is van 2007?

Ciao,