leidingen trekken -flexibele buis

Dit weekend heb ik achter het schakelpaneel via het gat aan de bovenzijde de einden van twee flexibele beschermpijpen gevonden en deze naar de binnenzijde kunnen trekken. Ze waren leeg en dus extra.

Na het doorduwen van een trekveer blijken deze extra kabelbuizen uit te komen in de ruimte bij de ST40 wind en ST40 bidata meters en bij de mastvoet (plafond). Wellicht nuttige informatie ook voor anderen die de elektrische installatie willen uitbreiden. Ik ga er in ieder geval de seatalk doorvoeren naar het paneel. Overigens weer geconstateerd dat de leiding/ader verbindingen van elektra en signalen allerbelaberst is. Pleisters, verpakkingstape, kroonsteentjes en noem het maar op. Goed voor de winterklus.    mariposa39031,3065046296
2006-11-10_072112_buizen-schakelpaneel.jpg

Ik heb de linker loze kabelbuis (die naar de mastvoet gaat) gebruikt voor de radarkabel. Was wel een verschrikkelijke klus door twee heel scherpe bochten en de dikte van de radarkabel. Uiteindelijk toch gelukt, hetgeen de nodige voldoening gaf. De andere buis naar de meters in de kuip gaf veel minder problemen. Ging bij jou de trekveer er gemakkelijk doorheen?

Ik heb zo’n dunne kunststof trekveer en een dikkere in metaalspiraal. De dunne heb ik gebruikt en die ging heel gemakkelijk richting kuip. Richting mastvoet kostte iets meer moeite. Draden trekken heb ik nog niet gedaan. Ik kan me voorstellen dat dat lastiger zal gaan. Met 2 man, 1 de kabel erin duwen en de andere voorzichtig trekken en desnoods een lik vasaline… dan zal het wel gaan.