Ledlampje voor ankerverlichting

Vandaag een klusje geregeld, wat ik al lang van plan was om te doen: de boot in de haven onder de mastenkraan gelegd en het onderste lampje van het gecombineerde toplicht/ankerlicht van Hella vervangen. Het bleek een werkje van niks, door de handige bajonetsluitingen van de lampdelen. Mooi stukje kunststof techniek. Ik heb als LED-lampje bij Kniest van ASA Boot Electric een Led-lampje gekocht van het type Bay 15D, van 15 leds, kostte 12,85 euro. Nr.van Asa op het doosje is 5790751.
Hoewel het nu overdag is en het niet zo goed te zien lijkt de lichtopbrengst goed. Enkele waarnemingen bovenin de mast: het zag er allemaal prima uit, de stagen, de antenne, en ook het toplicht ankerlicht van Hella zag er nog heel goed uit. Het was binnenin helemaal droog en volstrekt niet gecorrodeerd, en dat is keurig na 11 jaar in weer en wind. Kortom ik ben blij dat ik het stroomverbruik van een “langbrander” als het ankerlicht een keer of acht zo klein heb gekregen, en niet meer hoef te bezuinigen op branduren.
O ja, in het forum heb ik bij het Dufour 30 deel eerder geschreven over LEDs die ik heb geplaatst in de fittingen van de halogeenlampjes op de boot. Op dit moment zijn naast het ankerlicht de halogeenlampjes voorin in de boot, in de kajuit en in de toiletruimte, en het slaapdeel van de boot. Daarmee denk ik een aardige reductie op het stroomverbruik te hebben gerealiseerd. Ik heb hier twee merken gebruikt, goedkope van het internet, en duurdere van Kniest, ook van Asa. Die van Asa zijn qua kleurtemperatuur beter. Die anderen zitten in slaap- en toiletdeel, dus dat maakt niet veel uit, maar ik de kajuit is iets warmer licht wel veel prettiger.
Jan Willem, Alliance

Hoi Jan Willem,

Ik heb laatst alleen een ledlamp in mijn driekleurenlicht geplaatst en niet in het ankerlicht, omdat ik toch nooit voor anker lig, en ik de led nog vrij prijzig vond.
Ik heb me laten vertellen dat er maar een paar types ledlampen geschikt zijn voor het 3-kleurenlicht.
Bij sommige lampen vervormd de groene kleur richting blauw. Mijn ledlamp kostte 23,50 dacht ik, maar hij doet het naar behoren.
Ik heb ook een plafondarmatuurtje vervangen om te vergelijken, maar ben nog niet kapot van het resultaat. Ik heb een led met warme tint en een soort melkglas erin, bij Kniest vandaan. vind het erg helder en kil aandoen. Misschien met 1 dimmer tussen de 3 plafondlampen zal dat gaan?

Hallo Frank, ik heb een aantal jaren een test gelezen in PBO, waarin ze naast complete LED toplichten ook ombouw-leds voor conventionele toplichten testen. Als ik me goed herinner was een belangrijk minpunt van deze van Leds voorziene conventionele lampen dat de grens tussen de sectoren vervaagde. Ze raden daarom plaatsen van Ledlampen in deze armaturen sterk af. Dat geluid kom ik ook elders tegen. Dat was voor mij reden om deze niet te vervangen, en me te beperken tot het ankerlicht, dat gebruik ik veel vaker, en daar speelt het probleem van de vervagende sectoren niet. Voor wat betreft de binnenleds: zoals ik al aangaf vind ik de LEDS van Asa (ik ben geen aandeelhouder!!!) van de leds die ik heb gezien de prettigste. Met dimmers heb ik geen ervaring.
Groet,
JW

Dag Frank, jouw ankerlicht wil ik op basis van jouw ervaringen toch wel eens proberen, welke is het en waar heb je hem gekocht??
Met vriendelijke groet,
Jan Willem

Hey Jan-Willem,

Ik heb het doosje denk ik nog bewaard, ligt op mn boot. Moet vd week toch nog even heen, zal ik gelijk even kijken welk merk en type het is.

Hey Jan-Willem,

de ledlamp die ik mijn 3-kleurenlicht heb zitten is van Batsystem (LED BAY15D 15SMD) warm white 10-30VDC.
Ik heb hem bij Joosten Watersport gekocht in Enkhuizen(28,50). Ik zie hem ook bij Dekker watersport op de site, zal dus wel overal verkrijgbaar zijn.
dekkerwatersport.nl/catalogu … oduct.aspx

hoop dat je er wat aan hebt!

Allen,

Goede keuze lednavigatieverlichting.
Maar…
Met de mast niet te dicht bij een Radar van RWS komen, want dan zegt het printplaatje pats door inductie van de radar energie.

De radar van een ander Schip heeft te weinig power om de inductie te weeg te brengen. (Bij de marine kan het wat anders zijn)

Je moet met de led wel echt dichtbij komen hoor om de inductie op te wekken in de printplaat, denk aan binnen een tiental meters,

Groet,

Guus

Ben hier even het noorden kwijt.

" want dan zegt het printplaatje pats door inductie van de radar energie. "
Wat heeft inductie met radarenergie te maken ? Inductie is magnetisch veld (oude term magnetische flux ).
Radar is electromagnetische straling ( radio golven maar dan erg hoge frequentie . )

Een led kan sneuvelen door te hoge stroom (doorbranden) of een te hoge spanning in de sperrichting.
Het is mij niet duidelijk wat er bij aanstaling van een LED door een radar zal gebeuren, en als iemand daar eens een zinnige verklaring voor zou kunnen geven, dan zou ik die graag eens horen.

Maar inductie mag je volgens mij afschrijven.

Halo Tony,

Volgens mij weet jij beter hoe je die dingen moet noemen.
Maar het is bewezen dat de energie van de radar het functioneren van een ledverlichting kan beschadigen.

Ik zal eens in de boeken snuffelen.
het is ook niet het lampje dat kapot gaat mmar de electronica die bij het lampje hoort.

Als jij het weet hoor ik het ook graag.

Groet,

Guus

Hallo Tony,

Zou hier iets van waar zijn?
Welke van deze drie kan de boosdoener zijn?
Een radar zendt toch electromagnetische straling uit?

Magnetische inductie vindt plaats indien de bron een wisselend storend veld opwekt van zodanige frequentie dat bij de ontvanger een niet-verwaarloosbaar effect wordt teweeggebracht. Hoewel het effect afhangt van grootte van de veldverandering kan globaal worden gesteld dat deze werking vooral op kleine afstand geschiedt.

Capacitieve storing treedt op indien de storing overgedragen wordt via elektrische veld tussen bron en ontvanger. Ook hierbij kan worden gesteld dat deze werking vooral op kleine afstand geschiedt.

Storing door radiostraling kan op grotere afstand optreden doordat een elektrisch effect bij de ontvanger wordt teweeggebracht door hoger frequente radiogolven.

Voor dat het seizoen begint wil ik toch het Noorden gevonden hebben toch?

Groet

Guus

Hallo Guus,

Ik heb wel een beetje ervaring met electronica en zenders, en heb ook in het verleden al enige malen verhalen gehoord dat LED-navigatie verlichting defect raakte door " radars ".
Maar de juiste oorzaak heb ik nooit te horen gekregen.
Was het de radar van het schip zelf,
was het de radar van een anders schip,
was het een walradar.
Welke afstand, waar etc etc etc.

Alle ecletronica kun je kapot krijgen als je er maar genoeg energie in pompt,
maar ik zou graag willen weten wat er nu juist van aan is.

Magnetisch valt volgens mij af.
Capacitief ook ( want dan moet je er zowat tegenaan gaan plakken. )
Blijft alleen radiostraling of radarstraling over ( is extreem hoge frequentie radiostraling en hoog vermogen. )

Maar van hier af is het speculeren.
Hoe het juist gebeurd, en dat is belangrijk, want dan kun je er misschien iets aan doen,
om te voorkomen dat je spullen kapot gaan.

Dus wie weet van zo een geval, wat is er toen juist gebeurd,
En is het maar een keer voorgekomen of hebben meerderen dergelijke problemen gehad.
En voor diegenen die net als ik nog geen LED-navigatieverlichting hebben gekocht:
Is er hier al een oplossing voor?

Ik hoop in de loop van deze winter die vragen ingevuld te krijgen.
Dan kan ik misschien volgend jaar met een gerust geweten LED navigatieverlichting plaatsen.

Ik blijf zoeken naar de juiste antworoden.

Groet

Tony

Dag Frank, heb je ook overwogen om een driekleurige LED-lamp te zetten?, Zo nee waarom niet, puur intuïtief lijkt mij dat je het probleem van de mindere begrenzing daarmee verkleint? Hebben anderen daarmee ervaring?

Jan-Willem,
Ik heb me eigenlijk laten adviseren in de watersportwinkel en hun advies opgevolgd.
Heb zelf eigenlijk niet aan een driekleurige LED gedacht, omdat ik van het bestaan niet afwist!
Er zullen nu misschien wel weer betere alternatieven zijn, maar de mijna werkt prima.
Is goed zichtbaar en ook de verdeling van de kleuren is volgens mij goed. Het belangrijkste was voor mij de stroombesparing tijdens de 24-uurs, en dat merkte ik direct.

Deze vraag ook via zeilersforum.nl gesteld en daar een, volgens mij, goede uitleg gekregen.
Het kan gebeuren dat door de radarbundel van dichtbije schepen over de diode, wat een gelijkrichter is, een spanning wordt opgebouwd in de sperrichting.
LED diodes hebben echter een lage maximum spanning in sperrichting, ( ongeveer 5V ) en als de opgebouwde spanning hoger wordt dan kan de diode doorslaan. Als dat gebeurd is de diode defect.
Let wel, dit kan alleen als de andere radar erg dicht in de buurt komt, of het moet een heel sterke radar zijn, vb Marine .

Volgens dat antwoord op zeilersforum, dat ik momenteel helaas niet kan raadplegen want het zeilersforum is off line, ( technisch probleem ). zou een mogelijke oplossing erin bestaan om paralell met de Led een keramische condensator te plaatsen. Die sluit voor hoogfrequent signalen de LED kort, maar voor gelijkspanning heeft deze geen effect, waardoor er geen spanningsopbouw over de LED kan optreden.

Waarom de leveranciers van LED navigaiteverlichting deze keramische condensator niet standaard voorzien is mij een raadsel. :question:
Zo een condensator kost haast niets. In ieder geval is dit een heel goede tip.
Moest je problemen krijgen met je LED verlichting, zou ik, voordat je een nieuwe LED erin plaats, er zo een keramische condensator paralell zetten.
( In tussentijd maar even terug een gewoon lampje tot je de tijd hebt om dit uit te voeren.)
( Ik neem aan dat je geen zin hebt om nu terug je ankerverlichting te gaan opengooien voor iets waar je niet zeker van bent dat het een probleem zal geven. )

groet

Tony

Even ter referentie ook de link naar het topic op zeilersforum hieronder bij geplaatst.
In dat topic wordt uiteindelijk een goede beschrijving van het mogelijk probleem en een zinvolle oplossing gegeven.

zeilersforum.nl/index.php/Fo … 5&start=50

groet

Tony

Hallo Tony,

Ik ben ook de halve wereld aan het afvragen.
Mooi dat je toch een verklaring hebt.

Zou een stukje geaard-blik rond de print ook werken om het te voorkomen, als het eventueel toch zou voorkomen, of is de oplossing die jij aandraagt de enige oplossing waarschijnlijk?

Bedankt voor het speuren. Het Noorden is weer gevonden.

Groet,

guus

Een stuk geaard blik zal zeker goed werken als RF-shield, maar ook het licht wordt erdoor tegengehouden.
En het LED gedeelte dat het licht geeft is nu juist de gelijkrichter waarover de spanning door aanstraling van de radar opgebouwd zou worden.
Lijkt me dus geen oplossing in dit geval, de condensator over de LED lijkt me de enige oplossing.
Tenzij er veel componenten op dat printplaatje staan.
Ik heb nog geen schema van zo een LED navigatielicht gezien, en ook geen printplaatje, dus ik weet niet
wat er daar op staat. Ik ging ervan uit dat daar alleen verbindingen naar de lamphouder op staan.
Moest je een foto of een schema hebben dan kan ik wat meer nakijken.
Anders zal ik eens navragen op de Hiswa als ik ernaartoe ga, want dat is nog de vraag?
De NS, en bij ons de NMBS maken van treinreizen zo een avontuur dat ik er bang van wordt.
En met de auto naar Amsterdam, ik heb geen tentje in mijn wagen liggen, moet ik eens kijken of ik ergens een camper kan lenen. Wat met de files van de laatste tijd kan je maar beter je voorzorgen nemen. :wink:

groet

Tony

Tony,

Bedankt voor je uitleg.

Ik pas op bij sluizen e.d. om niet te dicht bij sterke radar antennes te komen en hou dat voorlopig als oplossing.
Het gaat tenslotte om de afstand tot en het vermogen van de radarstraling.
Moet ik maar niet zo’n hoge mast hebben. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Voor mij is het meer als voldoende beantwoord en helder.

Heerlijk als je het echte waarom weet.

Groet

Guus