Led verlichting

Hallo,

Is er al iemand die de kajuitverlichting vervangen heeft door LED verlichting? Mijn idee is dat je op deze manier een hoop stroom kan besparen. Ik dacht dat een spotje 10 Watt is, en de hoofdverlichting bestaat uit 2 spotjes. Dus 1,66 ampere per uur. Ik zie verschillende spots in de winkels, maar twijfel aan de capaciteit. Is er al iemand die hier meer over kan vertellen?

Peter

Hallo Peter,

Ervaring met leds in de kajuit heb k nog niet.
Wel weet ik vanuit mijn werk (Elektro Technische groothandel) dat er veel energie te besparen valt
met leds, let echter wel op de kwaliteit van de leds.

Bij een bouwmarkt vindt je ook leds, een stuk goedkoper als bij de specialist.
Alleen de lichtkleur valt vaak tegen, koud wit en ook de licht opbrengst is vaak slecht.
Vaak is het ook moeilijk om het juiste type vervangingsled voor aan boord te vinden.
Tot nu toe zijn er alleen belachelijk dure leds in watersportwinkels te vinden.
Je kunt beter op zoek gaan naar leds bij een elektrotechische groothandel.
(zoek eerst gewoon de specificaties bij bijvoorbeeld Philips of Osram)

mijn advies met leds is, wacht nog een half jaartje, de ontwikkelingen op het gebied
van vervangingsleds gaan erg snel en voor je het weet zijn ze een stuk goedkoper
en vooral veel beter van kwaliteit.

Zelf wil ik eerst beginnen met het vervangen van m’n navigatie verlichting,
dit is immers een stuk belangerijker dan de verlichting binnen.

Met vriendelijke groet,

Bas

Onze naviagatieverlichting is al van led, behalve het 3-kleuren toplicht. Dat vond ik te duur, voor de tijd dat ik het zal gebruiken.
In de kajuit zit halogeen. Door de extra accu-capaciteit heb ik in het voorjaar en najaar, met kachel en koelkast aan zo’n 2,5 dag stroom. Prima, toch.
Ik wil wel voor 's nachts van die rode led’s, 2 of 3. Dit omdat mijn vrouw dat prettig vindt, als zij 's nachts naar het toilet moet of zo. Ik vind ze eigenlijk nog te duur, dus ik neem het advies van Bas nog even aan.

Ciao,

Hallo Bas,

Bedankt voor je reactie. Even wachten is waarschijnlijk een goed advies. De navigatieverlichting vervangen vind ik niet zo belangrijk, 's avonds vaar je meestal op de moter en dan heb je stroom genoeg. Ik wil nog wel het ankerlicht omzetten, dat scheelt heel veel.

Groetjes,

Peter

Wij hebben juist alleen het driekleuren toplicht en het ankerlicht van LED lampen voorzien.
Dit zijn n.l. lichten die gebruikt worden zonder dat er bijgeladen wordt (zeilend of voor anker) en dus wil ik dan zoveel mogelijk stroom besparen.
de rest nog normaal.
groeten,

Ik was eerst ook heftig geïnteresseerd in LED’s. Doch, nadat ik het één en ander eens op een rijtje heb gezet is de belangstelling redelijk bekoeld.

Wat zijn de uitgansgpunten:
Stroomgebruik, lichtopbrengst, levensduur (service), prettig licht.

Kajuitverlichting:
Stroomgebruik, kijk eens naar je ampèremeter. Dan zie je dat het stroomgebruik van een aantal conventionele haloggenlampjes behoorlijk toeneemt. Ik denk dan met name aan leeslampjes en kajuitverlichting. 's Zomers vanaf een uur of negen tot twaalf zie je al vlug zo’n 5 ampère lopen. Maar ja, hoe vaak komt het voor dat we dan ergens zijn zonder walstroom? Vervangen door LED’s klinkt simpel maar de lichtopbrengst is vaak magertjes en het licht qua kleur en lichtverdeling nog lang niet wat we gewend zijn met halogeen of gloeilamp. LED’s moeten een interne stabilisator of externe stabilisator hebben. Door starten en laden varieert de boordspsnning van 12 volt nogal en daar kunnen ze slecht tegen.

Navigatieverlichting:
Wil je echt goede LED’s kopen dan komt al vlug een 2 Nautic Mile opbrengst in aanmerking. LED’s zijn niet zo erg lichtsterk dat ze dat al aankunnen. Vaak worden er dan meerdere led’s in één lamphouder gemonteerd. Het resultaat is meer licht doch een veel minder goede stralingshoek. Het is natuurlij van belang dat de verlichting scherp overgaat van groen, rood naar wit (e.e.a. afhankelijk van de zichthoek t.o.v. de vaarlijn). Goede navigatie LED armaturen zijn leverbaar doch kosten een vermogen. Wat winnen we ermee?

Toplicht en ankerlicht:
In relatie tot stroomverbruik en bereikbaarheid is dat nog de beste optie. Immers, onder zeil genereren we zelf meestal geen stroom. Mocht zo’n lamp onderweg kapot gaan, dan is die niet zo 1-2-3 vervangen. Dus LED heeft hier voordelen. Aan de andere kant, hoeveel uren/nachten gebruiken we nu zo’n toplicht. Misschein dus meer iets voor de lange afstand zeilers?

Verlichting op preekstoel en heklicht:
Hetzelfde verhaal geldt. Doch, als hier een lampje kapot gaat … dan vervang je die gewoon. Daarbij worden ze gebruikt met draaiende motor … stroom genoeg dus.

Al met al denk ik dus het geheel eens rustig af tewachten tot de kwaliteit echt op peil is.

Als ankerlicht gebruiken wij een tuinlampje, inderdaad aangeschaft in een tuincentrum.
Bovenop zit een klein zonnepaneeltje dat overdag genoeg stroom oplevert en het tegelijk ook weer ergens opslaat zodat het lampje de hele nacht via een schemerschakelaar blijft branden (zomers zijn de nachten niet zo lang). Overdag op een zonnige plek leggen/ophangen en 's nacht op een duidelijk zichtbare plek ophangen. Heb geen idee wat voor lampje erin zit en hoever de zichtbaarheid is maar we gaan toch niet midden in een vaarroute ten anker.
Totale kosten € 10,00 voor 3 stuks, 1 voor aan boord en 2 reserve/in de tuin.
Wel thuis even uitproberen, je weet het maar nooit het is wel “Made in China” maar onze ervaringen zijn goed en die reserve 2 gaan al ruim 2 jaar mee( in de tuin)