Led navigatieverlichting defect: HOE MAAKT JE HET?

Hoi Allemaal,
Ons bakboord, rode, LED boordlicht is defect. Ik denk dat corrosie het probleem is. Vandaag heb ik het lichtje gedemoteerd. Echter het lichtje is volgens mij dichtgesmolten. Ik heb er wel SW 40 in en opgespoten, dat hielp even, maar daarna niet meer. Heeft iemand van jullie een idee hoe zo’n lampje in elkaar zit en of het open te maken is (en dan natuurlijk weer fantsoenlijk dicht te maken!?), en of een dergelijke storing te verhelpen is. Volgens mij zit alles bij het schakelpaneel oké.

iemand andere suggesties.

Ciao,

Beste Hans,

Wij hadden ook een kapotte lamp aan stuurboord en volgens Vrolijk in Scheveningen kan je niet anders dan het gehele armatuur met lamp en al vervangen. Gelukkig hadden ze er nog een paar die ze met korting van de hand deden (eind 2009). Voor zover ik heb kunnen zien was het type dat bij ons standaard gemonteerd is niet van een soort waarbij een lamp te vervangen is. (GL365 2007/2008)

met vriendelijke groet

Hans van Holst

Oh heb jij ervaring met de besturing er zit een hard punt in de besturing alleen is het er niet altijd. M.a.w. tijdens het draaien aan het stuurwiel ondervind je weerstand en daar trek/duw je wel doorheen maar het is toch vervelend. Als je daarna stil licht kan het ook ineens weg zijn? Al de vloer opgelicht om te zien of er zich vuil had opgehoopt maar niets te zien.

Heb jij een idee/suggestie?

Hoy,

wij hebben een Dufour 365GL en hebben dit binnen het jaar ook gehad. Het probleem is gekend en de enige oplossing is het lampje volledig vervangen (was bij ons nog in garantie, maar een 90€ dacht ik).
de aansluiting zit bij mij in de preekstoel, dus voorzichtig zijn bij demontage of montage (of je kunt vissen, ik heb er ervaring mee :slight_smile:

mvg Koen (BaTo Diga)

Inderdaad een bekend probleem. Hebben we in ons eerste jaar ook gehad. Helaas moet je de hele lamp vervangen. Nadien heb ik de lamp met witte tape ingepakt zodat er geen/minder kans is dat er water naar binnen kan. Sindsdien geen problemen meer ondervonden.

Het grootste probleem is het vinden van de juiste lamp. Ze zijn niet op veel plekken te krijgen is mijn ervaring.

Theo

Weet iemand het merk van die LED-verlichting. Ik kan het nergens vinden.

Ciao,

Hallo Hans,

Op de Sisi Lais heb ik net het stuurboordlicht moeten vervangen.
Het was een navigatieverlichting van 2 jaar oud.
Het kon niet worden opengemaakt en omdat het nog garantie was heb ik 2 nieuwe van Dufour gekregen.
Het is niet te demonteren en vaak is het lampje nog heel, maar is het het printplaatje in het lamp-armatuurtje dat kapot is.
De nieuwe was niet 1 op 1 te monteren op het stoeltje aan de preekstoel.
Ik heb een extra gat voor de draad moeten boren in de RVS montageplaat op de preekstoel en een gaatje in de preekstoelbuis om de draad door de preekstoel naar onderdek te voeren.

Wel eens dicht bij een high power radar gelegen van RWS? Die kan de print opblazen van alle ledverlichtingen. Water is niet altijd de oorzaak.
Indien de behuizing voorzien was geweest van een kooi van faraday zou dat niet gebeuren. maar daarvoor komt het nog te weinig voor denk ik.

Ons merk was en is nu weer Hella, maar het orginele armatuur werd niet meer geleverd, daarom wat gaatjes geboord.

Groet, Guus

Hoi Guus,

Gelijk contact gezocht met Hella Marine. Alles is nu geregeld.
Bedankt voor de tip.

Ciao,