Le Tréport

Zuidelijk van Boulogne sur Mer en Noordelijk van Dieppe.

Dit jaar zijn we ook naar het mooie havenstadje Le Tréport gevaren. Weer zo’n haven waar ik , als ik de beschrijving ervan lees, het zweet van in mijn handen krijg. Niet helemaal ten onrechte … blijkt. Ook nu weer alle eer aan de bemanning van Sound of Silence die het reisplan vanuit Valèry sur Somme heeft gemaakt en voor ons uit voeren.
We hebben een dikke NO 4 met een circa 1 meter zeegang. Gelukkig varen we met een flinke snelheid want we moeten hier op tij varen. De kust is hier fantastisch om te zien met hoge krijtrotsen. We naderen de haven circa 2 uur na HW. Nabij de kust bouwen de golven zich op. Het opdoeken van het grootzeil is nog niet zo eenvoudig. Gelukkig ben ik goed aangelijnd aan het spi-oog. Door een plotselinge rotgolf krijg ik een opdoffer en heel even hang ik met handen en voeten los. Via de marifoon horen we dat de diepgang in de voorhaven op dit moment 3,6 mtr is. We varen op de motor naar de haveningang waar de golven flink naar binnen beuken. Juist als wij met twee schepen naar binnen varen komt er een vissersschip uit stampen. Het is een fascinerend gezicht. De boeg gaat ver omhoog en we kijken vrijwel tegen het onderwaterschip aan. Intussen worden we naar binnen gelanceerd. Ik roep naar mijn vrouw dat ze moet bijsturen, echter het roer staat al helemaal dwars. Er valt niets te sturen, je wordt gewoon naar binnen getorpedeerd. Het publiek op het havenhoofd juicht en klapt ons toe. Enkele seconden later liggen we in een rustige havenkom. Dan varen we naar de sluis. Er is een waarschuwingsbord voor sterke stroming. Aan stuurboord komt er een soort waterval naar beneden, later lezen we dat het een vistrap is. We worden geschut en komen in een fraaie, niet al te grote moderne haven midden in het stadje. ’s Avonds nemen we foto’s van de drooggevallen havenkom. Le Tréport is leuk om te bezoeken. Er is een gratis treintje/lift dat ons dwars door een opening in de krijtrotsen door naar de top brengt. We blijven een paar dagen. Bij het uitvaren is het rustig weer. Golven bij de haveningang spelen dan nagenoeg geen rol.
le-Treport-04.jpg
le-Treport-06.jpg
le-Treport-05.jpg
le-Treport-03.jpg
le-Treport-02.jpg
le-Treport-01.jpg

hallo Piet,
Leuke verhalen en dito foto’s!
Zo te zien heb je een mooie en enerverende vakantie gehad. Ik zou niet weten of ik dergelijke havens zou kiezen, maar je verslagen helpen wel. Wie weet voor de toekomst.
Groet,
Loet

Ja Piet, ook ik vind het erg leuk om je ervaringen te lezen, ook al omdat deze havens op mijn lijstje staan als ik meer tijd heb om dit soort tochten te maken. Op dit moment zit ik op het eiland Örust, aan de Zweedse scherenkust. Met de auto, maar het is hier prachtig zeilwater. Vanmiddag rij ik stiekum even langs bij Hallberg Rassy in Henan, dat is hier om de hoek.