lazy jacks

hallo zeilers,
Deze zomer hebben wij direct na aankoop van onze DF30C een ervaring met een windhoos op het ijselmeer meergemaakt. Ik mistte de lazy jacks waarmee het strijken zoveel sneller had kunnen gaan. Ik wilde die zelf maken en monteren. Na enig speurwerk heb ik enkele idee?n gekaapt en gecombineerd. In de haven zie ik deze lazy jacks methode tot nu toe niet gebruikt terwijl er toch grote voordelen aan zijn. Vandaar de plaatsing van deze tip. Hopelijk hebben andere dufouvaarders er ook iets aan.
   
Idee A:
Op de foto zie je de lijnen genummerd. Lijn nr 1 is een vaste lijn van de mast naar een kleine kunststof katrol. Lijn nr 2 is een lijntje dat eindigt op twee katrolletjes. Lijn nr 3 is een vaste lijn met twee bevestigingen op de giek. Lijn nr 4 is een lijn met een vaste bevestiging op de giek en aan de andere zijde (net niet op de foto en het dichtst bij de mast) een kikker, ook op de giek. met lijn 4 worden alle lijnen gelijktijdig losser of vaster gezet. 

Idee B:
Verder zijn alle lijntjes op de giek eerst onder de giek doorgeslagen en aan de andere zijde vastgezet. Kruislings, het is goed te zien op de foto. De reden is dat de huik op deze manier niet klem zit tussen de lazy jacks en steeds los en vast gezet moet worden. Er is veel meer ruimte om de huik goed tot onder de giek door te trekken en goed dicht te maken.
De keuze blijft nu of de vaste lijn nr 1 via ogen aan de mast/zaling vastgebonden wordt of ook via katrolletjes weer naar kikkertjes nabij de mastvoet lopen. Ik zelf heb gekozen voor vast. Nadeel is dat de lijnen niet eenvoudig weggehaald kunnen worden voor een schoonmakkbeurt. Voordeel is dat je het schavielen en het irritante bijgeluid kwijt bent.
Het lazy jack systeem werkt intussen naar volle tevredenheid. Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan. (PS, op de foto staat het onderlijk te strak, ik weet het). 
 
2006-11-08_173102_lazy-jacks.jpg

Hoi Piet,
Ik ben ook een voorstander van 4 lijnen op de giek. Als ik jouw was (ik weet niet waar ze bij jou zitten), zou ik de vaste lijn op de zaling plaatsen, zo’n 20 tot 30 cm vanaf de mast. Dit heeft als voordeel dat de lazy jacks als een soort trechter naar beneden lopen. Dat heeft als voordeel dat je bij hijsen en strijken minder snel in de touwtjes vastzit. Op onze Dufour 36 en dadelijk op onze D34pp, laat ik de vaste lijn op de 2de zaling zetten zo’n 20-30 cem uit de mast om dezelfde reden. Maar wel zo hoog mogelijk ivm die trechter vorm. Ik gebruik geen katrolletjes, maar rvs-ringen, die glijden ook goed, hebben geen slijtage aan je zeilen, zijn goedkoper etc.
Ik laat ze ook vastzetten om zo min mogelijk lijnen naar beneden te hebben. Als ik voor de winter toch de mast in ga/moet om de apparatuur (windset en windex) uit de top te halen, neem ik ook altijd de lazy jacks mee. In het voorjaar als de apparatuur er weer op gaat, gaan de lazy jacks er weer op, gewassen en al. De verstelling doe ik ook met een kikker op de giek, dicht bij de mast.
Ciao,

Dag Hans,
Klopt helemaal,
de lazy jacks zijn vastgeknoopt aan een oog (dekbeugeltje) op de onderzijde van de bakboord- en stuurboordzaling, circa 20 cm vanaf de mast gerekend. De katrolletjes zijn van kunststof van het merk plastimo en kostten mij circa 2,50 per stuk. Ze zijn licht en glad en zullen geen aanleiding geven tot waarneembare slijtage.

Piet,
Dat van die slijtage is mooi, zijn ze ook voldoende sterk en zit er geen ijzeren asje in dat uit kan steken?
Ciao,

Ter info:
Onder kop van D34P staat ook nog een discussie over Lazy Jacks met foto’s.
Groet, Menno