Lazy Jacks

Beste Dufourvaarder,

Één van de klusjes die nog op de planning staat aan de mast van mijn 32C is het aanbrengen van lazy jacks.
Ik wil daar de voorjaarsvakantie voor gebruiken.

Nu heb ik al twee blokjes aangeschaft met bijhorende montagebeugeltjes voor montage aan de mast/zalingen.
De onderste zalingen zitten te laag, de bovenste zalingen zitten m.i. te hoog om daar de blokjes aan te monteren.
De handleiding geeft ook geen informatie hieromtrent.

Daarnaast heb ik nog geen informatie over de plaast van de ogen (z-spars 3044A) onder in de rails in de giek.

Mijn vraag is nu aan jullie:
Hebben jullie fotootjes van jullie mast waar de blokjes van de lazy jacks op te zien zijn, en de giek met de oogjes?
Mochten jullie afmetingen hebben, dan is het natuurlijk helemaal goed.

Hoor graag van jullie.

Groet,
Rob.

Beste Rob,

bij deze enkele foto`s hoe op onze D32 classic de Lazy Jacks gemonteerd zijn. Aan weerszijde twee ogen en een kikker op de giek en iets boven het midden tussen de twee zalingen een oogje op de mast. wat mij betreft prima in deze opstelling. Exacte maten heb ik nu niet. Indien gewenst kan ik deze binnenkort opmeten.

Groet,
Xander


Beste Xander,

Bedankt voor het posten van de foto’s.
Hier kan ik wat mee.
De foto’s geven meer dan genoeg informatie over de plaats van de oogjes en blokjes in de mast en giek.

Straks in de voorjaarsvakantie gaan de spullen gemonteerd worden.

Wordt vervolgt.

Groet,
Rob.

Rob,

Ik heb ze ook op deze manier geplaatst. Werkt prima. Het laatst deel van de lijn aan de mast heb ik elastiek gemaakt. Dat elastiek zit vast op een kikkertje. Na het hijsen van het zeil kan ik de lijnen naast het zeil achter de reefhaken geleiden. Zo klapperen ze niet tijdens het zeilen. Bij het zakken vd zeilen haal ik ze achter de reefhaak en trek ik ze strak aan. Ik zal wat foto’s doorsturen.

Helemaal goed, alle input is welkom
Bij voorbaat dank.

Groet,
Rob.


Dag Rob,

Voor zover goed te zien heb ik nog wat foto’s ge-upload. Ik ga er ook een 3e lijn aan toevoegen omdat het achterste gedeelte van het zeil goed op te vangen. Dit gedeelte van het zeil valt vaak “naar beneden” omdat hier geen lijntje zit.

Succes