Lazy bag of lazy jacks?

thirty-four sailers,
Wat kunnen jullie mij het beste aanraden:
een lazy bag of lazy jacks op een 34 P?
Ciao,

Ik heb geen ervaring met de Lazy Bag. Heb zelf wel de Lazy Jacks en die werken echt prima. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dan geen extra gewicht en lappen zeildoek aan mijn giek heb hangen.
Met de giekhoes werkt prima alleen zal het wel ietsje meer werk zijn om het grootzeil weg te ruimen.
Groetjes
Nick

Wat te denken van een rolgrootzeil in je mast, incl. zeillatten?

nee, dat lijkt mij niets. Hoewel het wel handig is, maar op een 34P, nee!

Hans,
Heb je nu een 34P? Ik heb op mijn D30 jaren met een lazzy-bag gevaren en het is super gemakkelijk. Ik vind die flappen aan de giek echter tijdens het zeilen geen gezicht en ik heb daarom in het voorjaar zowel de bag als lazzy-jacks eraf gehaald. Het was even wennen al dat losse zeil maar met een 30 was dat nog te doen. Wij hebben nu ook een 34P gekocht en daar heb ik echter alleen de lazzy-jacks op genomen.
gr Raymond

Hoi Raymond,
Als het goed is ben ik over enige tijd ook bezitter van een mooie 34P. Ik denk erover om ook alleen lazy jacks te nemen. Zeker omdat bij de 34P een los onderlijk zit. Door de flappen van de lazy back is dat veel minder effectief, dus alleen lazy Jacks. Hoe doe jij dat met je zeilhuik, past die nog een beetje?
Ciao,

Hans,
Ik heb de boot nog niet dus ik kan nog geen ervaringen met je delen. De huik zou gewoon tussen de lazy jacks moeten kunnen maar volgens mij zit dat niet mooi. Ik ben van plan om in de haven de lijnen naar de mast te trekken zodat de huik er normaal omheen past. Ik wil de lazy jacks dus alleen gaan gebruiken als ik ga varen. Of dit gaat werken moet nog blijken Wink
gr Raymond

Zo Raymond,
Van harte met je aankoop, toch de knoop doorgehakt. Onder welke naam kan ik je tegenkomen, nog steeds Bon Vivant?
Natuurlijk moet je geen lazy bag nemen op jer schip. Ik heb er ook al reparatie aangehad, en afgelopen jaar gingen net de knoopjes los net voor de Oosterschelde brug toen ik de boel liet zakken. Resultaat, Leo moest met windkracht 5/6 het dek op om de boel bij elkaar te rijgen.
Die bags heeft Hans van Gent mij aangepraat bij de aankoop van mijn schip, ik had het ook met lazy jacks kunnen doen.
Verder onder het varen vind ik het niet zo’n probleem, en het gezicht, ook dat valt wel mee. Dit is de boot van Hans van Gent
2006-09-06_200320_axborri.jpg

O, ja, hier was ik Hans net voorbij gevaren, anders had ik deze foto natuurlijk niet kunnen maken.

Leo,
Mag jij jokken?
Ciao, 

'cose he IS a lazy bag…

Vanaf een zonnig Texel (nu donker) een 34P met lazy jacks. Je durft zo een mooi en sportief schip als de 34P toch niet uit te rusten met een paar van die ‘schaamlappen’ aan de giek…
Lazy jacks werkt prima, de huik past er goed tussendoor, al je de jacks maar niet te strak spant, dat kan overigens ook niet tijdens het zeilen anders drukken ze in je zeil. Ik heb trouwens wel mijn huik groter laten maken (op kosten van Muiden), standaard was ie bij mij te kort en niet hoog genoeg. Altijd het zeil er onder en achter uit met vlekken als gevolg.
(Wat een lol overigens met UMTS altijd online, ga nu ff het weerbericht bekijken voor de komende dagen).

als je ze rood maakt, dan…
Maar je hebt gelijk zonde eigenlijk. Probeer eerst wel zonder. Hoe heb jij de lazy jacks zitten? Verstelbaarheid e.d.

Drie oogjes onderaan de giek waaraan ze vastgeknoopt zitten, 2 blokjes om de ‘v-vormen’ te maken, boven in de mast zitten 2 oogjes om ze vast te maken. De einden gaan door gaatjes in de bovenste zalingen naar beneden naar 2 klampen die daarvoor op de mast zitten. Ik zal morgen wel wat foto’s maken waar hopelijk wat op te zien is. Die publiceer ik dan wel begin volgende week (ben ik weer thuis).

Groet, Menno

Een lazy bag op een Dufour 34 P staat niet. Ik zou er niet mee durven varen. Lazy jacks zijn acceptabel. Als de huik erop gaat worden de jazy jacks langs de giek getrokken en zitten zo doende onder de huik  die er dan strak opstaat. Ook tijdens het zeilen, bij rustig weer, haal ik ze weg zodat je optimaal gebruik kunt maken van de losse broek.
groeten
Zoute Zoen

Hier dan de plaatjes van mijn lazy jacks:

Verder nog een tip:
Laat de meters op het schot onder elkaar plaatsen in plaats van de ‘standaard’ naast elkaar. Zit er minder vaak iemand tegenaan met zijn rug. Als voorbeeld nog even een plaatje (waarop je ook nog ziet dat het weer eens erg hard ging!!)
Maatskip38971,8485416667
2006-09-11_201519_2235k.JPG
2006-09-11_201604_2231k.JPG

2006-09-11_202012_2233k.JPG
2006-09-11_202151_2234k.JPG

34-P-ers,
Goede tips en foto’s. Ik ga voor 4 lijnen op de giek. Ik laat of ga de voorste lijn nog 1x splitsen. Heb ik nu ook op mijn LB en dat bevalt goed. Bij het naar de mast trekken van de LJ, krijg je het probleem dat de blokjes tegen de mast gaan klapperen. Ik kijk dus wel hoe of wat.
Dat van de apparatuur zal ik eens navragen of ik dat nog kan veranderen.
THanks,

Nergens last van. De blokjes blijven vrij van de mast.

Ik herken dat klapperen wel, echter tegenwoordig laat ik de LJ’s gewoon zitten met zeilen heb ik er eigenlijk geen last van. Bijkomend voordeel is dat als je moet reven je niet gebruikte zeil er in opgevangen wordt.

Ren?,
Even op jullie site gekeken. Bofferds, veel plezier op jullie reis verder. Jouw ervarings-praat kan ik natuurlijk niet inde wind slaan. Ik vind LJ tijdens het zeilen ook geen probleem, zit alleen een beetje met de zeilhuik en de lazy jacks. Is dat een beetje makkelijk te combineren.
Ciao,