Lakwerk binnen

Ik ben op zoek naar de juiste vernis voor het houtwerk binnen op mijn 365GL.

Bij Noordschans heeft men mij een blik matte vernis verkocht en deze bleek te mat.
Voor kleine delen zoals handgrepen en latjes valt het niet op maar bij een wand steekt het dof af t.o.v. de oorspronkelijke lak.

Heeft iemand ervaring hiermee? en zo ja welk type lak/fabrikant kan ik aanschaffen
Is het een optie om hoogglans vernis te mengen met matte en idien ervaring welke verhouding geeft het beste resultaat.

Hans van Holst

Hans,

Ik heb bij het doe-het-zelf centrum verschillende kleine proefsetjes gekocht, deze staan over het algemeen bij de beitsen. Deze kosten ca 1 euro, het zijn kleine flesjes die hetzelfde formaat hebben als een flesje tippex.

Hiermee kun je experimenteren welke lak het beste lijkt op de originele. En daarna een grotere bus kopen.

Ik heb weliswaar geen Dufour (meer), maar kon voor mijn Hanse een goed lijkende lak vinden.

Groet, Jeroen

Hans,

Volgens mij mag en kan je de lak ook niet vergelijken met de glans en kleur van de wand omdat dit allemaal fineer is. Alleen het lijstwerk is echt hout.

Gr Raymond

Dag Hans,
Ben je er intussen achter gekomen welke vernis het best bevalt?

  • Hoe het toont?
    Of het goed heckt op de bestaande (geschuurde) vernis?
    Of het ook slijtvast is (trapje e.d.)
    Graag leren we van je ervaringen.

Hoi Hans,

Als jij het nog niet hebt gevonden, zou ik eens informeren bij Hans Bouwens van Moverbo, www.moverbo.nl. Hij zit met zijn jachtwerf in Dintelsas aan het Volkerak. Hij repareert jachten, ook Dufours en weet mogelijk welke lak jij moet hebben.

Ciao,

Hallo Hans,

Als je gaat mengen, weet dan dat mat overheerst, dus glanzend met een druppeltje mat als je gaat experimenteren.

Groet,

Guus