kwadraats draad voor een plotter?

Dufourvaarders,
Ik heb een Geonav 7Wide plotter gekocht en wil deze op 2 plaatsen kunnen gebruiken met al mijn gegevens van de raymarine instrumenten (wind diepte en terug positie e.d.). Bij Conrad heb ik een stekker en 2 stopcontacten gekocht voor 6 aderig draad. Nu moet ik van de kaartentafel naar een plek vlak bij mijn schuifluik, want daar wil hem op monteren (met een rvs beugeltje van Ikea), een 6 aderige draad trekken. Even wat werk, maar ok?, kom ik wel uit. Nu gaat het om het kwadraat van het draad. ik heb 8 aderig draad (2 voor de massa, rest voor NMEA (4) en 12volt en aarde), met allerlei codes er op. Wie weet hoe dat zit. ik heb begrepen dat 1 mm kwadraat 4 amp kan hebben, nou is de plotter 0,11 amp max, dus het hoeft geen dik draad te zijn. Op het snoer stond 4/24 cm, 31426 feet, cat 5, 1061C+ Lucent-1. Is dit draad goed?
Bij een proefstukje werkte het draad goed, maar kan het ook 7 meter overbruggen?
ik hoor het wel.
Ciao,

Dag Hans,

Maak je geen zorgen. 0,11 amp?re is zo weinig dat ook een dunne draad nog zou voldoen. Te dun is kwetsbaar dus 0,27 mm2 zul je al vlug gebruiken (in jouw ogen nog steeds dun en nog net te hanteren onder een klein schroefklemmetje).

Bij elektronika is het van belang dat, naast het spanningsverlies dat kan ontstaan doordat stroom door een draad stroomt met een zekere weerstand, deze ook ongestoord werkt en dus intern ontkoppeld is (platweg gezegd een condensator bezit tussen plus en nul). Nu is de meeste scheepselektronika zo “idiot/hufter/nurse free” gemaakt dat je je ook hierover geen zorgen hoeft te maken.
voor de goede orde: soortelijke weerstand van koper:
een koperdraad van 1 meter lang en een doorsnede (dat is niet hetzelde als diameter) van 1 mm2 heeft een weerstand van 0,0175 ohm. De spaningsval over deze draad is:
V (spanning in volts) = I (stroom in amp?res) x R (weerstand in ohms).
Bij 1 ampere is de spanningsval over een draad van 1 meter lang en een doorsnede van 1mm2 dus 0,0175 volt.

In jouw situatie: 11 meter en 0,27 mm2:
totale lengte is 22 meter (stroom heen en terug)
weerstand per meter 0,0175 x 1/0,27 = 0,065 ohm
totale weerstand = 22x 0,065 = 1,4 ohm
spanningsval = 1,4 ohm x 0,11 amp =  0,15 volt
dus bij 13 volt aan de ingang van de kabel -> 12,85 volt op het toestel.

Het spanningsverlies is verwaarloosbaar.

O ja: van doorsnede naar diameter: A (doorsnede in mm2) = 1/4 pi (3,14) x d2 (diameter in mm)      mariposa39603,7631481482

Piet,
Zo, jij bent technisch. Wist ik eigenlijk al nav al je mailtjes over techniek. Wat doe jij voor beroep. Binnen de pleziervaart zitten ze te springen om elektriciens.
ik neem aan dat 0,27 mm2, overeenkomt met 4/24 cm?
Ik begrijp het helemaal. Dat wordt dus aanleggen die draad. als het klaar is zal ik wat foto’s maken.
nogmaals bedankt,

Dag Hans

een oppervlaktemaat (cm2) kan nooit overeenkomen met een diametermaat (cm).
Als je vraag betekent of een draad met een oppervlakte van 0,27 mm2 overeenkomt met een draad met een diameter van 2/24= 1,6 mm ?

Dat is niet correct:
0,27 mm2 = ongeveer 0,6 mm in diameter omdat:
3,14/4*0,62 = circa 0,27 mm2 mariposa39604,2808912037

beste Hans,
even iets anders,ik heb ook een geonav 7 en heb begrepen dat je sinds kort gratis software kunt downloaden voor ais uitbreiding voor de geonav 7W lijkt mij wel wat.
groetjes Medard

Hoi Medard,
Bedankt.
Je kan dat (als het mogelijk is) downloaden van de site. Je moet dan wel zo’n lege flascart kopen, want je kan en mag het niet op het kaartje doen met de electronische kaarten. Met dat kaartje kan je het dan inlezen op de 7Width. Ik zal ook eens kijken, maar ga het nog niet gebruiken. Hoewel?
Ciao,

Piet,
De eerste draad is gelegd en het werkt. Nu moet ik de draad nog doortrekken naar het kajuitschot aan bakboord.
Ciao,