Kusssens / winterberging

Hallo dufourvaarders,

Ik ben opzoek naar praktijkervaringen van het in de boot laten van de kussens tijdens de winterstalling. Over enkele weken gaat onze boot (D32 classic) op de kant. Tot op heden heb ik ieder jaar met de binnenkussens lopen sjouwen. Wie heeft er ervaring met het in de boot laten van de kussens tijdens de winterstalling? De boot staat gewoon buiten zonder dekkleed. Graag jullie input, tips en ervaringen.

Bij voorbaat dank,

xander

Ik heb slechte ervaring met het aan boord laten van kussens, maar mijn oude dufour2800 heeft nogal wat last van lekken bij regen.
Dus is het nogal vochtig binnen. Ik heb er nu al een aantal van opgelost, maar er zitten er een paar bij waar ik nog geen oplossing voor heb.
Als je interieur droog is, kun je het misschien wel proberen.
Als je luchtichte plastic zakken hebt, nog beter van die zakken waar je met een stofzuiger een deel van de lucht uit kunt zuigen, en dan afsluiten, dan zou je het kunnen proberen.
Ik heb al een deel van mijn kussens van boord gehaald, want er moet toch een nieuwe hoes over.

Ik hou deze posting in de gaten, want een goeie oplossing hiervoor is voor mij ook interessant.

Hallo Tony,

Als het maar droog is in de boot (Relative-vochtigheid altijd onder de 90%)
Door kacheltje 1x per 6 uur of zo.
Als je 2 graden warmer bent als buiten dan blijft alles goed.

Of vocht ontrekkers plaatsen, kan ook.
Anders krijg je het weer er in.

Groet,

Guus

Ik heb de kussens er - op het allereerste jaar na - nooit uitgehaald. Wel altijd vochtvreter geplaatst. Gaat al vele jaren goed zo. Niet het minste spoor van weerplekjes o.i.d… Heb trouwens ook geen wintertent.

Succes met de keuze. Het eerste jaar is spannend, maar ik ben er inmiddels wel doorheen.

Groeten, Léon (Milliemil, Den Osse)

Atijd in onze DF30C 3x vochtvreters geplaatst. Kussen op zijn kant en zo mogelijk zonder te veel contact met de ondergrond. Het eerste jaar ging dit goed. Het tweede jaar sotnd de boot wat meer in de wind. Al halverwege het wintersiezoen zagen we witte schimmelvlekjes, meteen de kussens van boort gehaald. SIndssien staan ze 's winters thuis, lekker warm en droog.

Sinds vorig jaar hebben wij een winterkleed voor de boot. Daarmee blijft de boot veel schoner van buiten en droger van binnen. Geen vochtvreters en alle kussens zijn na de winter netjes schoon en droog gebleven. Ideaal en ik kan een degelijk winterkleed iedereen aanraden. Scheelt ook veel poetswerk in voorjaar.

Zonder winterkleed zou ik de kussens er zeker uithalen. de buitenkant van de boot wordt koud en vochtig, waardoor je meer vocht in de boot krijgt. Vochtvreters kunnen dan helpen, maar dan moet de boot wel hermetisch afgesloten worden anders trek je alleen maar vocht van buiten naar binnen.

Dag Ewald,

Leuk om weer eens iets van je te horen.
Waar heb je het winterkleed laten maken?
Wat kost dat ongeveer?
Heb je er een fotootje van?
Het zou mij wel wat waard zijn om die stapel kussens niet op mijn werkkamer te hebben staan. :frowning:

Groetjes

Piet

Hallo Piet,

insgelijks en ik zie dat je Mariposa nog hebt. Als voormalig Dufourvaarders, volg ik het forum zeker nog.

Het winterkleed heb ik bij De Vries Sails laten maken. Zij hebben twee uitvoeringen (staan beschreven op de site)

  1. Winterkleed vanaf de giek naar de voetrail/romp
  2. Winterkleed vanaf de giek over de railing naar de voetrail/romp

Ik heb op aanraden van de maker gekozen voor de eerste variant. Voordelen:

  • goedkoper (minder stof)
  • minder slijtagegevoelig (vanwege scepters in andere variant)
  • Steilere afloop, waardoor er geen sneeuw op blijft liggen (getest afgelopen winter)

het kleed is zowel geschikt voor walstalling als voor stalling in het water. Kosten waren voor een 36ft boot circa 2.100 euro (incl. korting). Is niet goedkoop, maar je hele boot (dek, romp, kuip, lijnen, binnenkant, geen gesleep met kussens) is top beschermd en dat kleed gaat lang mee. Dat is zo dik. Bij De Vries is de service dat ze hem nalopen en bijwerken (als het nodig is) na 1ste jaar gebruik en gratis opslaan. Helaas geen foto en de boot is opgeborgen dus die zie ik pas in maar weer.

Groet,
Ewald

Hallo,

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de kussens van onze D2800 voor dat ze de wal op ging opgeslagen in een geconditioneerde box bij Allsafe (concurrent van Shurgard).
Ik heb een aantal bakjes met zout en rijst in de kajuit gezet, eens kijken hoe dat werkt als vochtvreter.
Wel last van lekkage door de ventilatie in de toiletruimte, vorige week zag ik dat toen het flink waaide en regende.
Aan de binnenzijde zit een houten roostertje, ziet er niet origineel uit. Weet iemand of je die ventilatie dicht kunt zetten?

Groet,

Arjen

Het slechtste wat je kunt doen in de winter is je ventilatie dicht zetten.
Hoe meer ventilatie hoe beter. Wel zorgen dat er geen lekkage is.
Vrg
Zoute Zoen

Wij hebben de kussens één seizoen naar huis gehaald, maar laten inmiddels al een jaar of 8 de kussens gewoon op de boot. Die staat overigens wel onder de wintertent. Onze ervaring is dat dat prima gaat. De relatieve luchtvochtigheid komt niet boven de 90%, en de kussens voelen droog aan, ook aan de onderzijde. Verder ruikt onze boot niet muf, maar gewoon zoals altijd. Als er teveel vocht in de boot is ruik je dat onmiddellijk. Een advies dat ik ooit van een oude baas van een caravanstalling kreeg is om een beetje te ventileren, en vooral geen vochtvreters te gebruiken, die dingen doen niks anders dan vocht van buiten naar binnen trekken. Op basis van onze (beperkte) ervaring lijkt de man geen ongelijk te hebben. Overigens ons scheepje is eigenlijk altijd volkomen droog, dat verschilt nogal eens door allerlei oorzaken, maar deze is altijd droog, tenminste als de schipper niet vergeet een slangklem aan te draaien …
Op basis van mijn ervaring zou je het rustig kunnen proberen om de kussens in de boot te laten,het spul in de gaten te houden en net zo te handelen als Piet als dat nodig mocht blijken. De kussens op de boot laten scheelt een heleboel gesjouw…

Hello iedereen,
Vroeger sleurde ik ook alle kussens eruit om thuis op de (niet verwarmde) zolder te leggen.
Ook plaatste ik vochtvreters in de boot.
Mijn boten hebben steeds in het water overwinterd en ook mijn 34P blijft in het water. Vele winters later is mijn ervaring dat vochtvreters niet helpen; het enige wat wel (merkbaar!) hielp was afdoende ventileren.
Sedert een 3-tal jaar laat ik nu ook de kussens aan boord en zorg voor een goede ventilatie. Uiteraard wordt het in de boot vochtiger bij zeer vochtig weer, maar dat vocht ventileert er ook weer uit. Schimmel heb ik nog niet opgemerkt.
De kussens worden vrijstaand en rechtop gezet met ruim ventilatie-ruimte.
Om goed te ventileren laat ik op mijn 34P de voor en de achter dakluikjes op ventilatiestand gegrendeld staan.
De achterste ventileren onder de kuiptent; voor de voorste heb ik een beschermbak gemaakt zodat het niet kan binnenregenen.
Hierbij wat foto’s.
P1010284.JPG
P1010283.JPG
P1090063.JPG

De plastic zakken die je vacuum zuigt met een stofzuiger zijn me uitstekend bevallen. Te koop bij oa. Blokker!!DBN

Dag DBN,

Even voor de duidelijkheid nog wat vragen van mijn kant:

Betreft het plastic zakken waarin de kussens verpakt worden en die vervolgens met een stofzuiger vacuum worden gezogen en dan dichtgeseald worden? Ik ken ze niet. Heb ik dit zo goed begrepen?

En … zijn ze er in maten van ruim 2 meter lengte (de lengte van de kussens van de banken en de slaapcabine).

Zoiets lijkt me ideaal.

Bij voorbaat bedankt voor je reactie!