kussens voor de voorpunt van een Dufour 34 Performance

Hoi zeilers,

Wij hebben de kussens vernieuwd van onze voorpunt van onze RAP, een 34PP. RAP is van mei 2007, dus nu 2 jaar oud.
Goed “ingereden” kussens.

Iemand interesse?

Wij horen het wel.

Ciao,

Zoute Zoen heeft nog steeds de eerste kussens. Na 5 jaar beginnen ze inderdaad slap te worden.
Wat voor kussens heeft de RAP nu? Ik ben benieuwd naar de soort, de leverancier en de prijs.
Misschien is het inderdaad wel verstandig om andere kussens te gaan nemen.
Wat moeten de oude kussens van de RAP kosten?

Vriendelijke groet,
Rob a/b Zoute Zoen, Grevelingenmeer

Hoi Rob,

a.b. van de RAP in Herkingen, tijdens een stevig windje.
Wij hebben bij Ikea (prijs ong. € 180,00) een matras gekocht en de tijk er af gehaald. Het schuimrubber opmaat ‘gezaagd’ en het tijk er weer om gedaan. Aan de onderkant de tijk bij elkaar genaaid en het matras op zijn plek in de voorput gelegd. Ik moet zeggen het slaapt prima. Nou had ik verleden jaar voorjaar ook al van die gebogen latten van Ikea gemonteerd ( zie ergens op dit forum), dus ik slaap nu veel beter. Ik vond de kussentjes van Dufour eigenlijk te dun. Nadeel is wel, dat de kastdeurtjes wat lastig open gaan, maar oké, voor een goede nachtrust heb ik dat wel over.

Als je ze wilt hebben, kom je ze maar een keer halen. Een lekkere fles Italiaans jonge rode wijn is voldoende.

Ciao,

Hoi Rob,

Nog interesse?

Ciao,

Sorry Hans. Ik was het vergeten. Ik maak er gebruik van.

Hoi Hans en anderen,

Op onze Watermaat zijn na 2 seizoenen (60 nachten, eigenlijk te gek voor woorden) de matrassen ook aan vervanging toe. Het lijkt heel wat maar zodra je er op gaat liggen zijn ze zo dun als een campingmatje.
Om de vervanging betaalbaar te houden gaat onze voorkeur ook uit naar matrassen van dat Zweedse woonwarenhuis.
Ben je na dit seizoen nog steeds tevereden over deze aankoop en zo ja welk type matras heb jij gebruikt en wat zijn je ervaringen met het op maat zagen/snijden?

Hoi Peter,

Ik moet zeggen dat ik heerlijk heb geslapen op het matras van onze Zweedse broeders. Wij hebben onder de matrassen ook zo’n lattenbodem, je weet wel die losse gebogen latjes, ook te koop bij Ikea. Elders op dit forum heb ik daar een foto van en een verhaaltje over geplaatst. Ik denk dat de combinatie, prima bevalt. Vochtigheid komt praktisch niet voor. Alleen de matrassen zijn een stuk dikker, wat problemen geeft bij het openen van de kastjes. Maar verder prima. Ik kan het iedereen aanraden. Het type matras weet ik niet meer precies, maar het koste, een matras van 140 bij 200, ongeveer 160-180 Euro.
Zodra je het matras uit de hoes hebt gehaald, pas op met de rits, teken je de vorm af op het matras en met een scherp broodmes of klein-tandige zaag, maak je de goede voorm. zo gebeurd. Wij hebben het tijk niet op maat gemaakt, maar gewoon aan de onderkant bij elkaar genaaid.

Ik verheug me nu al op mijn bed in de herfstvakantie!

Ciao,

Hoi Hans,

Afgelopen week een offerte gevraagd bij de fima Neptune. Zij leveren maatwerk op het gebied van scheeps matrassen en stoffering. Het zal je niet verbazen dat daar een pittig prijskaartje aan hangt.
Een nieuwe matras voor het bed in onze achterhut van ruweg 200 lang en 180-140 breed rekent men € 1500 zonder lattenbodem. Dacht het toch niet!!
Voor dit bedrag kan ik heel wat Ikea matrassen versnijden. Binnenkort aanschaffen en dan eerst thuis op de houten vloer een weekje proef slapen, Ikea kent 90 dagen omruilgarantie dus de juiste matras komt vanzelf boven.

Hallo,

Neptune is inderdaad niet goedkoop, maar je mag de matrassen ook niet vergelijken met Ikea matrassen. Dat zou je voor een gewoon bed ook niet doen. M-line of auping is ook duurder dan Ikea of Beterbed eigen merk.

Wij hebben dit jaar twee Neptune Superior Tallalay latex matrassen met embrace laten maken. Echt super en nooit meer anders. Nooit meer een vochtige hut, super comfortabel door 15cm dikte en traagschuimtoplaag past zich perfect aan aan je lichaam. Je komt echt ontspannen en uitgerust uit je bed. Duur ja, maar zijn geld zeker waard.

Als je bij hen matrassen bestelt krijg je er voor 100 euro twee lattenbodems op maat bij. Dat is goedkoop. De compass lattenbodems zijn 99 euro per stuk.

De service is ook goed van Neptune. Ze kwamen naar de haven van Medemblik om ons met de auto naar de showroom te rijden en nog diezelfde avond werden de mallen gemaakt.

Groeten,
Ewald

In onze Dufour 40 Performance hebben we vanaf het begin matrassen met lattenbodem door Neptune laten maken in de voorkajuit. Twee matrassen met ieder een eigen latten bodem. helemaal perfect.
Voor de achterkajuiten vonden wj dit te begrotelijk en hebben we bij Ikea opdekmatrasjes gekocht, op maat gemaakt en dezed liggen op de oorspronkelijke matrassen. Niet alleen voor de kinderer (16 & 18) maar ook bevriende echtparen sliepen hierop en wij zijn nog steeds met elkaar bevriend. Dus een prima oplossing waar we inmiddels drie seizoenen gebruik van maken voor een schappelijke prijs.

Beste dufourvaarders,

Ook ik heb nu 2 keer matrassen gekocht bij Neptune en ben zeer tevreden over de kwaliteit. De lattenbodems die ze aanbieden zijn ook goed, met name de koppelstukken zijn veel beter dan bijv. bij Compass, zeker als je ze regelmatig moet afkoppelen om bijv. iets onder het bed te inspecteren. Met de compass lattenbodem ben ik meerdere maken ‘in gevecht’ geweest.

Ik heb alleen wat minder goede ervaringen met de Amsterdamse bravour verkoopmentaliteit. De laatste keer hadden we een mondelinge overeenkomst over de globale prijs (“ja meneer, het kan niet duurder zijn dan xxx euro!!”), we zouden daarna een schriftelijke offerte krijgen. Een paar dagen later werd ik gebeld dat de matrassen klaar waren, zonder dat er een offerte was gekomen. Echter wat de prijs hoger dan afgesproken en ook nog eens excl. BTW. Ik heb daarna wel weer korting bedongen en gekregen, maar is toch jammer. Dus mijn advies zou zijn: laat ze pas wat gaan maken als je een schriftelijke offerte hebt en let op de BTW.

Overigens is de kwaliteit van standaard kussens op seriejachten zeer matig. Op de laatste hiswa ben ik er weer van geschrokken, maar dat is weer een andere discussie.

Groet, Jeroen