Dit is mijn eerste bericht dus ik zal mij kort voorstellen: mijn naam is Maarten Spook en heb samen met mijn vrouw Jacqueline Vet in 2019 een toen 1 jaar oude 412GL gekocht op Sardinie. Sinds die tijd varen we zo veel en vaak mogelijk in de Griekse wateren. Als wij niet varen wordt de boot (Casper) verhuurd door Portokali.
Wij merken dat de laatste 2 jaar de afwerking in de kajuit, een soort kunststof plaatmateriaal steeds viezer en vooral plakkerig wordt. Het lijkt alsof de toplaag desintegreert. Waar ik benieuwd naar ben is of er iemand is die dit herkent en nog beter, weet wat er aan te doen is?
Hoi Maarten, jouw verhaal komt mij bekend voor.
Wij hebben een 325GL van bouwjaar 2006 en de door jou genoemde mankementen kwamen bij ons in 2011 aan het licht.
In de achterhut, toilet en in de voorhut vieze bruine plekken die plakkerig aanvoelden en een afdruk van je nagel blijft enkele uren zichtbaar.
Na een paar weken toch maar de verzekering ingelicht en de ingeschakelde expert noemde het een maandagochtend foutje, gevalletje van te veel of juist te weinig verharder in het polyester waarvan de plafondplaten zijn vervaardigd dus gewoon niet goed uitgehard en al die tijd onzichtbaar achter de aangebrachte laklaag.
De aangetaste plafondplaten zijn machinaal ± 4 mm “afgepeld” Op advies van een polyester expert is daarna een barrière laag aangebracht (Alexseal finishprimer 442) Vervolgens is er in 6 lagen weer voldoende dikte opgebouwd en alles 2x gespoten met DD lak in de originele kleur.
Dit alles is gebeurd binnen in de boot, m.a.w. 2 weken stalling in een verwarmde loods, weinig bewegingsruimte, alles afplakken en dichtplakken, kitnaden verwijderen en weer aanbrengen en als laatste de boot professioneel reinigen (hoofdzakelijk stofvrij maken)
De uiteindelijk kosten met mast op en af in 2011 € 10400 incl btw en vergoed door de verzekering.
Dag Watermaat en dank voor je reactie!
Bij mij gaat het echter om een aftimmering met een soort kunststof plaatwerk en niet om de polyester binnenkant. Dit lijkt me toch net weer een ander probleem.
Ik kan mij overigens voorstellen dat de primer die je noemt ons probleem wellicht wel kan verhelpen. Misschien eens een proefstukje proberen …
Hoi Maarten, ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Bij ons gaat het gelukkig niet om de polyester binnenkant maar om losse polyester schaaldelen die tegen de binnenkant bevestigd zijn.
Een foto van jouw probleem zou het een stuk duidelijker maken.
Ik denk dat het bij mij geen polyester platen zijn maar wel een soort kunststof plaat of iets van hardboard met een coating.
Hierbij ook wat fotos.