Kuiptafel

Beste Dufourvaarders,
Ik wil een kuiptafel aanschaffen om zo het verblijf in de kuip aangenamer te maken. Ik zit te denken aan de Lagun kuiptafel van George Kniest. Ik denk dat de kleinste maat het beste zal passen (in kuip en bakskist)70*42cm.
Heeft iemand ervaring met deze tafel of andere goede tips qua tafel en maten?
Groet,
Ewald

Ewald,
Op onze Dufour 34PP, RAP, is er vanaf de fabriek een kuiptafel geleverd. Een schitterend ding van teak, maar zwaar! Die pak je niet ff. Nou heb ik op de buis die in onze kuipvloer geplaatst moet worden, de tafelpoot dus, met behulp van een stukje regenpijp en een wit trespa plaatje een handig klein kuiptafeltje gemaakt die bij de borrel met wat nootjes prima functioneert. Was voor een prikkie klaar en het bovenste plaatje haal je er zo af en berg je dus makkelijk op. Desnoods leg je op het tafeltje nog zo’n anti-slip matje en alles blijft goed staan. Ook niet zo’n sta-in-de-weg, je kunt relatief makkelijk bewegen in de kuip. Voor het uitgebreid eten in de kuip komt de zware en mooie tafel naar boven (vanonder uit de bakkist). Hierbij een foto.
Ciao,

 

[size=12]Hallo Ewald,[/size]

Ons bevalt de combinatie van de Lagun tafelpoot (los) met daarop dit teakhouten blad uitstekend. Omdat het blad uitklapbaar is kun je het goed aanpassen aan het gewenste gebruik (borrel of diner ), terwijl het ingeklapt weinig ruimte inneemt. Door de ruime verstelmogelijkheden van de tafelpoot heb je veel flexibiliteit (en zwenk je de tafel naar de optimale positie). Met vr. groet, Frank D34 #113

 

Stuurstand tafel

Teakhouten tafel blad. Is inklapbaar. Afmeting open: 70x64 cm. opgevouwen: 35x64 cm. Klik voor grotere afbeelding(ook via Kniest) Bloembak39506,7838425926

Dag Ewald, op onze Alliance hebben we zo’n tafel. Het is op zichzelf een mooi gemaakt en handig ding. Lastig is wel dat hij aan de stuurboordbank van de kuip gemonteerd is, en dat je de bakskist niet kunt openen als de tafel is geplaatst. Dat is eigenlijk het enige nadeel. Als je in de buurt bent kun je een keer komen kijken.
Groet,
Jan Willem

Ewald,
wij hebben ook een Lagun poot met blad 110 x 60, bakskist kan nog open, en blad gaat nog net in bakskist!
Johan
 

Bedankt voor alle tips en foto’s. Erg handig. Ik zie de Lagun met draaipoot wel zitten. Enig nadeel is dat deze het makkelijkst te bevestigen is aan de stuurboordkant, waardoor je de bevestiging in de bakskist hebt. Maar wel vervelend dat de bakskist niet meer open kan. Dat vergt nog even wat denkwerk. Qua maat toch maar niet te groot. We hebben ook een kuiptent laten maken en de bakskist wordt zo langzamerhand wel vol. (mocht er ooit ook nog een vuilwatertank in moeten…)
groeten,
Ewald

Hallo Ewald,
Ook ik heb de kuiptafel zoals op de foto van RiJo gemonteerd. Je wilt de moeren en borgplaat tenslotte niet in de slaapkajuit. Ik heb in de bakskist een houten frame gemaakt waarin ik de tafel (in een hoes) zo in laat zakken. Tussen de tafel en de wand van de kuip hangt het deurtje. Elastiek er om heen en klaar. En ja, altijd als je de tafel hebt opgesteld wil er nog iemand iets uit de bakskist hebben. Ik ben nog aan het uitzoeken of de watertank naast de dieseltank kan.
Groetjes,
Peter

2008-02-29_124234_ScreenHunter_01_Feb._29_12.31.jpg

Dag Ewald,
Bij onze Dufour zat een tafel. Ik ken het merk niet. Ik kreeg het idee dat het een tafel is die bij de boot hoort. Zie speciale beugel nabij motorbedieningspaneel. via een twee delig alluminium frame met knevels kun je de tafel gemakkelijk vastzetten. Deze tafel is echter erg zwaar.


Onze buren met een DF30C hebben zelf een tafel gemaakt. Deze steunt af op de randen van de banken. De tafel staat dus overdwars. Denk voor de ideevorming aan zo’n eetblad die je op je bed krijgt als je ziek bent. (geen foto, sorry). Buurman gebruikt hem ook tijdens het zeilen voor de kaart.

In de vakantie zag ik een eigen gemaakte tafel die keurig op de helmstok afsteunt. Eigenlijk heel handig, mooi en gemakkelijk op te bergen.

Ide?en genoeg dus.

Laat je ons weten wat het wordt? Succes.mariposa39507,953125
2008-02-29_224828_IMG_8598.jpg
2008-02-29_224857_P8040278.jpg
2008-02-29_224927_IMG_9259.jpg
2008-02-29_224952_IMG_9260.jpg

Het is de Lagun in de grote maat geworden (80 cm). Volgens mij precies dezelfde als van Piet. Ik heb hem zo gemonteerd in de bakskist dat als je de tafel 90 graden draait,de bakskist ook nog open kan.
Gr,
Ewald
2008-04-17_110746_Afb022.jpg