Kuipbankjes DF30C

ik heb in de kuip, na het nodige meten en passen, aan BB en SB een hoekbankje gemaakt. Prima plek achterin op de kuiprand, met goed zicht op zeilstanden en schepen. Echter toch wat smal die kuiprand en dus probeer ik op deze manier het comfort enigszins te vergroten. Er is echter heel weinig ruimte, vooral aan SB wegens de bakskist en uiteraard omdat je ruimte moet houden voor het bedienen van de lijnen en het vastleggen op de bolders.
De hoekbankjes zijn zo gemaakt dat ze op de rand passend klem staan en slechts met twee beugelstjes aan het hek zijn geborgd.
Of dit alles bevalt ?? Geen idee … jullie horen het nog na de zomervakantie.
zitbankje DF30C.jpg

Dag Piet,

Hoe zorg je ervoor dat het polyester niet beschadigd?
Ik heb de indruk van de foto dat het hout rechstreeks op het polyester staat.
Kantelt het “zitvlak” niet?

vindt het idee overigens wel grappig.

ben razend benieuwd naar je ervaringen?

hartelijke groet

hoi Piet,

Mooi plankje, maar houd je wel in de gaten dat dit zeiltechnisch een slechte plek is. Door het gewicht ver naar achteren te verplaatsen tijdens het zeilen, druk je de kont van de boot naar beneden en blijft het water ‘plakken’ aan de romp. Dit zorgt er voor dat de snelheid dus afneemt. Of je moet spinakeren natuurlijk!

Ciao,

Net terug van 4 weken zeilvakantie. [size=85]Noordschans, Dordrecht, Gouda, Haarlem, Muiderzand, Monnickendam, Marken, Hoorn, Den Oever, Oude Schild, Hindeloopen, Medemblik, Makkum, W. Terschelling, Den Helder, Ijmuiden, Stellendam, Roompot, Vlissingen, St Annaland, Noordschans. [/size]
De kuipbankjes zijn uitstekend bevallen en bieden veel extra comfort.
Het klopt, op de foto staan ze nog los. De houten profielen passen exact om het polyester bootprofiel. Ik heb hiertussen een rubber twee-zijdigplakkend tape bevestigd. Tevens zijn de bankjes beide voorzien van twee alluminium beugels waarmee ze (via de bekende 15 mm kunststof montageklemmen) op het hekwerk zijn gemonteerd. Het zit als een huis.
Onder sterke helling gaan we net naast het bankje zitten omdat je er anders afglijdt (dus meer naar het midden).
Ik vindt het een aanrader.

Helaas, ook al waren ze nog zo netjes in de blanke lak gezet, in weer en wind werden ze toch ruw en lelijk.
Ik heb dan ook identiek modellen gemaakt maar nu met behulp van 10 mm Trespa en RVS strip. Deze is beplakt met rubber zodat er geen beschadigingen ontstaan aan het polyester. Het zit als een huis.
We kunnen er weer jaren tegen.
IMG_3398.jpg
IMG_3399.jpg