Kruisen van Shippinglane bij Jade Boei

Beste Dufourvaarders,

In Juli was ik naar Helgoland geweest (zie bericht Helgoland 8-9 Beaufort), daarbij waren we in dispuut geraakt met de Duitse kustwacht over het niet juist kruisen van de Shippinglane terhoogte van de Jade boei.
Wij hadden gekozen voor niet haaks te kruisen daar dit onmogelijk was met de zware zeegang.
Hiervoor werd ons een boete van 750 Euro in het voorruitzicht gesteld.
Nu is dit afgehandeld. De Nederlandse autoriteit heeft dit van de Duitse kustwacht overgenomen en ons om een verweerschrift gevraagd.

Dit verweerschrift had de volgende kernpunten.
1 Haakskruisen onmogelijk ivm zware zeegang
2 Onder de Jade boei langs en dan opkruisen naar Helgoland onmogelijk ivm zware zeegang
(oorspronkelijke plan)
3 Alternatief Norderney en Cuxhaven niet veilig ivm wind tegen tij en grondzeeen.

De Neserlandse autoriteit heeft beslist om het bij een waarschuwing te laten.
Wij hadden het kruisen eerder moeten bedenken omdat we nu door het gebied bij de Jade boei voeren waar 2 shippinglanes elkaar kruisten.
Ze hebben gelijk. Ik ben zeer content met dit verloop. Het doel is bereikt. We hebben geleerd om nog eerder na te denken. Hoewel het weer met de weersvoorspelling toen snel veranderde naar ongunstig, waardoor ons denken werd uitgesteld.

Volgende keer zal ik het gebied rond de Jade boei toch meer zijdelings passeren. Liever bij den Helder al doorsteken als het weer nog goed is en een stuk omvaren.

Nu de winter doorklussen want de boot is nu uit het water.
De Jotun Sea Quin antifouling is helemaal gaaf zonder aangroei (108Euro per 5l. bij de Cooperatie in Stellendam).
Dit jaar zetten we weer een verdund laagje. Dat is ons systeem elk jaar afnemen met wasbenzine en een dun laagje zetten.

Groet,

Guus

Er zijn er meer met problemen op deze route, zie http://www.zeilen.nl/forum/2214?topicId=121.