krakend teakdeck...

Sinds 1 mei j.l. ben ik de trotse eigenaar van een Dufour 40 Performance uit 2004/2005. Een fantastisch schip! Tijdens de koop kraakte het teakdeck. Typisch is dat het alleen kraakt in het gangboord stuurboordzijde rondom de verstaging. Navraag bij dealer Noordschans: het 12 mm. teakdeck is gelijmd en geschroefd dus een loslating van het teak t.o.v. het deck kan het niet zijn!(?) Het zijn de tussenschotten van de kastjes onder het gangboord…
Vraag: wie heeft soorgelijke ervaringen en weet een mogelijke oplossing?

Wij heben geen D40P , maar een 36CL zonder teak en ons schip heeft hetzelfde verschijnsel aan stuurboord.
Volgens mij is het dus waar wat Noordschans zegt en is er niets aan te doen. (oordopjes misschien :laughing:)
Ons schip is van 1999 maar het is niet erger, maar ook niet minder geworden in de afgelopen 10 jaar
Groet,
Martin(ique)

Hoi, Hoi,
Wat Martin zegt klopt wel. Bij ons kraakt het af en toe ook daar. Als je het zeker wilt weten, moet je met een klein hamertje de plekken op het teakdek afkloppen. Door het verschil in geluid hoor je of het dek los zit of niet.

En, welkom op het forum, zeker met zo’n mooi jacht! Foto?

Ciao,

Onze 40 performance is nu aan haar 4 seizoen bezig.
Ook wij hebben vanaf het begin, een krakend dek rond de verstaging met name aan stuurboord.
Wij hebben geen teakdek.
Heeft te maken met de constructie. Het hoofdschot zit niet gelamineerd, maar is alleen afgekit.
Daardoor zou het geluid komen.
Het is dus een normale afwijking.

Wij hebben met onze 34P dezelfde ervaring en bij ons kraakt het dek alleen aan stuurboord ter hoogte van de natte cel. Probleem is inderdaad zoals Belle Mare schrijft dat de schotten niet allemaal gelamineerd zijn. Mij is echter verteld dat op de plaatsen waar het kraakt er ook te weinig, of geen, kit zit waardoor dus het dek bij belasting het schot raakt wat een krakend geluid oplevert. Op zicht lijkt mij dit een plausibele verklaring. Ik heb echter nog geen tijd en zin gevonden om de bewuste plek met kit te lijf te gaan, dus of het daadwerkelijk effect heeft zal nog even een vraag blijven.

Gr Raymond

Het lijkt wel een standaard probleem. Op mijn vorige boot, een Dufour 2800 had ik al een krakend dek aan bakboord. Nooit wat aan gedaan, en die boot is ruim 30 jaar oud. Geen haarscheuren, lekkages of wat dan ook. En op mijn huidige D325 ook weer een krakende plek. Nu aan stuurboord, inderdaad, boven de natte cel. Ik ga er in iedergeval niets aan doen. Zeker nu ik weet dat het ook op andere boten speelt… :wink:

Groet,
Loet

Om jullie allemaal gerust te stellen.
Ook op de Zoute Zoen kraakt het dek.
Ik maak me geen zorgen en slaap rustig.

Vriendelijke groet vanaf de Zoute Zoen
Rob

hoy,

wij varen met een recente Dufour 365GL (nieuw gekocht in sep 2008) en hadden van in het begin hetzelfde probleem.
krakend dek juist voor de verstaging. ook onze Dufour invoerder gaf dezelfde verklaring. (dek dat tegen tussenschot komt). ik ben deze winter van plan eens na te zien of ik er eenvoudig wat extra kit kan tussen doen.
als het helpt laat ik iets weten.
ps het stoort wat en zou niet mogen, maar is geen groot probleem.

gr Koen

Als ik goed ben ingelicht is het dek van een Dufour gemaakt balsa met aan beide kanten poyester.Een sandwich constructie dus.Als die drie lagen loslaten,krijg je het krakende geluid.Als het niet al te uitgebreid is geeft het niet,maar er gaat natuurlijk wel wat van de sterkte verloren.
Reparatie is niet zo simpel,volschuimen met poyesterschuim schijnt niet de goede oplossing te zijn. DBN

Classic 36. Ik had deze discussie nog niet gelezen. Ben gisteren in Noordschans geweest om Ebe Hazewindus te vragen naar het kraken rond de stag aan stuurboord. Inderdaad is het een kwestie van het schot tussen punt en kajuit. Hij gaf wel een tip die ik ga uitproberen. Hij vertelde dat zij het oplossen door teflon spray te spuiten. Twee kleine gaatjes boren door de kitrand en dan boven de kit teflon spuiten. Ik wil het zelf eerst proberen via het afdekplaatje bij de doorvoeren van de draden die van de mast komen. Ik vermoed dat ik vandaar af ook boven de kitnaden kan komen.

Inmiddels een winterseizoen verder. VOrig jaar dus op verschillende plaatsen met een teflon bus door de kitlaag heen gesloten. (Gewoon het rietje er doorheen geduwd). Het kraken is helemaal weg, ook na de winter blijft het keurig weg.
Ben er erg tevreden mee zo.

Hoi, hoi,

Ik zou er geen teflon tussen spuiten, als jij nog eens een ijverige bui krijgt, en extra kit wil spuiten tussen het dek en het schot, dan kan dat zeker niet meer. Als je toch zoveel moeite moet doen voor het spuiten van teflon, dan kanje net zo goed kit er in spuiten, toch?

Heeft iemand al extra kit er tussen gespoten?

Ciao,

Het hout van de wand zit strak tegen het bovendek, daar valt niets tussen te krijgen. Dat is goed te zien nadat je de afdekplaatsjes rond de mast voet hebt weggeschroefd.

Ik heb er inmiddels teflon tussen gespoten. Ik hoefde niet te boren. Met een dikke naald door de kitlaag gedrukt. Spuitmondje van de teflon door dat gaatje geduwd, twee keer gespoten, werkelijk verademend, geen kraakje meer. Ook de regelmatige knak in de nacht is helemaal weg. Het gaatje is met geen mogelijkheid terug te vinden.
Ik ben zeer tevreden.

Willem

Dag Willem, dank voor je reactie! Zou je mij kunnen aangeven waar je precies de teflonspray hebt gespoten?
BVD gerard

Niet te geloven.

En Welkom,

Zelfs de 525 waar ik op vaar kraakt. (soms)

Bij ons is het het grote schot met de deur naar de mastercabin. Onder hoge belasting vervormd de romp iets en gaat dit schot kraken bij de randen. Het verplaatst zich bij ons van Stb naar Bakb. naar gelang de boeg waar wij over varen en allen boven de 6 Beaufort.
Dufour geeft minder aandacht, dan schepen die veel duurder zijn, aan deze randen van schotten.

De laatste keer kraakte het bij Helgoland met 8 Beaufort en was er niets aan de hand. (ook de deur ging klemmen)
Met meer zeil minderen was alles weer normaal.

Groet,

Guus

hallo allemaal. het is inderdaad de aansluiting tussenschotten op de dekconstructie welke het krakende geluid veroozaakt. Het dek is niet gelamineerd aan de tussenschotten maar inderdaad enkel ingerubberd met kit. Aangezien het een productie-schip is heeft het ene schip wat meer kit als de andere. het kraken is hinderlijk maar niet nadelig voor de constructiesterkte.

Er is wel wat aan te doen maar vraagt secuur werken als je de herstelpunten ook netjes wilt houden. Ons schip kraakte ook op een aantal plaatsen na de oplevering. ondertussen heb ik alle kraakplekken op 1 na onderhanden genomen met goed resultaat.

optie 1:
aan 1 kant van het schot de kit verwijderen en met een dremeltje het hout in de sponning verjongen. je krijgt dan ruimte om kit(eerst goed warm maken in een emmer heet water ter bevordering van het inspuiten) tussen het dek en het schot(kopse kant) te spuiten. na het kitten het dek niet belasten(niet overheen lopen!). Na een dag is de kit voldoende uitgerubberd waarna je de verwijderde fabrieks-kitrand weer kan inkitten. Als dit secuur wordt uitgevoerd zie je geen schades aan het hout.

optie 2:
op plekken waar je slecht bij kan met gangbaar gereedschap(tussenschot achterhut-hoofdhut ivm de kledingkast e.d.) kan je in het schot met een dunne, goed scherpe houtboor op een flexibele boorkop in de kitrand schuin omhoog boren door het hout. opletten dat je niet door je dek heen boort!

Via een flexibel slangetje kan je nu wederom kit inbrengen tussen de kopse kant vann het hout en het dek.

succes.

Da heer De Munck,
Bedankt voor uw berichtje. Ik vind het nogal een operatie.
Het kraken is mn aan weerszijden bij het tussenschot salon/voorhut ter hoogte van de verstaging.
Ik neem uw ervaring mee.
Met zeilgroet, Gerard Eijkholt

Dag heer De Munck,
Bedankt voor uw berichtje. Ik vind het nogal een operatie.
Het kraken is mn aan weerszijden bij het tussenschot salon/voorhut ter hoogte van de verstaging.
Ik neem uw ervaring mee.
Met zeilgroet, Gerard Eijkholt

Dag heer De Munck,
Bedankt voor uw berichtje. Ik vind het nogal een operatie.
Het kraken is mn aan weerszijden bij het tussenschot salon/voorhut ter hoogte van de verstaging.
Ik neem uw ervaring mee.
Met zeilgroet, Gerard Eijkholt

Dag heer De Munck,
Bedankt voor uw berichtje. Ik vind het nogal een operatie.
Het kraken is mn aan weerszijden bij het tussenschot salon/voorhut ter hoogte van de verstaging.
Ik neem uw ervaring mee.
Met zeilgroet, Gerard Eijkholt

Dag heer De Munck, Bedankt voor uw berichtje.
Ik vind het nogal een operatie. Het kraken is mn aan weerszijden bij het tussenschot salon/voorhut ter hoogte van de verstaging. Ik neem uw ervaring mee.
Met zeilgroet, Gerard Eijkholt