Kraken boot onder het varen

Tijdens het varen met mijn Dufour 32 merk ik dat er krakende geluiden uit de kajuit komen. Zelf denk ik dat de vloerdelen hier debet aan zijn. Sommige vloerdelen zijn met schroeven gefixeerd aan de spanten en andere liggen los op de spanten.
Alle vloerdelen zijn aan de onderzijde voorzien van rubberen strippen. Ook bij het belopen in de kajuit kraken de vloerdelen.
Vermoedelijk wordt het kraken veroorzaakt doordat de vloerdelen onderling langs elkaar of tegen de opstaande polyester binnenschaal schuren.

Wie herkent dit

Datkraken herken ik wel van ons vorige schip, een dufour 30. Tijdens het varen ook , maar niet echt storend.

Hallo Eddy,

onze 32 classic kraakt ook zo nu en dan. Naar mijn menig heeft dit deels met de vloer te maken, maar voor onze boot zeker ook met schot (naar de voorpunt) en het schot achter de navi hoek. Bij de bouw is er dan net wat weinig kit toegepast waardoor het hout kraakt door aanraking met het dek. Zie ook discussie krakend teak dek bij de D40.

groet
Xander

De discussie voor de D 40 is inderdaad interessant. Over dat gaatje en inspuiten met teflon heb ik mijn bedenkingen. Maar goed ik ga het verder analyseren en kom er zeker op terug.
Ik heb bij verschillende boten de vloer in de kajuit bekeken. Deze lagen er strak in en de naden lagen keurig in elkaars verlengden. Bij mij is de vloer niet netjes uitgevoerd. De vloerdelen zijn te kort afgezaagd en liggen scheef in de boot. Binnenkort wil ik de vloerdelen aanpassen door rondom de vloer een teakhouten lat aan te brengen zodat de vloer naadloos tegen de binnenschaal aandrukt.
T.p.v. de tafelpoten maak ik de sparing groter en vul dit uit met teakhout.
Ook heb ik het idee dat de vloerdelen verstijfd moet worden omdat deze bij het belopen doorbuigen. Dat veroorzaakt o.a. ook het kraken.
groetjes Eddy van de Lilje

Ik heb ondertussen ontdekt waar het kraken van de zitplaatsen vandaan komt. Als ik op de bank in de kajuit ga zitten kraakt de gehele zitting. Na alles bekeken te hebben blijkt dat het staande schot onder de bank maar met enkele schroeven bevestigd is. Deze ga ik van meerdere schroeven voorzien.

Ik heb ontdekt dat de kastjes in de voorhut ook kraken. In de kastjes is geen lijm toegepast. Ik heb de hoeken van de kast aan de binnenzijde met ingedikte epoxy van een filet voorzien. Doordat de schotten van de kastjes nu aan elkaar gelijmd zijn kraken ze niet meer.