kraken bij plaatsing op bok

zaterdag jl is onze boot op de wal gegaan,bij het plaatsen in de bok en het dus rusten van de kiel op de bok was er een enorm gekraak te horen rond de aanhechting van de kiel met de romp. Het is te vergelijken met het betreden van ijs in de winter wat nog niet sterk genoeg is.
De havenmeesters schrokken hier zichtbaar van maar zeiden dat ze niets anders dan anders deden, en dat een boot toch op zijn kiel moest kunnen staan.
In ieder geval klonk het niet normaal dat was me wel duidelijk, maar wat nu, wie herkent dit en wat zou het kunnen zijn???
 

Hoi richard,
Ik geloof niet dat je je veel zorgen hoeft te maken, wel zou ik binnen en buiten de kielophanging, de aanhechting van het subframe op de romp en de shot-aanhechting (voor zover te zien) controleren. Waarschijnlijk komt het geluid van de krachten-verandering: in de kraan hangt de kiel aan de boot, en als de boot op de bok gezet wordt steunt het gewicht van de boot op de kiel. In principe helemaal niets vreemd, maar wel even schrikken. Ik hoorde iets dergelijks op de botenkar, door een oneffeheid van het wegdek, en dat geeft even een peikbelasting op de kiel (vergelijkbaar met het op zijn kiel plaatsen). Even schrikken, even controleren, niets te zien en dan snel vergeten denk ik.
groet, Martin

Hoi Richard,
Ik zou mijn verzekering inlichten en vragen om een expertise. Ik zou de werf aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Wat als er wel iets is gebeurd? Spant gekraakt, kielaanhechting defect, noem maar op.
Neem het zekere voor het onzekere. Die havenmeesters houden hun mond natuurlijk, want als er iets fout is gegaan, zijn zij schuldig en moeten ze betalen.
Dus maak er werk van en zo snel mogelijk!
succes,
 

Eens met Hans,



Het hangt natuurlijk wel een beetje af van de mate van kraken, was het een lichte kraak of was het een hele harde kraak.

Lichte kraken dan kan ik me voorstellen dat het zoiets is als
martinique zegt maar echt heel hard gekraak kan voor mijn gevoel gewoon
niet kloppen.




Richard,
Ik ben ook wel benieuwd hoe hard het kraken was. Ik ben zelf altijd aanwezig bij het uit het water halen en het “opbokken” en ik heb nooit gekraak of zo gehoord. Lijkt me ook sterk dat het door het takelen zou kunnen komen of hij moet natuurlijk hardhandig op de kiel gezet zijn. Een boot kan immers gewoon op z’n kiel staan.
Als er al iets aan de hand is dan kan het ook een andere oorzaak hebben. Wellicht is de boot een keer hard aan de grond gelopen waardoor de kiel een flinke klap heeft gehad. Ik zou, zoals Martin al aangaf, de ophanging en aanhechting goed controleren en als daar niets mis mee is me verder geen zorgen maken.
groet Raymond