kraanlijn

34 P-Kenners,
Hebben jullie de kraanlijn er nog aan zitten?
Ik vind het eigenlijk een lastig ding en denk erover om hem weg te halen. Je moet hem bij de mast bedienen, ik kan in de haven mijn grootzeilval gebruiken als ophouder. Ik heb een stevige giekophouder, dus …wat let je. Iemand anders andere ervaringen?
(scheelt weer gewicht in de mast?!)
Ciao,

De ophouder houdt hem bij mij niet hoog genoeg. Die hoogte is ook wel lekker als je de grootzeilval hebt aangeslagen, maar het grootzeil nog niet hebt gehesen. Tijdens het zeilen is het niet nodig om de kraanlijn te laten vieren. Ik laat hem dus altijd staan, en heb er geen last van.
Guido Flach/Noorderzon

Guido,
Als ik heb de kraanlijn vast laat staan, vind ik dat de kraanlijn het zeil in de weg zit, bij hoog aan de wind varen. Als je hem dan slapper zet en je trekt de grootschoot aan, dan hangt de giek nog laag.
Dus…,
Ciao,

Kraanlijn staat bij mij gewoon op de stoppers en is vanuit de kuip te bedienen. Als ik er last van heb maak ik hem los en zet hem op het oog bij de wandspanners. Geen enkel probleem.
 

Hans,
heb jij Lazy jacks op je 34pp? Ik laat binnenkort een lazyjack/lazybag monteren op onze D30 en volgens de maker, vervangt deze grotendeels de functie van de kraanlijn. De lijnen van de lazy jacks laat ik overigens wel naar de kuip geleiden. Ik heb nog 1 vrij blok.
 
gr,
Ewald

Lijkt mij niet zo’n goed idee: de lijntjes zijn relatief dun. De bag zelf zit bij mij aan weerszijden vast met elk 4 drukknopen (dezelfde als waarmee de buiskap deels vast zit). Om daar nou de giek mee omhoog te houden?
De achterste 2 stukken lijn van de lazybag heb ik vervangen door dubbelgenomen elastiek. Zo is het onnodig geworden de lijnen zelf te lossen als je gaat zeilen.
Op dit forum is overigens al eerder discussie geweest over pro en contra van lazybags, zeer interessant.
Guido Flach/Noorderzon

Hoi Ewald,
Een lazy-bag is reuze handig, echt aan te raden. Op onze 34PP zit er geen, wel wegneembare lazy-jacks. Ik mis hem wel. Maar ik kreeg zoveel commentaar om op een 34PP een lazy-bag te zetten, dat ik gezwicht ben.
Je kan met die lijntjes van de lazy-bag niet je giek ophouden hoor. Dat gaat onherroepelijk fout. Als je geen vaste giekophouder of -neerhouder hebt, kan je niet zonder een kraanlijn, of je moet je giek op een steun of beugel zetten. Stel je lijntjes zo af, dat je zowel je kraanlijn als de lijntjes van je lazy-bag niet de hele tijd hoeft te verstellen. Lekker laten staan tijdens het zeilen, dus. Zeil strijken, rits dicht en klaar.
Succes,

Lazy bag is misschien iets minder mooi op een 34p, maar het lijkt me inderdaad wel enorm handig. Wordt binnenkort geleverd door De Vries Sails (i.c.m. kuiptent).
De kraanlijn zo stellen dat je deze niet hoeft aan te passen lukt niet echt. Als ik deze zo heb staan dat je hoog aan de wind kunt varen (of de lijn in ieder geval niet helemaal strak staat), dan kan je in gestreken toestand net niet onder de giek doorlopen en dat is toch wel handig. Maar goed ik kijk wel even. In ieder geval gaan de lazy jack lijnen naar de kuip. Misschien de kraanlijn later nog.
Gr,
Ewald

Een lazy bag is inderdaad geen gezicht op een D34P.
Ook een lazy jack werkt niet echt soepel met een laminaat grootzeil. Het zeil blijft rechtop tussen de aangetrokken lazy jack’s staan en het valt niet over de giek. Als de lazy jack’s te los staat werken ze ook niet.
Ik heb alles eraf gehaald en werk gewoon met zeilbanden. Iets meer werk maar het gaat prima en je kunt het zeil met mooie grote slagen over de giek laten vallen. Een royale huik (geen dufour huik) erover en klaar is het.
 

De kraanlijn !
Deze loopt bij ons via de stoppers, naar de kuip…handig als je de lijn zou gebruiken…maar ik gebruik hem nooit. Vorig seizoen heb ik hem langs de verstaging gezet en daar is hij heel het seizoen gebleven.
Dit jaar voorjaar heb ik de lijn niet meer ingeschoren en…nooit gemist
mvg
 

Guy en anderen.
Mijn kraanlijn zit bij de mast. Ik heb al zoveel lijnen naar de kuip lopen, dat die er niet meer bij kon.
Jouw giek blijft dus prima hangen op de giek-ophouder?
Ciao,

Ja hoor de giek-ophouder kan die taak zonder problemen aan …ik zet de schoot lichtjes door om heen en weer slaan te vermijden zonder dat de ophouder toegeeft. Ik doe dit enkel op de momenten dat het zeil aangeslagen is he. Dra het kan zet ik de grootzeil val achter op de giek en die werkt dan als veredelde kraanlijn he…slaat ie ook meteen niet meer tegen de mast .
Proberen Hans !
 
 

Guy,
Ga ik doen. Scheelt weer gewicht in mijn mast. Even een dun voorlooplijntje erin en klaar.
Ciao,