kraanlijn vanuit de kuip verstelbaar

Op onze D36 hebben we 10 lijnen terug naar de kuip gevoerd, maar er is geen plaats meer op de blokken voor de kraanlijn. Die stond dus altijd vast belegd, waardoor hij altijd laag hing en het hele gezin heeft vaak gevloekt na een kopstoot  tegen de giek. Dat heb ik definitief opgelost. Met een blok je en een clampcleat is de kraanlijn vanuit de kuip in elke stand vast te zetten. (overrigens niet zelf verzonnen, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen )
martinique38585,8854282407
2005-08-21_210845_dirk.JPG

heb je je lijn van de neerhouder ook naar de kuip toe lopen? op onze 385 eindigt die onder aan de mastvoet maar dat gebruik je dus zo niet echt tijdens het varen.

Ik vaar al het hele jaar met een talie tussen de kraanlijn en de giek. Ik bedien dus uit de kuip de kraanlijn zook mijn giek, best makkelijk. Erik, ik gebruik juist veel mijn giekneerhouder, zeker om de bolling in het grootzeil te regelen. Als het mogelijk is zal ik die zeker naar de kuip voeren. Je zal zien als je met hem gaat spelen, dat je het effect merkt in je snelheid

Erik,
Klopt, ik heb de neerhaler pas sinds 1 seizoen naar de kuip terug gevoerd. Ik heb ook gemerkt dat, aanvullend over wat Neeltje hier over zei, het bij zeer ruime koersen kan zorgen dat de zalingpunten niet zo in het grootzeil prikken. Je maakt gewoon je grootzeil vlakker. Ik heb het altijd een drempel gevonden dat je ervoor naar voren moest, dus gebruik je hem dan niet. Hij loopt nu via een (nieuw) blok via de organiser naar een valstopper onder de buiskap.
gr. 

ga gelijk (verder) knutselen; had tijdens de vakantie het blok al gekocht maar moet de lijn daarvan (dan) verlengen plus een (dan) overtollige klem verwijderen. Ik heb 1 keer het zeil vlakgetrokken maar vooraan een mast nodigt indeed niet uit tot experimenteren.

Martin,
Ik heb de kraanlijn op een vast ‘hoogte’ staan. Of het zeil nu gehesen of gestreken is, ik hoef er niets aan te doen. De giek hangt ook niet in de weg, omdat onze buiskap vrij ver naar achteren doorloopt. Als je een buiskap hebt gekocht in Made (of direct bij oplevering), dan is de buiskap korter en heb je meer last van je giek.