kotterstag

is er iemand die een(wegneembare)kotterstag op zijn 385 heeft of weet waar je zoal op moet letten?
 

Jan,
Ik heb geen 385 en ook geen kotterstag maar ik weet wel dat je voor een hele goede versteviging onderdeks moet zorgen. Ik weet niet waar je hem wil bevestigen aan dek maar het oog wat er soms zit voor de neerhouder van de spiboom is niet afdoende.
Ik ken overigens ook de verstaging van de 385 niet maar je moet je ook even goed laten informeren over de hoogte van de mastbevestiging. Als hij hoog genoeg aangrijpt kun je hem met de achterstag ondersteunen maar als het lager wordt moet je bakstagen gaan voeren omdat anders je mast teveel doorbuigt.
Mijn advies zou zijn om dit even bij een dealer na te vragen en niet je zelf aan te wagen.
Gr
Nick

ja ik heb het ook met muiden besproken
andere optie waar ik aan denk is:geen stag  wel bevestiging op dek stevig natuurlijk en gewoon stormfok los hijsen.wel staaldraad voor natuurlijk.heeft daar iemand ervaring mee?

Jan,
Ook daar heb ik niet echt persoonlijke ervaring mee maar het gevaar daarmee is dat je je voorlijk van de stormfok niet strak genoeg krijgt. De stormfok heb je nodig voor als het echt begint te poeieren en dan moet hij echt zo vlak mogelijk zijn. je wil eigenlijk bijna geen bolling hebben. Als je hem ‘los’ dus zonder voorstag wil voeren heb je kans dat je hem bij zware wind niet voldoende plat krijgt.
Als je dus echt op zoek bent naar een zwaarweer oplossing denk ik dat de kotterstag de beste optie is. Je moet de versteviging onderdeks toch gaan aanbrengen, of je de stag neemt of alleen een val doorzet. En in de verstevinging zitten de meeste kosten volgens mij.
Een bijkomend voordeel van een stag is dat je hem kan zetten voordat het echt begint te waaien en je de fok aangehaakt op het dek legt. Als je dit een beetje handig doet hoef je niet naar voren als het begint door te zetten. Het hijsen van een vrij gevoerde stormfok bij zware wind kan nog een flinke klus zijn.
Veel sterkte met de beslissing…
Groet,
Nick

bedankt voor je reactie
we gaan er over nadenken

Jan,

we hebben een 385, met kotterstag af-werf.
Dit is eigenlijk heel eenvoudig te doen :

  • De bevestiging op dek is net achter de ankerlier (of de uitsparing
    ervan).
  • De bevestiging bestaat uit een dubbele beugel : 1 voor de
    stagbevestiging, 1 voor de fok-hoek bevestiging
  • De bevestiging is met 3 bouten onderdeks vastgemaakt. Gewoon 3
    dikke rondellen en moeren.

Ik heb afgelopen week een high-aspect fokje gezet om van Breskens naar
Zeebrugge op te kruisen in 6 bft (met uitschieters naar 7), geen
probleem.

Geen probleem, behalve buiten de slordigheid van de werf gerekend te
hebben : we hadden bij aankomst een beetje water in de ankerlierkast in
de voorkajuit : de moeren op de stagbevestinging kon ik met de hand
losdraaien en er was geen siliconen in de gaten gespoten.

Het dek ik op die plaats dus af-werf dik genoeg om zonder dikke
contraplaten een kotterstag te bevestigen.

In de mast is de uitsparing voorzien om de stag te bevestigen, ook is een
voorziening voor een genua2- val (net onder de rolfokbevestiging).

Als je de kotterstag niet gebruikt, wordt die aan de zijkant (SB) bevestigd
met een takeltje. (de kotterstagspanner moet dan worden weggenomen).

Success
Luc

Jan,
Op een ander dufour forum, www.boefamily.dk/dufour, wordt dit onderwerp ook besproken en zijn er zelfs wat foto’s geplaatst van iemand die het zelf heeft gemonteerd.
Gr Raymond

is dat op de 385 gedeelte?

Kies zodra de site verschijnt voor “Common Equipment” en vervolgens voor “Inner forestay”.

Hallo, wat voor maatvoering heeft uw high aspect?
Groet, Martin.

Beste Jan,

Indien het dek niet door de werf hiervoor is verstevigd dan wordt het een andere zaak.
Ik zeil met een 525 en daar was geen verstevigd gedeelte voor onze fok rail.
Het dek is opgebouwd uit een binnenschaal en een buitenschaal met daartussen balsa hout.
Een RVS contraplaat is dan niet genoeg, want bij het aanhalen van de bevestigingsbouten wordt het balsahout samengeknepen.
Wat er moest gebeuren is:
Gaten werden geboord voor de bevestiging bovendek en voor de contraplaat.
Het balsahout in deze gaten werd rondom het gat weg gekotterd.
De gaten werden volgegoten met epoxy en daarna opnieuw geboord.
Rondom elk gat is dan een massief dek ontstaan zodat het balsahout niet werd samen geknepen.

Groet,
Guus